در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

جایگاه ویژه‌ ایران در منطقه

واکنش کشور‌های منطقه به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مناسبی در منطقه برخوردار است.
واکنش کشور‌های منطقه به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مناسبی در منطقه برخوردار است.
کد خبر: ۱۴۷۸۸۳۵
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

واکنش کشور‌های منطقه به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است، زیرا بسیاری از این کشور‌ها تجاوز رژیم صهیونیستی به آسمان ایران را محکوم کرده‌اند و این رویکرد بخوبی جایگاه مناسب جمهوری اسلامی ایران را در منطقه به تصویر می‌کشد.

 

‌در این بین می‌توان به چند مورد از اظهارات مقامات کشور‌های منطقه در محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی اشاره کرد. برای نمونه نخست‌وزیر پاکستان اقدام اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را «متجاوزانه» و ناقض حاکمیت ملی و قوانین بین‌المللی دانست و آن را محکوم کرد. سخنگوی دولت عراق نیز ضمن محکوم کردن حمله تجاوزکارانه ناکام رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، بر حمایت و همبستگی بغداد با کشورمان تاکید کرد. افزون بر این دولت قطر نیز ضمن محکوم کردن حمله تجاوزکارانه ناکام رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را نقض آشکار حاکمیت کشورمان ارزیابی کرد.

 

‌البته لازم به یادآوری است که این رویکرد کشور‌های منطقه و جایگاه مناسب جمهوری اسلامی ایران نتیجه رایزنی و تلاش‌های اخیر آقای عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان است، چراکه ایشان در زمان مناسب اقدام به رایزنی با کشور‌های منطقه کرد و برای این مهم با مقامات کشور‌های منطقه دیدار‌هایی داشت. به همین دلیل شرایط اکنون به گونه‌ای است که جامعه جهانی در حال محکوم کردن رژیم صهیونیستی است.

 

این درحالی است که ایران علاوه بر اقدامات دیپلماتیکی که در دستور کار قرار داده است به موقع پاسخ لازم را به رژیم صهیونیستی خواهد داد. در این خصوص وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است که با توجه بر حق ذاتی دفاع مشروع، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.

 

لازم به یادآوری است که تجاوز اخیر هواپیما‌های رژیم صهیونیستی به حریم هوایی ایران یک شکست تاریخی برای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، زیرا آن‌ها با استفاده از حدود یکصد فروند هواپیمای فوق مدرن و البته با هماهنگی آمریکا وارد حریم هوایی ایران شدند. آن‌ها قصد داشتند به تاسیسات هسته‌ای و پایانه‌های نفتی کشورمان آسیب برسانند. اما واکنش به موقع سامانه دفاع هوایی جمهوری اسلامی ایران سبب شد رژیم صهیونیستی نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.

 

به این ترتیب عملیات اخیر شکست بزرگی برای ارتش رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود در مقابل، اما ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران از قدرت دفاع هوایی بالایی نیز برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها