جام جم آنلاین؛ اینکه هر ۲۴ ساعت ۵۵ نفر جان خود را به بدترین شکل از دست بدهند یک فاجعه است، ۵۵ یک عدد تنها نیست و به معنای آن است که اگر هر فوتی تصادف حداقل بر یک خانواده اثرگذار باشد هر روز ۵۵ خانواده به صورت مستقیم و ۱۰۰ تا ۱۵۰ خانواده غیرمستقیم داغدار میشوند.
چند برابر این ۵۵ نفر فوتی، در طی روز در حوادث رانندگی مصدوم میشوند، یعنی برای همیشه قطع عضو میشوند، ماهها به کما میروند و یا در حالت بدتر قطع نخاع میشوند و هزینه درمان این افراد میلیاردها تومان خواهد بود.
اگرچه عوامل مختلفی از قبیل ایمنی و کیفیت خودروها، وضعیت مطلوب جادهها و… بر بروز سوانح رانندگی اثرگذار است اما نمیتوان نقش رانندگان و دقت و تمرکز آنها بر رانندگی را نادیده گرفت.
هر ساله تعداد قابل توجهی از تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی رخ میدهد و در همین راستا امسال نیز مانند سنوات گذشته پویش «نه به تصادف» از ابتدای اسفند در کرمانشاه نیز مانند سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد.
اما راهداری با یک ابتکار عمل کمپین «شیش دونگ برانیم» را نیز مکمل پویش نه به تصادف کرده است، کمپینی که به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه هدف آن افزایش تمرکز رانندگان حین رانندگی و ایجاد احساس آگاهی و مسئولیت در همسفران راننده است.
*یزدان خسروی از کمپین “شیش دونگ برانیم” به عنوان یک طرح با با هدف ارتقای ایمنی در سفرها، کاهش حوادث رانندگی و افزایش آگاهی عمومی درباره قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی یاد کرد که در نهایت به کاهش فوتیها و مصدومین ناشی از تصادفات منجر میشود.
وی اظهار کرد: این طرحها اغلب توسط دستگاههای مرتبط با حمل و نقل و ایمنی راهها خصوصا ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای برگزار میشوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه از اهداف چهارگانه این طرح نام برد و ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی ایمن را از جمله این اهداف برشمرد.
خسروی عنوان کرد: برای تحقق این هدف دو راهبرد اساسی آموزش رانندگان و مسافران درباره قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین ترویج رفتارهای ایمن در جادهها مانند رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی و اجتناب از استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در دستور کار قرار دارند.
وی هدف دوم این طرح را کاهش تصادفات و تلفات جادهای دانست که برای این هدف نیز دو موضوع مهم افزایش آگاهی درباره خطرات رانندگی پرخطر و تأثیر آن بر ایمنی عمومی و همچنین تشویق به استفاده از وسایل نقلیه ایمن و استاندارد در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با بیان اینکه سومین هدف اینکمپین حمایت از مسافران و رانندگان میباشد، افزود: در این راستا نیز ارائه خدمات مشاورهای و آموزشی به رانندگان و همچنین ایجاد شبکهای از داوطلبان یا همراهان که در طول سفر به مسافران کمک میکنند در دستور کار قرار دارد.
خسروی چهارمین هدف کمپین شیش دونگ برانیم را نیز ترویج استفاده از فناوریهای نوین اعلام کرد و یادآور شد: در این راستا نیز معرفی و تشویق به استفاده از سیستمهای ناوبری و ردیابی برای افزایش ایمنی سفر و استفاده از اپلیکیشنها و سامانههای هوشمند برای مدیریت سفر دنبال میشود.*
وی فعالیتهایی که در این طرح اجرا میشود را شامل برگزاری کارگاههای آموزشی برای رانندگان و مسافران، توزیع بروشورها و محتوای آموزشی درباره ایمنی در سفر، استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی برای اطلاعرسانی و جلب مشارکت عمومی، برگزاری مسابقات و برنامههای تشویقی برای رانندگانی که قوانین ایمنی را رعایت میکنند و همچنین همکاری با پلیس راهور برای اجرای بهتر قوانین و مقررات اعلام کرد.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه مخاطبان این طرح نیز رانندگان وسایل نقلیه شخصی و عمومی، مسافران به ویژه خانوادهها و کودکان، سازمانهای حمل و نقل و شرکتهای فعال در حوزه جادهها و عموم مردم به عنوان همراهان و حامیان ایمنی در سفر میباشند.
وی از تأثیرات مثبت طرح شیش دونگ برانیم نیز یاد کرد و کاهش آمار تصادفات و تلفات جادهای، افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایجاد فرهنگ مسئولیتپذیری در بین رانندگان و مسافران و در نهایت بهبود کیفیت سفر و کاهش استرس ناشی از ناامنی در جادهها را از جمله آنها دانست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه از تکنیکهای شیش دونگ بودن راننده نیز نام برد و گفت: تمرکز کامل بر سفر و انجام تنفس عمیق برای آرامش ذهنی، فعال نگه داشتن حواس و افزایش آگاهی از شرایط جاده و محیط پیرامون، پرهیز از خستگی و خوابآلودگی با استراحت به موقع و مراقبت از سلامتی، دوری از عوامل حواس پرتی و بازگرداندن تمرکز به جاده و مسیر، صبوری و عدم شتابزدگی در انجام سفر با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و در نهایت مهربانی، عدم قضاوت رفتار دیگران و تمرکز کامل بر سفر ایمن همراه با رعایت حقوق سایر رانندگان و عابران از جمله این تکنیکها است.
خسروی از نقش مهم همسفران راننده در کمپین شیش دونگ برانیم نیز یاد کرد و گفت: برای آنکه همسفری آگاه در کنار راننده باشیم باید در درجه اول سفر را با رانندهای که دارای وضعیت نامتعادل رفتاری و یا ضعف جسمانی است آغاز نکنیم. عوامل حواسپرتی راننده را جدی بگیریم و راننده را برای جلوگیری از خستگی و خوابآلودگی هوشیار نگه داریم.
وی اظهار کرد: همسفران باید هرگز راننده را به عجله و شتابگیری وادار نکنند، راننده را به رانندگی ایمن تشویق کنند و در برابر رفتاری غلط راننده سکوت نکرده و مودبانه به وی تذکر بدهند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه علت اصلی وقوع تصادفات را خطای غیرعمدی رانندگان که ناشی از بیتوجهی ذهنی آنها است دانست و خاطرنشان کرد: همراهان نیز از طریق ایجاد دو نقش منفی شامل سوق دادن راننده به سمت اشتباه و بیتفاوتی به رفتارهای پرخطر راننده میتوانند در وقوع تصادفات دخیل باشند.
خسروی در پایان یادآور شد: در کنار این پویش، سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راهها، پل ارتباطی بین هموطنان و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است و افراد می توانند پیشنهادات و شکایات خود را به این سامانه اعلام کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد
ورزش ایران در سال ۱۴۰۳ روزهای خوبی را تجربه کرد