به گزارش
جام جم آنلاین، محمدتقی فخریان ششم خرداد، در اولین جلسه سازماندهی، بررسی و رصد پروژههای نهضت توسعه فضاهای آموزشی شهرستان کاشمر اظهار کرد: شهرستان کاشمر در ساخت فضاهای آموزشی جهادی عمل کرده است.
وی با بیان اینکه برای ساخت ۷۳۷ پروژه آموزشی و چهار هزار و ۶۹۰ کلاس درس تا پایان امسال به ۶.۵ همت اعتبار نیاز است، اظهار کرد: طی سالهای گذشته در خوشبینانهترین حالت هزار و ۲۰۰ کلاس درس افتتاح میشد، اما امسال تا پایان اسفندماه پیشبینی ساخت چهار هزار و ۶۹۰ کلاس درس شده که تقریباً چهاربرابر پروژههای سال گذشته است.
دبیر قرارگاه عدالت آموزشی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای به سرانجام رساندن این تعداد پروژه راهی جز به میدان آوردن مردم نداریم، افزود: ریاست جمهوری نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی را بخوبی رقم زده است.
وی با تأکید بر اینکه باید در این فضاهای آموزشی نخبگان و آیندهسازان ایران اسلامی را پرورش دهیم، تصریح کرد: تاکنون در قرارگاه نهضت توسعه فضاهای آموزشی حدود ۴۸۰ مسئول و تیم پروژه نیز مشخص شده است.
فخریان با بیان اینکه این تعداد به ۷۳۵ مسئول پروژه خواهد رسید، بیان کرد: تاکنون تعدادی از مدارس سنگی شهرستان کلات جمعآوری و باقی نیز در دست اقدام است.
ساماندهی کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر دانشآموز
وی همچنین از ساماندهی کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر دانشآموز خبر داد و گفت: در مشهد وضعیت کلاسهای با تراکم ۳۵ نفر دانشآموز فاجعه است.
دبیر قرارگاه عدالت آموزشی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه در تبادکان بیش از ۶۰ درصد کلاسها بیش از ۴۰ نفر دانشآموز دارد، اظهار کرد: باید این تراکم تا پایان سال ۱۴۰۴ به کمتر از ۳۵ نفر برسد.
وی با بیان اینکه تا پایان امسال باید سرانه فضاهای آموزشی در مناطق با سرانه کمتر از سه مترمربع افزایش یابد، گفت: میانگین استان در سرانه فضاهای آموزشی ۴.۲۹ متر مربع است.
فخریان با تأکید بر ساماندهی و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مساکن مهر و نهضت ملی بیان کرد: نباید هیچ پیمانکاری مجتمع مسکونی را بسازد، اما در آن مدرسه پیشبینی نکند.
وی با اظهار تأسف از اینکه در مشهد و گلبهار این فاجعه وجود دارد، افزود: ۴۰ هزار واحد احداث شده، اما فضای آموزشی مورد نیاز در نظر گرفته نشده است.
ضرورت تکمیل تمامی مدارسی که در زمین لرزه کاشمر آسیب دیدهاند
دبیر قرارگاه عدالت آموزشی در خراسان رضوی در ادامه بر تکمیل پروژههای نیمه تمامی آموزشی، تربیتی و پرورشی تأکید و خاطرنشان کرد: تمامی مدارسی که در زمین لرزه کاشمر آسیب دیدهاند باید تکمیل شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه حاکمیت باید برای رسیدن به اهداف پشتیبانی لازم را داشته باشد، تصریح کرد: در ۴۷ منطقه آموزش و پرورش خراسان رضوی این نهضت شروع شده است.
فخریان با بیان اینکه تنها با مردمیسازی میتوان این پروژهها را به سرانجام رساند، اظهار کرد: به دلیل کسری بودجه این پروژهها توسط دولت به سرانجام نخواهد رسید؛ تنها را استفاده از توان خیرین است.
وی گفت: اگر ۷۳۷ پروژه آموزشی در خراسان رضوی شروع شده و تقریباً ۵۰۰۰ نفر اعلام آمادگی کردهاند که در این پروژهها فعال شوند به دلیل اهمیت موضوع است.
دبیر قرارگاه عدالت آموزشی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعدادی از مدارس شهرستان کلات با مشارکت خود مردم به سرانجام رسیدهاند، بیان کرد: آموزش و پرورش دست خود را به سوی مردمی دراز میکند که فرزندانشان را به ما سپردهاند.
وی با بیان اینکه بر اساس دستور استاندار خراسان رضوی هرکدام از رؤسای ادارات شهرستان باید در کنار مسئول پروژهها قرار بگیرند و برای به نتیجه رساندن آنها تلاش کنند، اظهار کرد: در این مسیر باید از تشکلهای مردمی هم استفاده شود.
فخریان در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون رئیسجمهوری همانند دکتر پزشکیان نداشتهایم که با این ظرفیت به آموزش و پرورش دقت نظر داشته باشد، بیان کرد: گرچه در گذشته تأکید داشتهایم که آموزش و پرورش باید به مسئله اول دولت تبدیل شود، اما این اتفاق نمیافتاد، اما در دولت چهاردهم در کنار موضوع اقتصاد به آموزش و پرورش توجه جدی شده است.
در پایان جلسه درباره تکمیل فوری پروژههای دارای اولویت از جمله پروژه استخر دانشآموزی، پروژه مدرسه امام علی (ع)، پروژه شهید رئیسی، پروژه روستای سرحوضک، پروژه روستای رزقآباد، پروژههای روستای فدافن، پروژه روستای فروتقه و تخریب و بازسازی هنرستان شهیدان نورانی و دبستان شهید ترابی برنامهریزی و تصمیمگیری شد