«من می توانم» را فراموش نکنید

لبخند به مشکلات، راه شاد زیستن

صاحبنظران براین باورند که انسان قدرت آن را دارد که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده تبدیل کند به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن «بله» بگوید. به عقیده آنها، با خندیدن به مشکلات به راحتی می توان با آنان مقابله کرد و این راهی برای رسیدن به آرامش و شاد زیستن است.
کد خبر: ۱۸۳۷۷۸

از این رو اگر بکوشیم کلماتی از قبیل بله، امکان دارد، همیشه، امیدوارم و بالاخره «من می توانم» را در فرهنگ لغات خود و اعضای خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی ها خواهیم بود.

تعریف جامع و مورد تأیید اکثر روانشناسان از شادی این است که فرد بتواند در جامعه دیگران را دوست بدارد و به آنها عشق بورزد.

خوشبختانه انسان ها این قدرت را دارند که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار بگیرند و آنها را برای خود خلق کنند ، فقط کافی است تصمیم به تغییر بگیرند.

بنابراین اگر تصمیم بگیریم که از امروز و همین ان ،‌هر لحظه با عشق زندگی کنیم، معنی و مفهوم حیات و شاد زیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد.

چنانچه شاد بودن می تواند یکی از بزرگترین اهداف ما در زندگی باشد و برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم و لازمه این امر ، جستجوی زیبایی ها و خوبی ها است.

از این رو باید باور کرد که جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست پس بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم.

دکتر «عباس خورشیدی» استاد دانشگاه بر این اعتقاد است که باید در زندگی دوست بداریم و بدانیم که یکی از کلیدهای شادی و خرسندی ، ‌تمرکز ذهن بر لحظه حال است.

وی در گفت وگو با گروه گزارش ایرنا تاکید کرد که لحظه تنها زمانی است که در اختیار داریم بنابراین لحظه ها ،‌ بهترین فرصت برای شادی است.

«خسرو امیر حسینی» نیز در کتاب «مهارت های شاد زیستن» در این مورد می نویسد : شادی به معنای احساس خوشبختی پایدار در زندگی شخصی، مفید بودن برای خود و جامعه ، تحقق آرزو و رفع نیازهای عمومی است.

وی تاکید کرد : هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن پس از وقوع آنهاست بنابراین اگر از موفقیت دیگران شاد شویم، از موفقیت خود بیشتر لذت خواهیم برد.

بی تردید انسان محور و اساس زندگی است و با برخورداری از امتیاز خلیفه الهی، شان و منزلت معنوی ویژه ای دارد. به دلیل همین امتیازات نسبت به سایر جانداران از برتری خاص و توانایی های غیر قابل وصفی برخوردار است که برخی از آنها ذاتی و تعدادی نیز اکتسابی هستند.

از این رو کارشناسان معتقدند که انسان با شکوفایی استعدادهای بالقوه خود و جهت دهی مناسب به آنها، می تواند به سرمایه ای بی بدیل تبدیل شود و زندگی پر رونق، باامید، با نشاط، پویا و توام با سازندگی را برای خود و دیگران به وجود آورد.

«مریم نصیری» از کارشناسان علم روانشناسی در مورد راه های شاد زیستن گفت : همه باید به آینده امیدوار باشیم و از گذشته درس بگیریم و در این راه ،‌ احترام به دیگران را برای خود جلب کنیم در ضمن به یاد داشته باشید که افراد شاد و مثبت بیشتر می توانند دیگران را مجذوب خود کنند.

وی در گفت وگو با گروه گزازش ایرنا یاداور شد : نباید بگذاریم دیگران ما را اسیر خواسته های خود کنند. با ترس مقابله کنیم و قوی باشیم . قدر و ارزش خود را بشناسیم و از افراد منفی فاصله بگیریم .

توصیه های رواشناسانه برای شاد زیستن زیاد است و یکی از مهمترین این توصیه ها ان است که همواره فرد باید در زندگی روزنه ای برای انرژی خلاق خود پیدا کند و زمانی را برای انجام فعالیت های خلاق اختصاص دهد و در این مسیر باید روش های تمرکز فکری را تمرین کند و حتی گاهی لازم است با صدای بلند به مسایل زندگی خندید و چه بسا باید فعالیت هایی را که لازم نیستند و از آنها لذت نمی بریم را حذف کنیم .

«سوزان الدریج» در مقاله «هنر شاد زیستن» در مورد این که شادترین مردم دنیا چه کسانی هستند ، نوشته است: تصاویری که از مغز افراد مختلف تهیه شده بیانگر آن است که افراد مذهبی و کسانی که برای مدتی طولانی مراقبه و از گناه کناره گیری می کنند، شادترین انسان های دنیا هستند.

مطالعه ای دیگر نشان می دهد که زنان خدمتکار فیلیپینی شاغل در هنگ کنگ، با وجود دوری از خانواده و کار سنگین در شرایط نامناسب و کسب درآمد ناچیز، سرزنده ترین مردم دنیا هستند. پیوند میان زنان فیلیپینی و احساسی که آن ها از کسب درآمد و فرستادن آن به خانه و خانواده خود تجربه می کنند، ممکن است احساس رضایت شان را برانگیزد.

این محقق در مورد عوامل اصلی شادی نوشت : براساس یافته های حاصل از پژوهش های اجتماعی فراگیر در آمریکا (US General Social Survey) عوامل اصلی شادی به ترتیب اهمیت روابط خانوادگی، مسایل مالی، کار، روابط اجتماعی و سلامت جسمانی است. در کنار این عوامل می توان به ارزش های شخصی و آزادی نیز اشاره کرد.

از این رو احساس شادمانی حاصل عوامل جسمانی، روابط با دیگران و فراگیری شیوه های مثبت سازماندهی افکار است و در عین حال شاد بودن مستلزم ورزش کردن و توجه به رژیم غذایی، اهمیت دادن به روابط عاطفی و داشتن صبر و حوصله است پس باید به زندگی لبخند زد و در این راه بهتر است وقایع خوب را در دفترچه ای یادداشت کنیم و به خاطرانها خدا را شکرکنیم ، اگر چنین کنیم، آسایش و خوشبختی را درخواهیم یافت.

در حال حاضر روانشناسان سه عامل را برای شادمانی شناسایی کرده اند و آن عوامل عبارتند از لذت بردن از زندگی، به کارگیری توانایی های فردی به طور بی وقفه و درک آنچه برتر از ماست.

در همین راستا مطالعات نشان می دهد که مردم مذهبی شادتر هستند و بهتر با بحران ها مقابله می کنند.

«دکتر مایرز» استاد روان شناسی کالج هوپ در میشیگان در این مورد گفته است : برای انسان های زیادی ،‌ ایمان یک حامی، یک حس، معنای زندگی، احساس تایید تا سرحد نهایی، دلیلی برای تمرکز ماورای خود و یک چشم انداز بدون زمان به غم ها و درس های زندگی است بنابراین یک معنویت قوی همیشه سودمندی های زیادی برای فرد به ارمغان می آورد.

از این رو راز شاد زیستن، انجام دادن آنچه دوست داریم نیست بلکه دوست داشتن آن چیزی است که انجام می دهیم.

پس بیاییم باور کنیم که فکر کردن غیر از غصه خوردن است ، هیچ مشکلی تا ابد باقی نمی ماند. پس برای رفع آن با استفاده از فراموشی پیشقدم شویم و بالاخره ورزش کنیم تا با نشاط باشیم و همیشه نکات مثبت را بیشتر از منفی ببینیم.

از همه مهتر، گذشته هرگز مساوی آینده نیست بنابراین می توانیم فکر کنیم که دوران بدبختی به پایان رسیده است و خوشبختی از فردا شروع می شود زیرا فردا روز دیگری است.

ایرنا

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها