رژیم صهیونیستی هرساله به بهانه تاسیس این رژیم جعلی و به منظور تحکیم هویت سیاسی - اجتماعی خود ، جشن‌هایی را برگزار می‌کند که معمولا در ْآن صهیونیست‌ها و برخی مقام‌های رسمی کشورهای هم پیمان با این رژیم و حامی جنایات آن شرکت می کنند.
کد خبر: ۱۷۴۱۴۱

به گزارش ایرنا ، با این حال پاره‌ای از گروههای قومی، برگزاری این جشن‌ها را ناخوشایند دانسته و آن را مورد تقبیح قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به اعراب اسراییلی اشاره کرد.

این دسته از ساکنان فلسطین اشغالی که همواره منتقد سیاستهای این رژیم بوده و امکانات رفاهی آن را، تنها از آن صهیونیست‌ها می‌دانند، از بودجه 28 میلیون دلاری اختصاص داده شده به این جشن‌ها ناراضی بوده و خواستار تزریق بودجه مذکور، به اقتصاد ضعیف عربهای اسراییل هستند. اگرچه برخی اعراب فلسطینی 1948 در این جشن‌ها مشارکت می‌کنند اما بسیار اندک هستند.

در گزارش حاضر ، برآنیم تا به بررسی مواضع اعراب در مواجهه با جشن شصتمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین فلسطین بپردازیم. این جشن قرار است 15 ماه مه امسال برگزار شود.

اعراب مخالف

چنانچه پیشتر گفته شد، برخی از شهروندان عرب، که نسبت به تحقق وعده‌های رژیم جعلی اسراییل معترض هستند، برگزاری این مراسم را، به سود خود ندانسته و خواهان اختصاص بودجه این مراسم به حل مشکلات معیشتی جامعه متبوع خویش اند. پاره‌ای از شهروندان عرب اسراییلی، به زعامت رون آونی به تحریم این جشن پرداخته و در یک سایت اینترنتی به نظرخواهی از سایر شهروندان ساکن فلسطین اشغالی پرداخته اند.

روزنامه Jta در بررسی علل مخالفت شهروندان عرب با برگزاری مراسم شصتمین سالگرد آورده است: اعراب اسراییلی به این دلیل که خود را بخشی از ملت فلسطین می‌دانند، لزوم برگزاری این جشن را درک نمی‌کنند. آنها معتقدند، شصتمین سالگرد تاسیس رژیم جعلی اسراییل، دلیل محکمی برای برگزاری جشن نیست.

این پایگاه خبری با ابراز ناراحتی از همراهی برخی از شهروندان عرب با سایر یهودیان اسراییل در این مراسم، فرهنگ عربی حاکم بر مناطق 1948 را قوی تر از فرهنگ یهودیت خوانده و آورده است: خانم «انام حمزی غنیم» یک روزنامه نگار و شاعر عرب اسراییلی با برگزاری این جشن مخالفت کرده و این مراسم را بی‌محتوا توصیف کرده است.

این روزنامه می‌افزاید: وی که با روسی و لباس بلند، حجابی شبیه مسلمانان داشت، گفت که من در این مراسم شرکت نمی‌کنم.

همچنین شورای شهرداران عرب خواستار تحریم این مراسم شدند و همراه با شهروندان فلسطینی این روز را روز نکبت خواندند.

 اعراب موافق

از سویی دیگر، برخی اعراب اسراییلی گفته‌اند که در این جشن شرکت می‌کنند. اورسان یاسین شهردار شهر شفرام از مناطق عرب - اسراییلی و سایر مسولان محلی تصمیم به همراهی با صهیونیست‌ها در برگزاری جشن شصتمین سالگرد اشغال فلسطین دارند.

روهاما آوراهام رییس کمیته برگزاری مراسم شصتمین سالگرد اشغال فلسطین ، به خاطر این طرز تفکر، از یاسین تشکر کرده است.

جمعبندی

جشن شصتمین سالگرد تاسیس رژیم جعلی و اشغالگر اسراییل، در حالی برگزار می شود که اختلافات درونی اسراییل رو به افزایش است. تعارضات درون حزبی احزاب اسراییل و منتقدان رژیم از یک سو و عدم تحقق وعده‌های ایهود اولمرت نخست وزیر اسراییل که اکنون با اتهامات گسترده فسار مواجه است ، مبنی بر اجرای عدالت و ساماندهی امور اقتصادی اعراب اسراییلی از سوی دیگر ، باعث کاهش رابطه ملی و اتحاد بین شهروندان اسراییلی شده است که این مساله، شکنندگی رژیم جعلی اسراییل را افزایش می‌دهد.

رژیم صهیونیستی با برگزاری این جشن در سطح ملی، قصد همراهی همه شهروندان ساکن در سرزمین‌های اشغالی را داشته تا مگر بدینوسیله، بر ناکارآمدی اقدامات خود سرپوش نهد.

چنانکه مشهود است، عمده اعراب اسراییلی با برگزاری این مراسم مخالف بوده و خواهان رسیدگی به اوضاع نابسامان اقتصادی و رفاهی خود هستند و این مهم جای تامل دارد.

این رژیم که در برقراری رفاه، امنیت و عدالت، عملکرد مطلوبی نداشته و بخش اعظمی از شهروندانش (اعراب اسراییلی) در فقر مادی به سر می برند، چگونه 28 میلیون دلار از بودجه سالانه خود را، برای برگزاری یک جشن چند روزه، اختصاص می‌دهد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها