کریستینا کرچنر، اولین رئیس جمهور زن آرژانتین که در انتخابات ماه گذشته میلادی توانست به کاخ ریاست جمهوری این کشور راه پیدا کند، دوشنبه هفته گذشته در حالی مراسم تحلیف را به جای آورد که مبارزه با فقر و تلاش برای احیای حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر مالویناس را مهمترین اولویت های خود برشمرد.
کد خبر: ۱۵۶۴۸۲
کریستینا که 54 ساله است در میان هیاهوی هواداران حزب سوسیال دموکرات آرژانتین جانشین نستور کرچنر، همسرش شد که با تصمیمی تاکتیکی جای خود را با هدف تجدید قوای سیاسی و فراهم آوردن زمینه بازگشت به قدرت به کریستینا داد. مراسم تحلیف و ادای سوگند کریستینا در حالی برگزار شد که هزاران تن به خیابان های بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین آمده و با فریادهای زنده باد کریستینا خود حال و هوای خاصی به این شهر که آخرین روزهای فصل بهار را پشت سر می گذارد، داده بودند.
کریستینا در اولین اظهارات خود پس از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور جدید آرژانتین تاکید کرد تا زمانی که فقر در این کشور ریشه کن نشده خود را پیروز نمی پندارد و از حق غیرقابل انکار کشورش در مورد جزایر مالویناس که انگلیسی ها آن را فالکلند می نامند، گفت.
کریستینا اعلام کرده به استثنای پست وزارت اقتصاد که به چهره ای جدید واگذار می شود سایر اعضای دولت شوهرش را در سمت های خود ابقا می کند.
او تاکید کرد همه توان خود را برای حفظ نرخ رشد اقتصادی بالای آرژانتین به کار خواهد گرفت و در جواب برخی از اقتصاددان های کشور که خواستار کاهش نرخ رشد اقتصادی برای مهار تورم هستند این استدلال را بدون توجیه خواند.
براساس اظهارات رئیس جمهور جدید آرژانتین نرخ رشد اقتصادی این کشور که پس از سال 2003 بالای 9 درصد بوده و پس از بروز بحران اقتصادی سال 2002 میلادی به ریشه کن کردن فقر در این کشور کمک زیادی کرده ، موتور محرک آرژانتین است.
کریستینا تنها یک روز پس از آن که کرسی ریاست جمهوری را از همسرش تحویل گرفت روز سه شنبه گذشته با دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین المللی پول در بوئنوس آیرس دیدار وگفتگو کرد.
اگرچه آرژانتین سال گذشته میلادی آخرین بخش از بدهی 9 میلیارد دلاری خود به صندوق بین المللی پول را پرداخت کرد لیکن به همکاری خود با این صندوق ادامه داد.
کریستینا که علاقه زیادی به توسعه روابط خارجی آرژانتین و فعال تر شدن این کشور در عرصه بین المللی دارد در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بارها به کشورهای غربی سفر کرد که همین سفرها اعتراض منتقدان او را به همراه داشت. رئیس جمهور جدید آرژانتین امیدوار است در سایه بهبود روابط بوئنوس آیرس با پایتخت های غربی راه بر توسعه همکاری های صنعتی کشورش با ممالک پیشرفته هموار شود. او تسریع روند رشد اقتصادی آرژانتین و افزایش کارآفرینی با هدف امحای فقر در این کشور را شعارهای انتخاباتی خود قرار داده بود.

منبع: رویترز
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها