اینبرنامه بااجرای دلنشین حسین رفیعی،تهیهکنندگی روحالله رجبی وکارگردانی مسعود شریعتنیا،فرصتیاستبرای خانوادهها تا در کنار هم بازی کنند و لحظاتی شیرین و خاطرهانگیز بسازند. به همین مناسبت، مجری و تهیهکننده برنامه با جامجم گفتوگو کردند تا از پشتصحنههای این تجربه جذاب بگویند.
زندگی شاد و پرنشاط خانوادههای پرجمعیت
روحالله رجبی، تهیهکننده مسابقه خانوادگی همبازی در تشریح اهداف این برنامه گفت: هدف این برنامه افزایش جمعیت و تشویق به داشتن فرزندان بیشتر است. در این برنامه، خانوادههای پرجمعیت که شرکتکنندگان مسابقه هستند، به تصویر کشیده میشوند که زندگی شاد، سرگرمکننده و پرنشاطی دارند. این خانوادهها با فرزندان خود بازی میکنند و فرزندان نیز با خانواده سرگرماند. همچنین در برنامه به برخی معایب تکفرزندی پرداخته شده و نشان داده میشود که تکفرزندی برای جامعه معاصر ایران ضرر دارد. مجری برنامه، حسین رفیعی، این موضوعات را در قالب دیالوگهای مفصل و در خلال آیتمهای مختلف با شوخیها، چالشها و موقعیتهایی به نمایش میگذارد.
رجبی در پاسخ به اینکه چرا همبازی را بهعنوان نام مسابقه انتخاب کردهاند، میگوید: نام همبازی را به این دلیل انتخاب کردیم که نشانه ارتباط و بازی مشترک اعضای خانواده است؛ به این معنا که خانوادهها، بهویژه والدین با فرزندانشان همبازی هستند و فرزندان نیز نیاز دارند که همبازیهای بیشتری داشته باشند، یعنی خواهر و برادرهای بیشتری. این مفهوم که فرزندآوری و داشتن تعداد بیشتر فرزند، نقش مهمی در زندگی خانوادگی دارد، علت انتخاب عنوان مسابقه است.
اجرای حسین رفیعی در کنار خانوادهها
تهیهکننده همبازی، این مسابقه را اینگونه تشریح کرد: این برنامه مسابقه بین دو خانواده پرجمعیت است که با اجرای توانمند حسین رفیعی برگزار میشود. این مسابقه شامل چهار مرحله و مجموعهای از آیتمهای متنوع بازی است که هر دو تیم در آنها با هم رقابت میکنند. برنده مسابقه خانوادهای است که مجموع امتیاز بیشتری کسب کند اما هر خانواده فرصت دارد تا در مراحل بعدی امتیازهای از دسترفته را جبران کند. این طراحی باعث ایجاد فضایی شاد و پرانرژی میشود که توسط بازیها و گیمهای متنوع تقویت شده است. وی در مورد وجه تمایز این برنامه اضافه کرد: مجری برنامه، حسین رفیعی، توان بالایی در گفتوگو و تعامل با خانوادهها، بهویژه خانوادههای پرجمعیت، دارد. مهمترین نکته در این زمینه، توانایی گرفتن بازی و تعامل فعال با خانوادههایی است که هیچ تجربهای در اجرای برنامه تلویزیونی ندارند و بازیگر نیستند که این مهارت از توانمندیهای مجری برمیآید. نکته دوم این است که حسین رفیعی شناخت خوبی از فضای سرگرمی و مسابقات دارد؛ او در جریان رقابتها، درباره امتیازدهی و نوع تعامل با شرکتکنندگان کاملا آگاه است و میتواند روند مسابقه را کنترل کرده و جذابیت آن را افزایش دهد. همچنین با انواع تحرکات و چالشهای مسابقه به خوبی آشنا و مسلط است. رجبی در ادامه با بیان نکات متمایزکننده همبازی، افزود: نکته سوم درباره مجری برنامه، آشنایی او با فنون کمدی است؛ یکی از مشکلاتی که در اجرای برنامههای تلویزیونی وجود دارد این است که بسیاری از مجریان توان ایجاد فضای کمدی و طنز را ندارند ولی حسین رفیعی توانسته در این برنامه بهخوبی این بخش را اجرا کند. همانطور که میبینید یا خواهید دید، سطح کمدی برنامه بسیار بالاست و او با وجود حضور خانوادههایی که حرفهای نیستند و بازیگری نمیدانند، توانسته فضای طنز قوی و جذابی ایجاد کند. این توانمندی، یکی از امتیازات بزرگ برنامه است که اجرای قدرتمند مجری را نشان میدهد.
آیتمهای متنوع مهارتی، حرکتی، پرسش و پاسخ و کمدی
تهیهکننده این مسابقه با اشاره به نقاط قوت طراحی آیتمها عنوان کرد: از دیگر نقاط قوت برنامه، تنوع آیتمها و بازیهاست که شامل بخشهای متنی، حرکتی، مهارتی، پرسش و پاسخ فکری و همچنین آیتمهای کمدی میشود. ما چهار دسته آیتم داریم: مهارتی، پرسش و پاسخ، حرکتی و کمدی؛ انواع مختلف این آیتمها طراحی و اجرا شدهاند. بسیاری از این بازیها و آیتمها از نمونههای موفق خارجی اقتباس شده و در برنامه بهکار رفتهاند که به تنوع و جذابیت آن افزوده است. وی حسن برنامه را حضور خانوادههای پرجمعیت برشمرد و ادامه داد: همانطور که در ابتدا گفته شد، برنامه همبازی یکی از ویژگیهای بارز خود را در حضور خانوادههای پرجمعیت بهعنوان شرکتکننده و حتی تماشاگر میداند. برخلاف اکثر مسابقات تلویزیونی که معمولا خانوادههای کمجمعیت یا تکفرزند حضور دارند و فرزندان در بازیها شرکت نمیکنند، در این مسابقه ما شاهد خانوادههایی با تعداد فرزندان بیشتر هستیم که هم بزرگسالان و هم کودکان و فرزندان کوچک در قالب قابهای متنوع در برنامه حضور فعال دارند. به این ترتیب، برنامه تلاش کرده خانواده را به معنای گستردهتر و واقعیتر نشان دهد و بخشهای مختلف خانواده را به جریان مسابقه وارد بازی کند.
دکور ایرانی و اصیل مسابقه
رجبی دکور همبازی را از دیگر ویژگیهای برجسته آن دانست و اضافه کرد: دکور هویتمند همبازی از معدود دکورهای شبکه نسیم و کل سازمان صداوسیما محسوب میشود که هویتی کاملا ایرانی دارد. دکور برنامه شبیه به یک خانه سنتی ایرانی با حیاطی دلنشین است، بهطوری که مسابقه بین خانوادهها در فضایی گرم و اصیل برگزار میشود. نمای اصلی دکور شبیه خانههای سنتی شیراز است و در وسط حیاط یک حوض بزرگ قرار دارد. این دکور بهگونهای طراحی شده که از تمامی عناصر کاربردی بهره میبرد؛ مثلا حوض برای اجرای یکی از آیتمها استفاده میشود و دیواره اصلی دکور بهعنوان فضایی برای نمایش پرسشها و پاسخها بهکار رفته است. این طراحی هوشمندانه باعث شده دکور علاوه بر زیبایی، کاملا کارکردی و هماهنگ با نیازهای مسابقه باشد و هویت ایرانی برنامه را تقویت کند.
اجرای صمیمانه و بدون استرس مسابقات خانوادگی
حسین رفیعی، مجری برنامه همبازی در بیان پیشینه اجرای برنامهها و مسابقات تلویزیونی گفت: سالهاست که در حوزههای مختلف رسانهای از جمله خانواده، کودک، اجتماعی و ورزشی فعالیت دارم و تا حدودی با مخاطبان رسانهملی آشنا هستم. وقتی صحبت از خانواده میشود، هرچه برخورد صمیمیتر باشد و خانواده احساس امنیت کند، برنامه بهتر پیش خواهد رفت؛ چون گاهی در مصاحبهها یا برنامههایی که خانوادهها حضور دارند، ممکن است بهدلیل اضطراب یا دشواری سؤالات، ترس از کمآوردن یا اشتباه پاسخدادن وجود داشته باشد که این بهنوعی روی حال و روحیه اعضای خانواده، بهخصوص پدر و مادر در مقابل فرزندان اثر منفی میگذارد. رفیعی در ادامه اضافه کرد: تلاش من این است که سؤالات مسابقه ساده و صمیمی باشند تاخانوادهها آسیب روحی نبینند،چون هدف اصلی آموزش اجتماعی درفضایی راحت وخانوادگی است.اکثر شرکتکنندهها و بینندگان افراد ساده و سالمی هستند که با فضای صمیمی راحتتر ارتباط میگیرند، بنابراین مسابقه وقتی ساده و خانوادگی باشد، تاثیر بهتری دارد.
همکاری برای خلق مسابقهای ساده و شاد
مجری مسابقه همبازی در بیان تعامل بین تیم تولید توضیح داد: این برنامه با همفکری تیم، تهیهکنندگی روحالله رجبی و کارگردانی مسعود شریعتنیا شکل گرفت، که در تمام مراحل همراه تیم بودند و هدفشان جذب و رضایت کامل مخاطب بود. همه موضوعات برنامه براساس متون روانشناسی خانواده توسط نویسندگان استخراج و پس از بحث و بررسی انتخاب شدند تا برنامه به سادهترین و قابلفهمترین شکل اجرا شود. تهیهکننده و کارگردان بهصورت تعاملی با تیم کار کردند تا برنامهای شاد، خانوادگی و جذاب ساخته شود. امیدوارم در این میان اجرای من نیز مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.وی پیرامون شرایط اجرای برنامه و همراهی مخاطبان پاسخ داد: اجرای چنین برنامه خانوادگیای نیازمند یکمجری باسابقه طنز است تا شادی و خنده را در اجرا حفظ کند. با تجربه ۳۰ساله در برنامههای طنز تلاش میکنم تا با ایجاد فضای امن و صمیمی، شرکتکنندهها بتوانند بدون اضطراب در برنامه حضور داشته باشند و از این فرصت برای تجربه و لذت همبازیشدن با خانواده بهرهمند شوند تا برد یا باخت. هر چند گاهی موفق نبودهام اما همیشه تلاش کردم با تعامل و شوخطبعی، حس خوب برنامه را به مخاطب منتقل کنم.
جایی برای ترس و هیجان خانوادگی و صمیمیت واقعی
رفیعی درباره جذابترین بخش خاطرهانگیز همبازی گفت: یکی از لحظات بهیادماندنی مسابقه بخش استخر بود که حس ترس و هیجان بچهها، بهخصوص دخترها، برایم یادآور تجربههای خودم با دخترم بود. این لحظهها نشاندهنده محبت و تعصب خانوادگی بود که باعث شد بیشتر قدر اجرای این برنامه را بدانم، چون بهخوبی حال و هوای واقعی خانواده ایرانی را با صمیمیت و عشق به تصویر میکشد.
مجری محبوب همبازی در پاسخ به برآورد بازخوردهای انجام شده، گفت: فعلا هنوز برای اعلام بازخورد نهایی زود است اما همین چند قسمت پخش شده با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده و بسیاری از شهرها به شرکت در مسابقه تمایل نشان دادهاند. این برنامه با فضای شاد و خانوادگی، ترسی برای شرکتکنندگان ایجاد نمیکند و همه میتوانند راحت و دوستانه در آن حضور داشته باشند. در فضای مجازی هم افراد زیادی پیام دادهاند و خواهان دعوت به مسابقه هستند. امیدواریم با حمایت مدیران، شرایط برای شرکت در سری دوم بیشتر مهیا باشد و بتوانیم تعداد بیشتری از استانها را دعوت کنیم تا همه از این فضای گرم خانوادگی لذت ببرند. وی افزود: در ۳۰ سال اجرای برنامههای مختلف، همیشه تلاش کردهام فضای مسابقه آرام و بدون اضطراب باشد تا شرکتکنندهها با خیال راحت حضور یابند، بهویژه پدرانی که نگراناند در حضور فرزندان نتوانند به سؤالات پاسخ دهند. این نگرانی طبیعی است چون پدر همیشه قهرمان فرزندان است و اگر مسابقه باعث آسیب روحی شود، با هدف برنامه ناسازگار است.
بازی بدون استرس
رفیعی اضافه کرد: هرگز دنبال ایجاد شرایطی نیستم که منجربه استرس یا ایجاد حاشیههایی شود که اینروزها در فضای مجازی شایع شده است. مسابقه برای ما یک بازی است و اگر کسی نتواند مرحلهای را پشتسر بگذارد، به معنای کمبود توانایی او نیست؛ مثلا ممکن است فردی خوشنویس ماهری باشد اما الزاما نتواند در یکی از مراحل بازی موفق ظاهر شود که این موضوع هیچ ربطی به ارزش او ندارد. باید این حس به شرکتکنندگان منتقل شود که اینجا جای قضاوت و تحقیر نیست و تنها فرصتی است برای بازی و تجربهکردن. وی هدف اصلی برنامه را ایجاد فضایی امن برای همراهی خانوادگی دانست و توضیح داد: تیم تولید همه تلاشش را کرد تا برنامه همبازی شاد و امن باشد. در این مسیر تهیهکننده و کارگردان همیشه همراه تیم بودند. هر کجا لازم بود تقاضای ضبط مجدد میدادم چرا که برایم مهم بود برنامه با حس امنیتبخشی روی آنتن برود. حفظ کرامت و جایگاه خانواده، با نمایش گرمترین لحظات میان پدر، مادر و فرزند، هدف اصلی بود. تمرکز روی لذتبردن خانوادهها از بودن کنار هم بود، نه برد یا باخت در مسابقه. تیم با اشتیاق و انرژی بالا کار کرد و امیدواریم نتیجه برای بینندگان هم دلنشین باشد. شاید بهترین نباشیم اما تمام توان خود را برای ارائه برنامهای خوب گذاشتیم.
ضبط همبازی در ایام جنگ ۱۲ روزه
رجبی ،تهیهکننده همبازی با بیان اینکه این برنامه در زمان جنگ ۱۲ روزه تولید شده، گفت: برنامه همبازی که در ایام جنگ ۱۲ روزه ضبط شده، با مشکلات زیادی مواجه بود چرا که بخشهایی از ضبطها در روزهای بمباران انجام شد و به همین دلیل بخشی از محتوای آن به موضوع جنگ اختصاص یافته است. مجری برنامه، حسین رفیعی، در ابتدای هر قسمت درباره نقش خانوادههای مقاوم در حفظ آرامش و امید در شرایط جنگ صحبت میکند و تاکید دارد که خانوادهها چگونه میتوانند با هم دلگرم باشند. همچنین هر قسمت از برنامه به یاد و خاطره کودکان شهید جنگ ۱۲ روزه تقدیم میشود، با امید به اینکه تسلای اندکی برای قلب خانوادههای داغدار باشد. رفیعی، مجری خوشذوق همبازی در راستای تشکر از همکارنش در این پروژه بیان کرد: از همه دوستان عزیزم صمیمانه تشکر میکنم که کمک کردند در روزهای سخت جنگ ۱۲ روزه کنار هم بودیم و تیم تولید با غیرت و یکدلی کار کرد. جمعکردن چنین تیمی آسان نبود اما در طول ۳۰ سال فعالیتم، تنها این تیم حس خانواده واقعی را به من داد؛ همه با دل و جان و بدون تفاوت جایگاه کنار هم بودند. از تهیهکننده و کارگردان گرفته تا صدابردار و تدارکات، همه فوقالعاده و شایسته تقدیرند. واقعا همه را عاشقانه تحسین میکنم.