موفقیت دانش‌بنیان فناوران در احیای چاه‌های قدیمی نفت

احیای چاه‌های نفت به دست فناوری

محصولی که در این گزارش معرفی می‌شود با این‌که ابزاری ارزشمند و فناوری جدیدی در صنعت نفت کشور به حساب می‌آید، اما موضوعی که این داستان را برای راوی جذاب‌تر می‌کند، تلاش برای تحقق آرزو وعشقی است که در فراخود یک انسان شکل گرفته و موجب شده تا در مسیر خود به هر روشی که می‌شود پیش برود و از تلاش دست نکشد.
کد خبر: ۱۴۷۳۸۸۶
نویسنده امین‌رضا کیفرگیر - خبرنگار پیشران
 
عشقی آنچنان سرشار که موجب می‌شود افراد دانا و متخصص پس ازتحقق آرزوها وبرطرف کردن معضلاتی مهم، همچنان فروتنانه دستاوردشان را ادای دینی به کشورشان بدانند.سیستم فشارافزایی چندفازی با نام تجاری «پِرلا» ازمحصولات وفناوری‌های مهم حوزه نفت درکل دنیاست ومتخصصان شرکت دانش‌بنیان «اکسین گاز پمپ»موفق شده‌اند این محصول را به صورت بهینه‌ در کشور تولید کنند. تولید این محصول حاصل سال‌ها عشق و پشتکار است.شرکت دانش بنیان «اکسین گاز پمپ» سال ۹۵ تاسیس شده است. البته پشتوانه فعالیت موسسان این شرکت در حوزه نفت بسیار قدیمی‌تر بوده و در واقع این شرکت را کارکنان ایرانی شرکت بورنمن دراهواز تاسیس کرده‌اند.فرشید حیدری،ازموسسان این شرکت درباره تأسیس شرکت و توسعه این فناوری در ایران به پیشران می‌گوید:«آرزویم بودبتوانم این فناوری راکه دردنیا فقط درانحصارچهارشرکت آمریکایی وآلمانی است به ایران بیاورم.» بومی‌سازی فناوری «سیستم فشار‌افزایی چندفازی» را شرکت دانش‌بنیان اکسین گاز پمپ با طراحی، ساخت، مونتاژ، راه‌اندازی و ارائه خدمات پس از فروش در دستور کار خود قرار داده است. 
 
احیای چاه‌های کم‌فشار
با کمک سیستم فشار افزایی چند فازی در واقع می‌توان چاه‌های نفتی را که به دلیل افت فشار جریانی از مدار تولید خارج شده‌اند، دوباره احیا کرد. شرکت اکسین گاز پمپ توانسته در سال‌های گذشته چند چاه نفت در ایران را با همین فناوری دوباره احیا کند و به مدار تولید بازگرداند. حیدری در این خصوص توضیح می‌دهد: «در تولید نفت حلقه گمشده میان تولید طبیعی و تولید مصنوعی‌، فشار افزایی چندفازی نام دارد که فقط ۳۰ سال است به دنیا معرفی شده و پیش از این وجود نداشت.» نکته مهم درباره تولید این پمپ‌ها در ایران این است که برای مقابله با مشکلات محیطی و سختی کار در میادین نفتی کشور، این محصولات بهینه‌سازی شده‌اند. فرشید حیدری توضیح می‌دهد: «این سیستم‌ها به گونه‌ای بومی‌سازی و ساخته شده‌اند که در سخت‌ترین شرایط جوی و تولیدی هم در حال کار کردن هستند. دمای اهواز گاهی به ۵۵ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد واین شرایط محیطی در دنیا بی‌سابقه است.» سعی شده تا تمام قطعات این محصول در ایران تولید شود و وابستگی وجود نداشته نباشد؛هرچند هنوز۲۰درصد این قطعات وارداتی است.حیدری‌می‌افزاید:«این۲۰درصدقطعات وارداتی می‌تواندکمترشودکه‌برای این‌کاربه‌همت دانشگاه،بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران نیاز است. معتقدم اگر دانشگاه وارد این حوزه نشود و همکاری شکل نگیرد، این کار انسجام و تداوم لازم  را نخواهد یافت.‌»
 
پِرلا، فرزند سوم خانواده حیدری
پِرلا، نام تجاری فناوری جدیدی است که شرکت دانش‌بنیان اکسین گاز پمپ تولید کرده است. پرلا در لاتین به معنی مروارید است اما نام‌گذاری این محصول به اسم پرلا دلیل دیگری دارد.فرشید حیدری توضیح می‌دهد:«پِر اسم پسرمن است واسم دخترم لاله است. پرلا می‌شود فرزندسوم من.»حیدری می‌افزاید:«من این فناوری را به عنوان فرزند سوم خودم می‌بینم.» فرشید حیدری که درسه دهه گذشته تلاش‌های فراوانی برای توسعه این فناوری کرده است همچنان فروتنانه خودرامدیون صنعت نفت وکشورمی‌داندو می‌گوید: «ایران وصنعت نفت فرصتی راپیش روی من قرار دادکه بتوانم فرزندسوم خود رادرکشور تولیدکنم.»حالا فرشید حیدری امیدوار است با ورود دانشگاه و همچنین اضافه شدن سرمایه‌گذاران این فناوری مهم صنعت نفت توسعه هرچه بیشتری را به خود ببیند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها