ابراهیم یزدی گفت: هم اکنون دولت های عربی و اجماع جهانی به این نتیجه رسیده اند که غده چرکین اسرائیل باید ریشه کن شود تا صلح در منطقه حاکم شود.
کد خبر: ۱۵۴۹۳۳

به گزارش خبرگزاری فارس ، ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی در جلسه تحلیلی اعضای این گروه با ارائه تحلیلی از شرایط منطقه خاورمیانه با بیان این مطلب افزود: یکی از مهمترین تحولات اخیر منطقه خاورمیانه برگزاری کنفرانس آناپولیس است که در شهر کوچکی در ایالت مریلند ایالات متحده برگزار شد و تعداد زیادی از کشورهای عربی هم در آن حضور داشتند.این کنفرانس همینطور که در تحلیل های گذشته هم به آن اشاره کردهام با هدف تحقق نقشه خاورمیانه بزرگ از سوی آمریکا برگزار شد.
وی همچنین با اشاره به طرح آمریکایی موسوم به خاورمیانه بزرگ، گفت: آمریکا بعد از ارائه نقشه خاورمیانه بزرگ اعلام کرد سه هدف بر سر راه تحقق این نقشه دارد نخست ایران، بعد عراق و سوم هم مسئله صلح در خاورمیانه که فعلا9 مشکل اول که مسئله ایران باشد همچنان برای آمریکاییها وجود دارد، مشکل عراق را هم که با حمله نظامی به این کشور بر طرف کردهاند و با مشکل صلح در خاورمیانه درگیر هستند. برای تحقق این نقشه نخست باید صلح در خاورمیانه حاکم شود و بعد از حل مسئله فلسطین آنها می توانند به دیگر اهداف خود برسد.
ابراهیم یزدی با اشاره به برگزاری کنفرانس آناپولیس و نتایج آن گفت: این کنفرانس اگرچه در ظاهر به نتیجه ای نرسید اما در مجموع برگزاری آن به نفع فلسطینی ها ارزیابی می شود. به اعتقاد همه تحلیلگران هیچ راه حلی برای حل بحران فلسطین وجود ندارد مگر تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی در همسایگی یکدیگر . بر اساس نظرسنجی های صورت گرفت در سرزمین های اسرائیلی و فلسطینی 53 درصد از پاسخ دهندگان عنوان کرده اند که با تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی در کنار هم موافق هستند و در هر دو طرف اعلام کرده اند که از نیم قرن جنگ و کشتار خسته شدهاند و خواستار صلح هستند.
وی با اشاره به مواضع مذاکره کننده فلسطینی در آناپولیس، افزود: ابومازن ، طرف مذاکره کننده فلسطینی در این کنفرانس همچنان به پنج اصل اصولی فلسطینیها پای فشاری کرد این پنج اصل عبارتند از: 1- حاکمیت فلسطینی بر بیتالمقدس شرقی، 2- برچیدن شهرک های یهودی نشین، 3- تقسیم منابع آب میان فلسطینی ها و اسرائیل، 4- تعیین مرزهای کشور فلسطینی و دولت اسرائیل و 5 - بازگشت آوارگان فلسطینی، ابومازن بر این پنج اصل تاکید کرد.
دبیرکل نهضت آزادی ایران با اشاره به موضع آمریکاییها و بوش در این کنفرانس گفت: چیزی که بوش بر روی آن تاکید داشت ممکن نبودن از بین رفتن دولت یهودی در منطقه خاورمیانه بود. بوش این اظهار نظر را در واکنش به سخنان ابومازن گفت که خطاب به اسرائیل گفته بود اگر با تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستید دولت اسرائیل را در تمام سرزمین فلسطین تشکیل دهید درحالی که فلسطینیها هم حق رای داشته باشند. که بوش با این مساله مخالفت کرد چراکه می دانند در اندک زمانی دولت اسرائیل از میان خواهد رفت و این در نهایت فلسطینیها هستند که حاکم خواهند شد.
وی همچنین با تاکید به هدف آمریکا از برگزاری این کنفرانس ، خاطر نشان کرد : جمهوری خواهان میخواستند بابرگزاری این کنفرانس در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگ برندهای در دست داشته باشند.
یزدی نبردکرامه را نخستین حرکت فلسطینیها برای اعلام استقلال و حضور در صحنه مسائل فلسطین ارزیابی کرد و افزود : پس از نبرد کرامه که از آن به حماسه نیز یاد می شود بود که فلسطینیها دیگر به یکی از طرفهای معادله فلسطین تبدیل شدند و ارتش اسرائیل به رویارویی مستقیم با آنها پرداخت و از این پس بود که فشاربر اسرائیلیها زیاد تر شد.
این تحلیگر با تشریح روند مبازات فلسطینیها خاطر نشان کرد: کنفرانس آناپولیس اگرچه نتیجهای در برنداشت اما فرصتی بود که اعراب و دولت های عربی دیدگاه خود درباره مساله فلسطین را زدند و به این ترتیب اسرائیل برای پذیرفتن راه صلح در بن بست قرارمیگیرد.
وی تاکید کرد: مساله فلسطین راه حل نظامی نداردو اسرائیل دیگر با این شیوه نمی تواند ادامه دهد. هم اکنون دولت های عربی و اجماع جهانی به این نتیجه رسیده است که باید این غده چرکین را از جا دربیاورند و صلح در منطقه حاکم شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها