مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی در مورد چگونگی استفاده از لامپهای کم مصرف ارائه داد.دفتر مطالعات زیربنای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال 1387 مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای تهیه و توزیع لامپهای کم مصرف و ترویج استفاده از آنها اختصاص یافته است، افزود: در صورتی که استفاده از این لامپها بدون توجه به مشکلات فنی گسترش یابد، فایده‌ای کمتر از زیان آن در پی خواهد آورد.
کد خبر: ۱۷۶۴۲۰

 مرکز پژوهشها تاکید کرد: عملکرد لامپ‌های کم مصرف نشان می‌دهد که آنها علاوه بر تضعیف ضریب توان، هارمونیک قابل ملاحظه‌ای بر شبکه تحمیل می‌کنند و بررسی مدل یک مجتمع مسکونی نیز نشان می‌دهد که استفاده انبوه از این لامپ‌ها نیاز به پیش‌بینی‌های واقع بینانه‌ دارد اگر چه استفاده از آنها گامی عملی به سوی گسترش فرهنگ صرفه‌جویی است، ولی این امر مستلزم حرکت با دید باز است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرکز پژوهشها در ادامه برای کاهش آثار سوء ناشی از جایگزینی لامپ‌های کم مصرف با لامپ‌های معمولی پیشنهاد کرد با توجه به کاربرد محدود لامپ‌های کم مصرف برای روشنایی، به منظور کاهش مصرف در ساعات پیک، (اوج مصرف) حداکثر در 30 تا 40 درصد لامپ‌های مصرفی از آنها استفاده شود.

همچنین پس از به کارگیری لامپ‌های کم مصرف در هر منطقه T.H.D آن اندازه‌گیری و حتما فیلترهای مناسب در مناطق مورد نیاز نصب شود، ضمن این که کاربرد این لامپ‌ها در مناطقی از شهر که میزان T.H.D بالاست (مانند مناطق صد درصد اداری) حتما با فیلتر انجام گیرد و از توسعه بی حد آن در این مناطق نیز جلوگیری شود. در همین زمینه وزارت نیرو هم باید حداکثر T.H.D قابل قبول شبکه را تبیین کند.

از سوی دیگر با توجه به بالا بودن هزینه اولیه خرید لامپ‌های کم مصرف، دولت یارانه معمول را پرداخت کند و در همین حال هتل‌ها، سالن‌های اجتماعات، مساجد ، حسینیه‌ها و سایر اماکن عمومی هم که اغلب شدت نوری بالاتر از 200 لوکس دارند و محیط آنها همواره روشن است موظف به استفاده از این لامپ‌ها شوند.

مرکز پژوهشها در همین حال تصریح کرد که وزارت نیرو کاملا امیدوار به کاهش مصرف (با کاربرد این نوع لامپ‌ها) نباشد و برنامه مدیریت بار را با دقت و عمق بیشتری دنبال کند.

آخرین توصیه مرکز پژوهشها نیز این بوده که در مناطقی که از لامپ‌های کم مصرف به مقدار زیاد استفاده شده – بهتر است- کنتورهای الکترومغناطیسی جمع‌آوری و به جای آنها کنتورهای دیجیتالی نصب شود.

در بخش دیگری از اظهارنظر مرکز پژوهشها در این زمینه آمده است: انرژی برق گران‌ترین انرژی شناخته شده‌ای است که تاکنون بشر به آن دسترسی پیدا کرده است زیرا تولید و به کارگیری این انرژی ، سرمایه‌گذاری زیادی را طلب می‌کند و اگر چه منابع متنوعی برای تولید این انرژی در دسترس است که از جمله آنها می‌توان «سوخت‌های فسیلی، نیروی اتم، پتانسیل‌های آبی، انرژی ناشی از باد، جزر و مد (آب دریاها)، تشعشع آفتاب، زمین گرمایی (ژئوترمال) و Bio Mass را نام برد، ولی با این اوصاف هزینه تولید انرژی برق همچنان بالا بوده و این در حالی است که انرژی برق چهارراه ارتباطی بین انرژی‌ها به شمار می‌رود به همین دلیل در آینده‌ای نه چندان دور تمام انرژی‌ها نخست به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و بعد از آن به صورت انرژی مکانیکی، حرارتی، روشنایی و شیمیایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر در بین کاربردهای انرژی الکتریکی، انرژی نورانی حاصل از آن هم از ویژگی خاصی برخوردار است، به طوری که با هیچ انرژی دیگری قابل جایگزینی نیست و مردم ناچارند در زمینه روشنایی، از انرژی الکتریکی بهره گیرند که با استفاده از انرژی نفت و گاز برای این منظور، قابل مقایسه و جایگزینی نیست.

بنابراین، سرمایه هنگفت مورد نیاز در صنعت برق و استفاده انحصاری روشنایی از این انرژی و سهم بالای مصرف روشنایی در ایران و قیمت بالای انرژی الکتریکی برق تولید شده به علت ضریب بار نسبتا پایین «63 درصد » از یک سو و نبود اعتبارات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری های جدید در صنعت برق از سوی دیگر، مسئولان وزارت نیرو را بر آن داشته که ضمن بالا بردن ضریب بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات موجود به اعمال مدیریت بار Load Management توجه بیشتری مبذول دارند و یکی از اساسی‌ترین بخش‌های مدیریت بار روش Peak Shaving است که در این روش حتی‌المقدور قله مصرف تراشیده می‌شود و برای کاهش ارتفاع قله مصرف، تمهیدات فراوانی به کار گرفته می‌شود که یکی از این سیاست‌های شناخته شده، کاهش بار روشنایی در ساعات اوج است.

این گزارش می‌افزاید: معمولا در ایران «غیر از مناطق جنوب در تابستان» اوج با بار روشنایی حادث می‌شود و هر قدر این بار کاهش پیدا کند، به تبع آن اوج منحنی بار نیز کمتر خواهد شد و در نتیجه ضریب بار بیشتر می‌شود و بخشی از اهداف مدیریت بار تحقق می‌یابد.

ضمن این که کاهش بار روشنایی با ترویج لامپ کم مصرف امکان‌پذیر است و به همین سبب سعی می‌شود که لامپ‌های کم مصرف جایگزین لامپ‌های با مصرف زیاد شود، ولی باید توجه داشت که کاربرد بدون مطالعه آنها نه تنها سودی در بر نخواهد داشت بلکه ممکن است در بعضی از حالات زیانبار هم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها