کمال‌گرایی

هر فردی در مورد موضوعی خاص، استانداردهایی برای خود تعیین می‌کند که اگر به آنها نرسد، احساس خوبی ندارد. ریشه این اعتقاد در دوران کودکی است زیرا والدین مدام از کودک‌شان توقع دارند تا هر کاری را درست انجام دهد و او را با دیگران مقایسه می‌کنند‌.
کد خبر: ۱۴۷۴۲۶۰
نویسنده معصومه صبور | کارشناس مشاوره

هر فردی در مورد موضوعی خاص، استانداردهایی برای خود تعیین می‌کند که اگر به آنها نرسد، احساس خوبی ندارد. ریشه این اعتقاد در دوران کودکی است زیرا والدین مدام از کودک‌شان توقع دارند تا هر کاری را درست انجام دهد و او را با دیگران مقایسه می‌کنند‌. افراد کمال‌گرا، باورها و عقاید، اجبارها و باید و نبایدهایی دارند که باعث ایجاد ناراحتی، عصبانیت و حرص می‌شود و تمام رفتارها، احساسات و افکار فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. او مرتب به‌دنبال اثبات کردن خودش است‌.
فرد کمال‌گرا همیشه عصبی است بنابراین نباید با او جدل کنید، سلطه‌جوست اما دوست دارد تمام حرف‌های او را بپذیرید، مطابق میلش رفتار کرده و تاییدش کنید‌. تفکری سیاه و سفید دارد؛ یعنی هر چیزی برای او یا خوب است یا بد و اغلب منفی‌نگرست‌. نسبت به همه‌چیز بی‌اعتماد است و انعطاف‌پذیر نیست. در برخورد با افراد کمال‌گرا، حتما نقش‌ها و مسئولیت‌هایتان را به‌طور واضح تعیین کنید. با این کار مشخص می‌کنید که هر فرد در انجام چه کارهایی باید پاسخگو باشد. از فرد کمال‌گرا بپرسید دوست دارد کارها چگونه انجام شود تا جایی برای بحث و مجادله باقی نماند. قبل از هرچیز اعتماد و توجه او را به سمت خود جلب کنید. حتما به فرد کمال‌گرا توضیح دهید که برای انجام کارهایی که وظیفه شماست، بیشترین تلاش‌تان را می‌کنید اما ممکن است گاهی ‌اوقات همه‌چیز همان‌طور که او می‌خواهد،پیش نرود.فرد کمال‌گرا با سختگیری‌های خود،شما را آزار می‌دهد.اما این نکته راهرگز فراموش نکنید که نباید در این‌گونه مواقع واکنش تندی از خود نشان دهید و باید خود راکنترل کنید. د‌ر مورد ناراحتی پیش آمده با یکدیگر صحبت کنید. در ابتدا به او اجازه دهید که صحبت‌های خود را به پایان برساند و سپس به صحبت‌های خود بپردازید.درحین صحبت بافرد کمال‌گرا از پند و نصیحت و مقصردانستن او خودداری کنید. د‌ر برگه‌ای تمام نکات مثبت فرد کمال‌گرا را بنویسید تا به‌وجودشان دلگرم شوید. به این نکته فکر کنید که افراد کمال‌گرا سعی دارند هر کاری را به بهترین نحو ممکن انجام دهند که باعث می‌شود کارها دقیق به سرانجام برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها