مطرح شدن پیشنهاد سه‌نرخی شدن بنزین
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

مطرح شدن پیشنهاد سه‌نرخی شدن بنزین

مشاور كانون انجمن جایگاه‌داران سوخت كشور:

سه‌نرخی شدن بنزین بدون اصلاح زیرساخت‌ها عدالت انرژی را محقق نمی‌كند

مشاور كانون انجمن جایگاه‌داران سوخت كشور تأكید كرد كه اجرای نظام چندنرخی بنزین، بدون تغییر در ساختار تولید خودرو و بهبود توان مالی مردم، نمی‌تواند به تحقق عدالت انرژی منجر شود و تنها نقش یك مُسكن موقتی را ایفا خواهد كرد.
مشاور كانون انجمن جایگاه‌داران سوخت كشور تأكید كرد كه اجرای نظام چندنرخی بنزین، بدون تغییر در ساختار تولید خودرو و بهبود توان مالی مردم، نمی‌تواند به تحقق عدالت انرژی منجر شود و تنها نقش یك مُسكن موقتی را ایفا خواهد كرد.
کد خبر: ۱۵۲۸۵۱۲

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری–تحلیلی رادیو گفت‌وگو، یزدان مهر بابایی در برنامه «به وقت گفت‌وگو» با اشاره به افزایش مصرف بنزین فراتر از استاندارد، ناكارآمدی تولید خودروهای كم‌مصرف در دو دهه اخیر را از عوامل اصلی ناترازی انرژی در كشور دانست و تصریح كرد: «از بیست سال پیش می‌شد خودروهایی با مصرف پایین تولید كرد، اما مدیران وقت این فرصت را از دست دادند و امروز هزینه آن بر دوش مردم افتاده است.»

وی گفت: «اینكه اقشار مرفه بنزین بیشتری مصرف می‌كنند درست است، اما نباید فراموش كرد كه بنزین، یك سرمایه ملی است و تعلق به همه مردم دارد. وقتی تنها بخش محدودی از جامعه از این منبع بهره‌مند می‌شود، عدالت نقض می‌شود.»

بابایی درباره طرح سن‌نرخی شدن بنزین اظهار داشت: «این طرح عدالت را كامل برقرار نمی‌كند؛ زیرا با سهمیه ۶۰ یا ۸۰ لیتری شاید چند روزی مردم را راضی كند، اما به‌صورت پایدار كشور را نجات نخواهد داد. هزینه واقعی تولید بنزین برای دولت بین ۷ تا ۸ هزار تومان است، در حالی كه مصرف‌كننده آن را با نرخ ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌كند و این تفاوت فشار زیادی بر خزانه می‌آورد.»

وی همچنین در رادیو گفت‌وگو، درباره وضعیت جایگاه‌های سوخت گفت: «دولت تنها ۶۴۰ تومان به‌ازای هر لیتر بنزین كارمزد پرداخت می‌كند، كه جوابگوی هزینه‌های سنگین نگهداری و انتقال نیست و باعث شده بخش خصوصی دچار مشكل شود.»

مشاور كانون انجمن جایگاه‌داران سوخت كشور راهكار اساسی را در اصلاح ساختار مصرف دانست و افزود: «باید خودروهای كم‌مصرف جایگزین شوند. اگر دولت یك‌بار حمایت كند و اجازه دهد خودروها با موتورهای جدید عرضه شوند، روزانه ده‌ها میلیون لیتر صرفه‌جویی خواهیم داشت.»

در ادامه برنامه، بابایی به نبود زیرساخت برای خودروهای برقی اشاره كرد و گفت: «ساخت ایستگاه‌های شارژ به ظاهر ساده است، اما بار الكتریكی آنها بسیار بالاست و شبكه برق شهری تحمل افزایش ده هزار ایستگاه را ندارد. هنوز این موضوع در وزارت نیرو به‌صورت جدی در دستور كار نیست.»

وی در بخش پایانی سخنانش پایین بودن كیفیت بنزین تولیدی را یكی از چالش‌های مهم دانست و افزود: «تا زمانی كه كیفیت سوخت به استاندارد جهانی نرسد، حتی جمع‌آوری خودروهای فرسوده نیز اثر چندانی در كاهش آلودگی و مصرف نخواهد داشت.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها