سنگ تمام رسانه‌ملی برای ایلام

سنگ تمام رسانه‌ملی برای ایلام

نگین زاگرس در یک هفته گذشته ظرفیت‌های خود را به مخاطبان سراسری تلویزیون معرفی کرد تا دومین هفته از هفته‌های ایران‌جان که قرعه‌اش به‌نام ایلام خورده بود، رنگارنگی این استان را در صداوسیمای ایران به تصویر بکشد.
کد خبر: ۱۵۱۲۶۴۴
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
طرح «هفته‌های ایرانی» که با هدف تحقق مفاد«سند تحول رسانه ملی» وبا رویکرد هویت‌محوری و عدالت‌گستری طراحی شده است، پیشتر با محوریت استان خوزستان روی آنتن رفت و این‌بار در ایلام، به نمایش درآمد. استان ایلام دروازه طلایی کربلا لقب گرفته و سرزمین عشق، مقاومت و ایستادگی مردمانی است که ریشه‌های فرهنگ و معنویت را با جان و دل پاس داشته‌اند. 
 
تنوع در رادیو و تلویزیون
در این میان، رسانه‌ ملی در دو بخش صداوسیما به‌سراغ ایلام رفت. بخش سیما اگرچه با دو‌سه روز فاصله از بخش صدا کار خود را در معرفی این ظرفیت‌ها آغاز کرد اما توانست ترکیبی از برنامه‌های متنوع را برای مخاطبان عرضه کند. آن‌طور که پیش از این گفته شده بود، در بخش سیما بیش از ۱۰برنامه زنده، ۳۰مستند و ۲۸میان‌برنامه به معرفی ایلام پرداختند. همچنین در بخش صدا، معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایلام در قالب ۲۸۷برنامه با ۶۴عنوان و مجموع ۳۷۳۵دقیقه محتوا طراحی و اجرا شد که ۱۰ برنامه نیز به‌صورت میدانی تدارک دیده شده بود اما حالا که یک هفته تمام شده، می‌توان از زوایای مختلفی آن را مورد بررسی قرار داد. 
 
تنوع موضوعی
اولین مسأله، تنوع موضوعات متعددی است که در این مدت پیرامون ایلام مطرح شد. شاید برجسته‌ترین چیزی که به واسطه نزدیک‌بودن موعد آن به موضوعی محتوایی تبدیل شد، بحث اربعین و مرز مهران در ایلام بود که در این مدت در برنامه‌های مختلف سیما و صدای ملی و استانی، درباره آن صحبت شد. بحث دیگر، تنوع قومیت‌های مختلف این استان است که توانست یک قاب چندرنگ از این استان را پیش‌ روی مخاطب قرار دهد. در ادامه این نکته، می‌توان به پتانسیل‌های فرهنگی ایلام برای گردشگری اشاره کرد که در کنار جاذبه‌های طبیعی، استان مورد بحث را به گزینه‌ای تبدیل می‌کند که اگر درست به مخاطبان معرفی شود، مقصدی زیبا و بکر برای سفر خواهد بود. 
یکی از ویژگی‌های برجسته این استان، اتصال به منابع فرهنگی و میراث است. درست مثل گلونی که فراتر از یک پوشش و روسری ساده رفته و با ثبت در میراث ملی، به‌عنوان یک نماد فرهنگی و پوشش سنتی ماندگار شده است. در هفته ایلام‌ ایران، مستندی با همین موضوع روی آنتن سراسری رفت که بازخوردهای مختلفی داشت و توانست این میراث را به مخاطبان معرفی کند. همچنین، باید به مفاخر ایلام اشاره کرد که شاید برجسته‌ترینش، شهید رضایی‌نژاد بود اما هفته ایلام، فراتر از آن رفت و چهره‌های تأثیرگذاری را معرفی کرد که شاید پیش از این به واسطه خلاهای رسانه‌ای چندان به مخاطبان شناسانده نشده بودند‌؛ مفاخری تأثیرگذار اما کمتر شناخته. در این میان، ادبیات هم سهمی در هفته ایلام داشت تا جایی که در چند میان‌برنامه به شکل زیرنویس و کتاب‌های مختلف این حوزه معرفی شد‌؛ کتاب‌هایی که یا به معرفی شخصیت‌های ایلام پرداخته یا به‌قلم چهره‌های ایلامی نوشته شده بود. در مجموع رویداد ایلام‌ایران، توانست چند‌بعدی عمل کند و حتی ورزشی‌ها را هم پای کار بیاورد. 
 
مطالبات را یادآوری کنیم
البته نباید فراموش کرد که در میان این پتانسیل‌ها، برخی مشکلات، شبیه به دست‌انداز برای این استان عمل کرده‌‌اند. جام‌جم در گزارشی که پیش از این منتشر کرده بود، با برخی هنرمندان ایلام گفت‌وگو کرده و پیگیر مطالبات آنها شده بود. شاید باورش سخت باشد که استانی به این زیبایی، یک سالن مشخص و مستقل برای سینما و تئاتر نداشته باشد! مطالباتی که هنرمندان مختلف ایلام مطرح کرده‌اند، همان ‌چیزی است که می‌تواند پای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ اقتصادی را به میان بکشد تا با سرمایه‌گذاری در این حوزه، پلی برای رشد فرهنگی باشند. به‌خصوص که این استان در حوزه نفت و گاز بسیار غنی است. جالب اینجاست که یکی از بازیگران در گفت‌وگو با جام‌جم گفته بود که ایلام قطب تئاتر خیابانی است اما این قطب بودن از سرناچاری است. چون سالن تئاتر ندارند! حالا که درد این استان به‌واسطه ایران‌جان، به درد مخاطبان سراسری تبدیل شده شاید بهتر باشد در کنار رسانه‌ملی که در این هفته‌های ایران عزمی بزرگ را برای پیگیری مطالبات استانی کلید زده، بخش‌ها و نهادهای دیگر هم پای کار بیایند تا هیچ استانی به دست فراموشی سپرده نشود. 
 
ابتکارات رسانه 
از دیگر ویژگی‌های هفته ایلام، می‌توان به ابتکارات رسانه ‌ملی اشاره کرد. جدا از برنامه‌ها، میان‌برنامه‌ها، تیزر و گونه‌های دیگر محتوایی که با همراهی استعدادهای ایلام تولید و در شبکه‌های سراسری پخش شد، اجرای خبر نیمروزی ساعت ۱۴ شبکه یک و شبکه خبر در روز چهارشنبه با اجرای فاطمه منصوری، گوینده خبر مرکز ایلام روی آنتن رفت. البته ارتباط زنده با استان ایلام و پخش برنامه‌های مرتبط نیز در ادامه انجام شد تا نشان دهد مراکز استان‌ها اگر مورد توجه قرار گیرند، چیزی از تهران کم ندارند. 

وقتی ایلام، دغدغه ایران می‌شود 
در مجموع در هفته ایلام تلاش شد ضمن معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری ایلام، بیان مشکلات و مطالبات مردم استان،تقویت حس هویت وتعلق محلی، مقابله با تهران‌محوری و تمرکز رسانه‌ای وهمچنین پیوند میان رسانه‌ ملی و نخبگان محلی، ایلام به یک دغدغه تراز ملی برای مخاطبان تبدیل شود.صداوسیما از سال گذشته با دستور رئیس سازمان تصمیم گرفت رویکردی تازه درخصوص معرفی استان‌های کشور اتخاذ کند. طرح «هفته‌های ایرانی» با تولید برنامه در بستر جغرافیا و هویت هر استان، می‌کوشد ایران متکثر و واحد را در آینه رسانه ‌ملی بازنمایی کرده وروایتی ازسرمایه‌های انسانی و طبیعی، چهره‌های نامدار و گمنام، ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی و آنچه ریشه‌های هویتی ایرانیان را محکم‌تر می‌سازد ارائه کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰