در حالی که رایزنی برای ایجاد ائتلاف در هر 2 جبهه سیاسی مطرح کشور برای دستیابی به ائتلاف فراگیر ادامه دارد، چهره های موثر هر 2 جناح سیاسی کشور کار تدوین خط مشی کلی
کد خبر: ۱۴۹۷۱۳
برای حضور در انتخابات آینده مجلس را در دستور کار قرار داده اند.
اما براساس اخبار رسیده ، اخیرا تعدادی از چهره های موثر جبهه دوم خرداد تدوین راهبرد انتخاباتی این جبهه سیاسی را آغاز کرده اند.
بر این مبنا، قرار است در این جلسات پرداختن به چالشهای اقتصادی که دولت اصولگرا با آن دست به گریبان شده ، به عنوان مهمترین فرصت سیاسی جبهه دوم خرداد در نظر گرفته و به برخی مشکلات اقتصادی موجود دامن زده شود و خواسته های اقتصادی مردم مهمترین محور تبلیغاتی باشد.
اما باید دید مشکلات اقتصادی که از منظر گروههای سیاسی رقیب دوم خردادی برگزیده شده است به نظر بزرگنمایی یا سیاه نمایی نیست؛
رای مجلس به طرح سهمیه بندی بنزین و اجرای آن از سوی دولت در آستانه انتخابات مجلس هشتم ، یک رای منفی علیه نمایندگان فعلی بود، اما رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به چنین پرسشی ، اقدام برای سهمیه بندی بنزین را کاری حساب شده و به نفع مردم دانست و اعلام کرد: مجلس برای بهبود شرایط کشور حاضر است در عرصه انتخابات قربانی جلوگیری از اسراف ها شود.
صرفه جویی یک میلیارد دلاری در بخش بنزین که شاید به ذائقه برخی کار خوبی نبود، هم اکنون توانسته تا حدودی کشور را بی نیاز از واردات بنزین کند و با برنامه ریزی و زمان بندی صورت گرفته از ریخت وپاش ها جلوگیری کند.
آیا کسانی که امروز نقدهای غیرمنصفانه را علیه رقیب حاکم برگزیده اند، در زمانی که زمام امور در دستان آنان بود، قدم مثبتی در جهت جلوگیری از اسراف ها برداشته اند یا این که تنها قصد دارند با بزرگنمایی آنچه که خود از آن بی نصیب بودند، با تبلیغات منفی این اقدامات را زائل کنند.
آیا بهتر نیست نقد منصفانه یا ارائه برنامه ها برای حضور در انتخابات گسترده ای چون مجلس شورای اسلامی جایگزین بزرگنمایی نقاط ضعف شود؛

نقد عالمانه و عادلانه را می پذیریم

محمدرضا باهنر، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در خصوص فعالیت های انتخاباتی و رقابتی در انتخابات آینده در گفتگوی اختصاصی با ما گفت: مبارزات انتخاباتی اهرمهایی دارد و طبیعی است که همه گروهها از آن استفاده کنند.
وی افزود: استفاده از نقد طرف مقابل و اثبات خود حق طبیعی هر گروهی است ؛ ولی به آنچه باید کمک کنیم و آن را رعایت و به رقبا نیز توصیه کنیم ، این است که بداخلاقی نکنید و خلاف واقع چیزی نگویید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقد عملکرد دولت و مجلس که حتما انتقاداتی نیز در بعد اقتصادی ، فرهنگ و سیاست دارد، چیزی طبیعی و حق هر جریان و فرد سیاسی است و ما هم مشتاقانه علاقه مندیم عزیزان نقدهای عادلانه و عالمانه ای را از رفتار ما داشته باشند.
نماینده کرمان در خصوص به چالش کشیدن نقدهای اقتصادی از طرف جبهه دوم خرداد گفت: ما ادعا نداریم در همه ابعاد اقتصادی موفق بودیم ؛ البته نقاط ضعفی را داریم و انتظار نداریم رقبای ما نقاط قوت ها را بیان کنند؛ حرف اول و آخر این است که سیاه نمایی نکنید.
باهنر خاطرنشان کرد: موقعیت انتخابات زمان خوبی برای ایجاد چالشهاست که در معرض افکار عمومی یک دوئل شرافتمندانه داشته باشیم.

بدون نقد جامعه ایستا خواهد بود

مجید انصاری ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجمع روحانیون مبارز نیز رقابت در عرصه فعالیت های انتخاباتی را یک ضرورت دانست و گفت: مسابقه انتخابات بدون رقابت قطعا یک شرکت کننده خواهد داشت. وی افزود: مساله مهم در رقابت های انتخاباتی ، آن است که اصول اخلاقی و روشهای پذیرفته شده قانونی و حقوقی در رقابت ارائه شود.
وی افزود: در معرفی افراد، ممکن است برنامه های موجود به نقد کشیده شود یا نامزدهای یک حزب به نقد برنامه های دولت و مجلس بپردازند که این نقد باید منصفانه ، مستند و علمی باشد و از تخریب و تهمت یا مسائل غیراخلاقی ، غیرشرعی و غیرقانونی پرهیز شود.
مجید انصاری با اشاره به این که چنانچه قرار است نقدی در حوزه عملکرد اقتصادی ، فرهنگی دیپلماتیک یا بحثهای مدیریتی دولت صورت گیرد، باید با ارائه راهکار باشد، گفت : اگر در نقدها رعایت انصاف و اخلاق صورت گیرد، دیگر این مساله نه تنها مضر نیست بلکه موجب تعالی و اصلاح برنامه های موجود نیز می شود.

انصاف در بیان نقدها و ارائه برنامه ها لازم است

محمدرضا میرتاج الدینی ، عضو هیات رئیسه و شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز درباره چگونگی رقابت های انتخاباتی گفت: رعایت اصول اخلاقی و سیاسی امری پسندیده است.
وی افزود: این که عده ای فقط در کنار گود بنشینند و فقط نقاط ضعفها را بیان کرده و انگشت اشاره را روی آنها بگذارند و هیچ کدام از این موفقیت ها را نبینند، پسندیده نیست.
نماینده تبریز تاکید کرد: کسانی که نقدهای غیرمنصفانه را محور کار خود قرار می دهند، زمانی قدرت در دستشان بود و در مدیریت ، حاکمیت و مسوولیت های اجرایی حضور داشتند، لذا بخوبی می دانند تنگناهای اقتصادی و اجرایی چیست؛
وی خاطرنشان کرد: انصاف این است که پیشرفت ها، تغییرات و حرکتها از طرف جریان مقابل دیده شود، ولی قطعا هر حرکت اجرایی کاستی هایی دارد.
میرتاج الدینی گفت: محدودیت های اقتصادی کشور ما، چیزی است که گروه رقیب نیز از آن اطلاع دارد و می داند چه مشکلی از زمان قدرت دوم خردادی ها برای اصولگرایان به ارث گذاشته شده است.
وی با اشاره به این که بحث انرژی و بنزین یکی از معضلاتی است که از دوران گذشته باقی مانده است ، گفت: حل نشدن چنین مساله ای باعث شد که نیروهای اصولگرا در مجلس و دولت برای رفع چنین معضلی وارد عمل شوند.
نماینده تبریز خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد می کنیم که گروه رقیب نقد کارشناسانه و دقیق و سالم را برگزیند و تاکید می کنیم نقد منصفانه هم داشته باشند؛ چون بدون انتقاد هیچ رقابتی شکل نمی گیرد.

سیاه نمایی نشود

علاءالدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره رقابت های سالم انتخاباتی گفت : معمولا در عرصه رقابت های انتخاباتی از همه شیوه ها استفاده می شود که یکی از آنها نیز مشکلات اقتصادی است.
وی افزود: صرف طرح اشکالات توسط رقیب به معنی واقعیت داشتن اشکالات نیست ؛ چون رقیب درصدد طرح اشکالات است و طرف مقابل نیز با ارائه پاسخها و توضیحات ، قصد دفاع از خود را دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی از گروههای رقیب اصولگرایان خواست که صادقانه به نقد آنان بپردازند و خاطرنشان کرد: مسائلی که مطرح می شود مبتنی بر واقعیت باشد نه مسائلی که نام آن سیاه نمایی است.

در نقد از عدل و انصاف نباید دور شد

همچنین محمدرضا تابش ، دبیر فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی درباره حضور در عرصه های رقابتی گفت : در عرصه رقابت ، تشریح برنامه ها بیشتر از نقد می تواند موثر واقع شود. وی افزود: چنانچه هر جناح برنامه های خود را ارائه و روی آنها بررسی کند، موفق تر است. نماینده اردکان با اشاره به این که در مقام نقد، نباید از دایره منطق ، عدل و انصاف خارج شد، گفت: در عرصه سیاسی ، نقدهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، ملاکها و معیارهایی باید مدنظر قرار گیرد که براساس آن ، عدل و انصاف رعایت شود.
دبیر فراکسیون اقلیت مجلس گفت: چیزی که اهمیت دارد، آن است که جناح های سیاسی از بداخلاقی ها پرهیز کنند و به گفته رهبر انقلاب ، جناح ها از بیان توهین ، افترا و بداخلاقی ها که به کاهش مشارکت منجر می شوند، دوری کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها