برگزاری همایش ملی «بیابان» پس از ۱۰ سال وقفه در البرز

سومین همایش ملی «بیابان» پس از ۱۰ سال وقفه روز سه شنبه ۲۴ مهرماه در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در استان البرز برگزار می‌شود.
سومین همایش ملی «بیابان» پس از ۱۰ سال وقفه روز سه شنبه ۲۴ مهرماه در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در استان البرز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۴۷۷۱۵۴

به گزارش خبرنگار جام جم البرز، سومین همایش ملی «بیابان» (فرصت‌ها و چالش ها) همزمان با هفته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی در سه محور بررسی اقدامات و فعالیت ها، اقتصادی و اجتماعی و نگرش‌های نوین در این حوزه با حضور مسوولان کشوری و استانی و همچنین اساتید دانشگاهی، محققان و پژوهشگران و دانشجویان برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش در محور اقدامات و فعالیت‌ها قرار است اثربخشی پروژه‌های مقابله با بیابان زایی، روش‌ها و فناوری‌های نوین مقابله با بیابانزایی، مقابله با بیابانزایی و پدافند غیرعامل در بیابان و در محور اقتصادی و اجتماعی نیز مهاجرت، صنعت و معدن، انرژی‌های تجدیدپذیر و گردشگری موردبحث و بررسی قرار گیرد.
در محور نگرش‌های نوین نیز موضوعات گرد و غبار، خشکسالی و تغییر اقلیم، فرسایش در بیابان، تنوع زیستی و تخریب سرزمین به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات بین المللی بیابان دانشگاه تهران که مجری برگزاری این همایش ملی است گفت: نخستین همایش ملی بیابان در سال ۱۳۹۱ در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دومین همایش در سال ۱۳۹۳ در سمنان برگزار شد، اما پس از آن به دلایل متعدد این همایش برگزار نشد.
دکتر «حمیدرضا ناصری» به رویکرد جدید مرکز تحقیقات از سال گذشته به ویژه افزایش فعالیت‌های برون سازی اشاره کرد و افزود: این ارتباطات بیشتر با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین دانشگاه‌ها بود که پیشنهاد برگزاری مجدد این همایش را پس از ۱۰ سال وقفه دادند.
وی با بیان اینکه قرار بود این همایش در روز جهانی مقابله با بیابانزایی در روز ۲۷ خرداد ماه برگزار شود، افزود: برنامه ریزی‌های برگزاری همایش از آذرماه سال گذشته آغاز شد، ولی بنا به دلایلی همچون شهادت آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان و شرایط خاص کشور برگزاری همایش به مهرماه همزمان با هفته بلایای طبیعی موکول شد.
وی تصریح کرد: در این مدت مقالات مربوطه به تعداد ۱۵۶ مقاله از سوی اساتید دانشگاهی و اعضای هیات علمی موسسات پژوهشی مرتبط با حوزه بیابان و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت کردیم که پس از داور‌های انجام شده ۸۸ مقاله به صورت پوستر و ۱۴ مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شد.
ناصری با بیان اینکه درنظرداریم از این پس این همایش به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار شود، گفت:، زیرا نسبت به گذشته مسایل مربوط به بیابان پررنگ‌تر شده و مردم به آن حساس‌تر شده اند ضمن اینکه بایستی در آینده تحقیقات به سمتی برود که به مسایل و ابرچالش‌های کشور غلبه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها