رئیس‌جمهور افغانستان از اهداکنندگان جهانی در پاریس خواست تا کمک‌های فوری و دراز مدت خود را برای آموزش پلیس، ساخت جاده و بخش کشاورزی افغانستان در راستای کمک به کشورش ارائه دهند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان در کنفرانس اهداکنندگان بین‌المللی افغانستان قول داد که با فساد فراگیر در کشورش که تلاش‌های امدادرسانی را با اختلال مواجه کرده و ناامیدی اهداکنندگان را به دنبال داشته، به شدت مقابله کند.
کد خبر: ۱۸۰۵۰۴

کرزای در جمع نمایندگان بیش از ‌80 کشور جهان و سازمان‌های اهداکننده در پاریس اظهار کرد: افغانستان نیازمند کمک‌های زیادی است اما این‌که این کمک‌ها چطور صرف خواهد شد بسیار مهم است.

دولت افغانستان بسیار امیدوار است که در این کنفرانس بتواند ‌15 تا ‌20 میلیارد دلار کمک جهانی را بدست آورد. امریکا با قول ارائه ‌2/10 میلیون دلار کمک در صدر کشورهای اهداکننده قرار گرفته است.

کرزای هم‌چنین طرح توسعه افغانستان را به اهداکنندگان ارائه داد و گفت که کشورش نیازمند ‌50 میلیارد دلار کمک مالی طی ‌5 سال آینده برای تقویت اقتصاد خود است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از جهانیان خواست تا تلاش‌هایشان را برای کمک به افغانستان هماهنگ کرده و قوت ببخشند. وی هم‌چنین بر اداره بهتر این کشور توسط افغان‌ها تاکید کرد.

کرزای گفت که افزایش تعداد کشاورزان و کم کردن وابستگی آنها به کشت خشخاش و تجارت مواد مخدر برای آینده افغانستان حیاتی است.

پس از مواد مخدر مساله فساد از مشکلات اصلی گریبانگیر دولت کرزای است. بانک جهانی اعلام کرده که این امر اعتبار دولت کرزای را به شدت از بین برده است.

آلمان قول ارائه ‌653 میلیون دلار کمک بازسازی در افغانستان تا سال ‌2010 را داده است. نروژ اعلام کرده که کمک‌های غیرنظامی اش به این کشور ‌145 میلیون دلار برای‌5 سال آینده خواهد بود.

انگلیس نیز اعلام کرده ‌600 میلیون پوند (‌17/1 میلیارد دلار) برای بازسازی افغانستان تا سال‌های ‌2012 و ‌2013 ارائه خواهد داد.

دیوید میلیبند، وزیرخارجه انگلیس گفت: طی دوره زمانی سال‌های ‌2012 تا ‌2013 انگلیس ‌600 میلیون پوند به افغانستان و بازسازی این کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: این کمک‌ها علاوه بر کمک مالی است که انگلیس در کنفرانس اهداکنندگان در سال ‌2006 قول آن را داده بود.

بنا به گفته مقام‌های کانادا این کشور قرار است در آینده بخش اعظم برنامه‌های کمک خود به افغانستان را به کمک‌های مالی به این کشوراختصاص دهد.

کانادا قراراست که بیشتربرنامه‌های کمک خود به افغانستان را به جای کمک‌های نظامی و فرستادن سرباز به کمک‌های مالی به این کشور اختصاص دهد.

دولت کانادا دراین زمینه اظهار کرد: کمک‌های کانادا به افغانستان در بازه زمانی ‌2001 تا ‌2011 با رشد ‌3 درصدی به ‌2/1 میلیارد یوروافزایش خواهد یافت.

علاوه بر آن کانادا حمایت خود را از سه پروژه بزرگ دولتی در افغانستان اعلام داشته است. راه‌اندازی دومین سد بزرگ افغانستان در استان قندهار، تجهیز کودکان در ‌50 مدرسه و تلقیح واکسن فلج اطفال بخشی از این برنامه‌ها می‌باشد.

اقلیت محافظه‌کار دولت کانادا به حزب مخالف در این کشور برای انجام برنامه‌ها و کمک‌های گسترده‌تر به افغانستان برای پیشرفت این کشور قول مساعد داده است. درمقابل قراراست که توافق‌های لازم برای خروج ‌2500 تن از سربازان کانادایی ازافغانستان تا سال ‌2011صورت گیرد.

ریاست مشترک اجلاس پاریس را دولت افغانستان و سازمان ملل متحد برعهده دارند.

این اجلاس، پس از کنفرانس‌های بن و لندن، مهمترین گردهمایی جامعه جهانی برای کمک به افغانستان خوانده شده است.

جامعه جهانی دو سال پیش در اجلاس لندن تعهد کرد مبلغ ‌5/10 میلیارد دلار را به صورت کمک در اختیار افغانستان قرار دهد.

دولت افغانستان برای تامین بخش عمده هزینه‌های خود به دریافت کمک‌های خارجی متکی است.

در عین حال، دولت افغانستان در زمینه نحوه مصرف کمک‌های مالی خارجی به این کشور با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

دولت افغانستان می‌گوید بخش اعظم پول‌های کمک شده به این کشور از طریق سازمان‌های غیردولتی و نمایندگی‌های کشورهای کمک دهنده به افغانستان به مصرف می‌رسد و این ترتیبات را عامل هدر رفتن بخشی از این منابع می‌داند.

مقام‌های افغان بارها از جامعه جهانی خواسته‌اند برای مصرف بهتر و موثرتر کمک‌های مالی به این کشور، اختیارات بیشتری به دولت افغانستان داده شود. 

ایسنا
 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها