معاینه‌های ‌فنی‌ مشکوک

آمار خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند حدود پنج میلیون دستگاه برآورد می‌شود این درحالی است که این خودروها نقش پررنگی در آلودگی هوای تهران ایفا می‌کنند با این حال به نظر می‌رسد آن‌طور که باید روی کیفیت آنها نظارت جدی وجود ندارد و در تازه‌ترین خبر اعلام شده که حدود ۴۰‌درصد از این خودروها در جست‌وجوی گواهی معاینه فنی به خارج از تهران مراجعه می‌کنند.
آمار خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند حدود پنج میلیون دستگاه برآورد می‌شود این درحالی است که این خودروها نقش پررنگی در آلودگی هوای تهران ایفا می‌کنند با این حال به نظر می‌رسد آن‌طور که باید روی کیفیت آنها نظارت جدی وجود ندارد و در تازه‌ترین خبر اعلام شده که حدود ۴۰‌درصد از این خودروها در جست‌وجوی گواهی معاینه فنی به خارج از تهران مراجعه می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۹۹۴۶۷
 
منابع آلاینده متحرک متهم اصلی آلودگی کلانشهرهایی مانند تهران به‌شمار می‌رود، به همین دلیل مسئولان و کارشناسان همواره تاکید می‌کنند که باید نظارتی جدی روی کیفیت خودروهاصورت گیرد.شایدبه همین دلیل بودکه معاینه فنی خودروها در کلانشهرهای کشور در دستور کار قرار گرفت و بعدها نیز برای پررنگ کردن این مسأله بحث معاینه فنی برتر به میان آمد تا شهروندان با کاستن از آلایندگی خودروهای خود بتوانند ارزان‌تر در محدوده طرح ترافیک تهران تردد  کنند. 
 
دور زدن معاینه فنی
در چنین شرایطی به‌تازگی مسئولان پرده از ماجرایی برداشته‌اند که نشان می‌دهد برخی رانندگان تهرانی برای گرفتن معاینه فنی به خارج از این کلانشهر مراجعه می‌کنند. 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای پایتخت و انتقاد از‌ عملکرد مراکز معاینه فنی شهرستان‌ها به‌ویژه شهرهای اطراف گفت:‌ خودروهای پلاک شهرستان برای تردد و حضور دائمی در پایتخت باید از مراکز تهران گواهی معاینه فنی تهیه کنند. با توجه به سخنان رئیس شورای شهر تهران می‌توان نتیجه گرفت که مراکز معاینه فنی خارج از تهران شرایط آسان‌تری برای صدرو معاینه فنی دارند. 
محمدمهدی میرزایی قمی، مدیر‌عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز با بیان این‌که بیش از ۴۰‌درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می‌کنند، می‌گوید: بارها مکاتبه محرمانه کردیم در مورد اتفاقاتی که در مراکز معاینه فنی خارج از تهران رخ می‌دهد. 
 
بی‌توجهی به آلودگی هوا و ایمنی
به این ترتیب به نظر می‌رسد نهادهای مسئول مانند وزارت کشور نیز آن‌طور که باید به این مسأله ورود نکرده‌اند. این درحالی است که اگر نظارت‌ها در این حوزه افزایش پیدا کند، مسائلی مانند آلودگی هوا و قربانیان سوانح ترافیکی نیز کمرنگ‌تر می‌شود. 
مدیر‌عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره این‌که آزمون‌های مراکز معاینه فنی تهران چه شرایطی دارد،به جام‌جم می‌گوید: آزمون‌ها و کنترل‌های انجام شده درمراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین‌نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می‌شود و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق‌سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود. 
میرزایی‌قمی تاکید می‌کند: معاینه فنی به‌صورت مشخص از دو منظر حائز اهمیت است. کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی تردد. سهم بزرگی از آلودگی هوا ناشی از آلایندگی منابع متحرک است که بی‌شک معاینه فنی بهنگام وسایل نقلیه می‌تواند در پاکیزگی هوای شهر مؤثر باشد.در این بین البته نمی‌توان همه مشکلات را به گردن شهروندان انداخت زیرا افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از خودرو در چند سال اخیر آن‌قدر افزایش یافته که تأمین آن از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است.برای نمونه در کلانشهر تهران تعداد افرادی که برای اخذ گواهی معاینه فنی از برخی تعمیرگاه‌ها قطعاتی مانند کاتالیست را اجاره می‌کنند، کم نیست.به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند به‌جای تعمیر خودروی خود از مراکز معاینه فنی خارج از تهران که شرایط سختگیرانه‌ای ندارد، گواهی معاینه فنی را تهیه کنند تا به دلیل نبود این گواهی از سوی مأموران پلیس راهور جریمه نشوند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها