به گزارش جام جم آنلاین، علی اسماعیلی با حضور در تحریریه ایسنا، اظهار کرد: نمایشگاه هفته پژوهش امسال، از شانزدهم تا هجدهم آذرماه، در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد (سالن بزرگ فردوسی) برگزار میشود. این نمایشگاه با رویکردی نوین، در تلاش است تا عموم جامعه، با حوزه فناوری آشنا شوند و آن را درک کنند و بر روی صنعت و قشر خاصی تاکید ندارد و همچنین به دنبال برجستهسازی روحیه کارآفرینی در جامعه است.
تبیین شدن قانون جهش دانشبنیان برای صنایع
اسماعیلی تصریح کرد: برنامههای متنوعی برای جامعه، شرکتهای دانشبنیان، فناور و صنایع در نظر گرفته شده است. در قانون جهش دانشبنیان ظرفیتهایی وجود دارد که این ظرفیتها را میتوان فعال کرد. رویکرد امسال ما این است که قانون جهش دانشبنیان برای صنایع تبیین شود. ازجمله این برنامهها، جلسات دو به دو با شرکتهای بزرگ صنعتی برای معرفی پروژههای تحقیق و توسعه و بهرهمندی از مزایای اعتبار مالیاتی ماده ۱۱ و ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که کمککننده صنعت استان در جهت افزایش بهرهوری باشیم، اظهار کرد: شرکتهای دانشبنیان، فناور و صنعتی میتوانند با شرکتهای دانشبنیان و فناور قرارداد منعقد کنند و هزینه این قرارداد از محل مالیاتی آن شرکت کسر خواهد شد. همچنین، برای تضمین و اطمینان از اجرای صحیح این فرایند، پارک علم و فناوری بهعنوان پشتیبان، تضمین بازگشت هزینهها و اعتبارات مالیاتی را ارائه میدهد. اگر صنایع از این ظرفیت استفاده کنند، علاوه بر افزایش بهرهوری، میتوانند کیفیت محصول خود را بهبود ببخشند و در رقابت با همکاران و صنایع رشته خود، بهصورت پیشرو عمل کنند.
رئیس پارک علم و فناوری، مطرح کرد: همکاری با سازمانهای اجرایی استان نیز در برنامهریزیهای امسال گنجانده شده است. در قانون بودجه ۱۴۰۴ اشاره شده است که ۶۰ درصد بودجه پژوهشی سازمانهای اجرایی داخل صندوق عتف میرود. به این سبب که خیلی از شرکتها از این موضوع مطلع نیستند، از این ظرفیت استفاده نمیکنند. امسال در هفته پژوهش این موضوع تعریف شده است که هدف، شناسایی نیازهای پژوهشی سازمانها و تسهیل همکاری با دانشگاهها برای انجام پروژههای پژوهشی مشترک است. همچنین، محل تامین اعتبار از محل صندوق عتف قابل تامین خواهد بود.
اسماعیلی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود این است که شرکتها این نمایشگاه را رسالت خود نمیبینند، بیان کرد: امسال، بجای رویکرد تکلیفی، رویکرد تشویقی برای حضور شرکتها و سازمانها در هفته پژوهش در نظر گرفته شده است. این رویکرد جدید، با تعریف منافع و مزایای مشخص برای هر گروه (صنایع، دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و...) انگیزه بیشتری برای حضور و مشارکت ایجاد میکند. این نمایشگاه برای تمام افرادی که به پیشرفت ایران علاقمند هستند، فرصتی تلقی میشود تا با حضورشان دستاوردهای علمی فرزندان خود را در دانشگاهها مشاهده کنند.
کمک به شرکتهای دانشبنیان و فناور برای تجاریسازی پروژهها
وی با بیان اینکه هفته پژوهش امسال با رویکردی ویژه برای تجاریسازی فناوری و افزایش همکاری بین صنایع، دانشگاهها و سازمانهای اجرایی برگزار میشود، ادامه داد: در این نمایشگاه، منتورهای متخصص در حوزههای مختلف فناوری، بهصورت مداوم در کنار شرکتها، حاضر خواهند بود تا مشاوره و راهنمایی لازم را ارائه دهند. هدف اصلی، کمک به شرکتهای دانشبنیان و فناور برای تجاریسازی ایدهها و پروژههایشان است.
دستگاههای اجرایی موظف به دانشبنیان بودن هستند
اسماعیلی با بیان مطالبهگری از دانشگاهها، اظهار کرد: تقاضایی که از دانشگاهها داریم این است که این نمایشگاه را به شکل تشریفاتی نبینند، بلکه این رسالت دانشگاه و مسئولین دانشگاه است که سعی کنند، تمام دستاوردها و پیشرفتها را در معرض دید آحاد جامعه قرار دهند. دستگاههایی اجرایی ازجمله استانداری، فرمانداری و اداره بازرگانی موظف به دانشبنیان بودن هستند و باید در نمایشگاههای فناوری و پژوهشی پیشتاز باشند. این مشارکت میتواند از طریق ارائه چالشها و نیازهای خود به دانشگاهها و ارائه دستاوردهای پژوهشی در غرفهها صورت بگیرد. همچنین، برای اهالی صنعت نیز فرصتی تلقی خواهد شد که از این ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در قوانین و بودجه سال ۱۴۰۳، بهطور خاص، به دستگاههای اجرایی مانند شهرداریها، نیاز به سرمایهگذاری در حوزه فناوری را گوشزد میکند، بیان کرد: دستگاههای اجرایی باید کارهای مشترکی را که با نهادهای علمی و پژوهشی انجام دادند، در نمایشگاه به نمایش بگذارند. لزوم حضور فعالتر شهرداری، با توجه به گستردگی وظایف و نیازهای آن، در هفته پژوهش امسال بسیار مهم خواهد بود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان توضیح داد: اولین سالی است که حضور آستان قدس رضوی، در نمایشگاه به صورت جدی پررنگ است. همچنین آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات آن، حوزه علمیه و جهاددانشگاهی در این نمایشگاه حضور پررنگی تاکنون نیز داشتهاند. ما قدردان نمایشگاه بینالمللی نیز هستیم که فضا را در اختیار ما قرار دادند.
دعوت از مردم برای بازدید از نمایشگاه
وی با اشاره به شاخصترین تفاوت نمایشگاه امسال نسبت به سالهای گذشته، گفت: از آن جایی که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است، در این نمایشگاه آحاد مردم هدف قرار گرفتند. برای آحاد مردم همچون صنایع، برنامههای متفاوتی ارائه میشود که هر کدام از آنها دستاوردهایی بیابند. همچنین، برای دانشگاهها منافعی تعریف شده که برای آنان جذاب است تا با سازمانهای اجرایی از صندوق عتف استفاده کنند. تعریف منافع باعث شده است که امسال انگیزه حضور دستگاههای مختلف و شرکتها در هفته پژوهش پررنگ شود.
وی ادامه داد: این رویکرد نوآورانه، فناوری را بهعنوان حوزه پویا برای نسل آینده معرفی میکند و از طریق تعاملات مستقیم و برنامهریزیهای متنوع، تلاش میکند تا روحیه کارآفرینی را در جامعه تقویت کند. این رویکرد از سطوح پایین، ازجمله مهدکودکها باید شروع شود و برای دانشآموزان و دانشجویان نیز برنامههای آموزشی و رویدادهای خاصی در نظر گرفته شده است.
اسماعیلی تصریح کرد: هر وقت از کارآفرینی و فناوری صحبت میشود، تصور میشود که باید مهارت را به افراد آموزش دهند، اما این موضوع بهعنوان مهارت تلقی میشود و باعث روحیه کارآفرینی نخواهد شد. برای روحیه کارآفرینی باید یکسری آموزشهایی مانند نمایشگاهها برپا شود و کارآفرین حضور یابد و مشاهده کند که فرصتها به چه صورت است. فرد زمانی کارآفرین خوبی خواهد بود که فرصتها را شناسایی و از آنها استفاده کند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رویکردهای هفته پژوهش، آموزش شناسایی و نحوه فرصتها به کودکان است. برای شرکتها، دورههای خاص آموزشی طراحی شده است. امسال تنها سالی است که شرکتهای تازه تاسیس بهعنوان مانور نمایشگاهی بهطور ویژهای دعوت شدهاند تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین، یکسری منتورها (افراد متخصص در امور نمایشگاهی) حضور خواهند داشت و به شرکتها در حین برگزاری، آموزشهایی ارائه خواهند کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد