چگونه اینورتر مناسبی را با توجه به نوع پروژه انتخاب کنیم؟

هدف از نوشتن این مقاله بررسی قابلیت‌ها و مزایای یکی از دستگاه‌ها و تجهیزات اتوماسیون صنعتی است. دستگاه کنترل کننده دور موتور یا همان اینورتر، جزء دستگاه‌هایی است که در کاربری‌ها و صنایع مختلف برای بهتر شدن کیفیت تولیدات و همچنین بهینه شدن هزینه‌ها و انرژی برای صنعتگران و مهندسان برق کاربرد بسیاری دارد. مزیت‌های استفاده از اینورتر، انتخاب بهترین درایو مناسب با نوع پروژه و قدرت خرید آن، جزء مواردی است که می‌خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر: ۱۴۷۳۷۲۷

استفاده از اینورتر چه مزایایی در کاربری‌های مختلف دارد؟

در ابتدا باید به این مورد اشاره کنیم که استفاده از اینورتر در کاربری‌های مختلف مزایای بسیاری در فرایند تولیدی و اتوماسیون صنعتی دارد. بنابراین انتخاب و خرید انواع درایو مانند خرید اینورتر اینوت  با توجه به نوع پروژه و نیاز کاربری از موارد بسیار مهم است. اهمیت کاربردهای درایو در صنعت شامل موارد زیر است.

  • کنترل سریع و دقیق موتور: درایو ها با قابلیت تنظیم دقیق سرعت الکتروموتورها در انواع کاربری‌ها استفاده می‌شوند.
  • افزایش عمر الکتروموتور: کنترل کردن دقیق الکتروموتور توسط اینورتر باعث کاهش استهلاک و افزایش عمر موتور می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری در پروسه‌های تولید: درایو ها امکان تغییرات سریع و راحت سرعت الکتروموتور را جهت پاسخ‌گویی به نیازهای گوناگون برای فرایندهای اتوماسیون تولیدی ایجاد می‌کنند.
  • کم شدن تغییر ولتاژ: اینورتر تاثیر مفیدی بر کیفیت توان شبکه دارد و همچنین با تنظیم دقیق توان خروجی، به ایجاد ثبات ولتاژ در شبکه و سیستم، کمک بسیاری می‌کند. و این مورد باعث کاهش نوسان ولتاژ می‌شود.
  • کنترل و تنظیم فرکانس: درایو قادر است به تنظیم کردن فرکانس شبکه کمک کند، خصوصا در سیستم و شبکه‌هایی که از انرژی بازگشت پذیر استفاده می‌گردد.

برای خرید اینورتر مناسب چه عواملی را در نظر بگیریم؟

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم جزء وظایف و کارکردهایی است که اینورتر برای تنظیم سرعت موتور، کنترل دقیق دور موتور، بهینه شدن کیفیت توان و پایین آمدن هارمونیک‌ها انجام می‌دهد.

حال سوال اینجاست که برای بهره‌مندی کافی از اینورتر چه موارد و نکاتی را در زمان خرید اینورتر در نظر بگیریم. انتخاب و خرید نادرست دستگاه کنترل کننده دور موتور VFD باعث اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود و پروسه تولید را مختل می‌کند. بنابراین توجه به موارد زیر در زمان خرید اینورتر ضروری است.

انتخاب درایو مطابق پارامترهای موتور

  1. توان موتور: لازم است انتخاب درایو با توجه به توان الکتروموتور انتخاب شود، با مطابقت دادن توان ثبت شده بر روی پلاک درایو و همچنین پلاک موتوری که قصد راه اندازی آن را دارید، اینوتر مناسب را تهیه کنید، در صورتی‌که توان درایو انتخاب شده بزرگتر از توان الکتروموتور باشد، پارامترهای محافظت از درایو درست کار نمی‌کند.
  2. سرعت موتور: سرعت اسمی موتور RPM وابسته به فرکانس و قطب موتور است. سرعت و فرکانس در موتور، از پارامترهای وابسته به هم می‌باشند که رابطه مستقیمی با هم دارند. به همین دلیل جهت راه اندازی موتوری با دور بالا و بیشتر از 2 قطب، نیاز به اینورتری است که میزان فرکانس خروجی آن 600 هرتز و یا بیشتر باشد، تا اینوتر بتواند سرعت موتور را در زمان START به سرعت اسمی موتور برساند. لازم است بدانید که سرعت الکتروموتور توسط فرمول Ns=120f/P محاسبه می‌شود.
  3. جریان موتور: برای تهیه اینورتر مطابق با نوع موتور، توجه به جریان درایو بسیار مهم‌تر از توان آن است. منظور از جریان، جریان اسمی مورد نیاز موتور می‌باشد و درایو انتخاب شده باید جریان خروجی بیشتر یا برابر جریان ورودی موتور و یا بار کامل آن داشته باشد.

انتخاب درایو براساس مشخصات شبکه

برای راه اندازی موتور با اینورتر، باید اینورتری را انتخاب کنیم که بتواند به شبکه برق متصل شود. شاخصه‌های شبکه برق به‌صورتی است که، جهت راه اندازی موتور در شبکه سه فاز با 380 ولت لازم است علاوه بر تعداد فاز در برق ورودی، به ولتاژ شبکه توجه کنید. میزان ولتاژ نرمال در هر کشور متفاوت است و این مورد در ایران به‌صورت ولتاژ 230  ولت در نوع تک فاز و 380 ولت در نوع سه فاز است. اگر به ولتاژ شبکه توجه نشود، ممکن است بعد از انجام سیم‌کشی ورودی اینورتر و اتصال به برق، با اشکالاتی چون اختلال در مدارات ورودی اینورتر مواجه شوید.

انتخاب اینوتر منطبق با نیاز پروژه

توجه کردن به نیاز و شرایط پروژه برای خرید اینورتر مناسب اهمیت بسیاری دارد. انتخاب براساس موارد زیر کمک می‌کند تا بتوانید، در هنگام خرید اینورتر انتخاب مناسبی داشته باشید.

  • امکانات اتصال به شبکه: در پروژه‌ها و سیستم‌هایی که نیازمند تعامل میان اینورتر و پی ال سی از طریق شبکه است، انتخاب یک اینورتر با امکانات متصل شدن به شبکه ضروری است.
  • توجه به ورودی و خروجی: در بعضی از پروژه‌ها جهت راه اندازی بوستر پمپ، نیاز به کنترل کردن فشار و دما است. به این دلیل لازم است اینورتر تعداد کافی ورودی آنالوگ جهت متصل شدن به سنسورها و حسگر دما، فشار و تعداد مناسبی ورودی دیجیتال جهت کلید START و STOP  داشته باشد.
  • مد کنترل: نیاز به مد کنترل با توجه به نوع پروژه اهمیت دارد، به‌طور مثال جهت START هر نوع اپلیکیشن صنعتی توسط اینورتر، ممکن اسن نیاز به مد کنترل خاصی باشد، به این دلیل انتخاب و تهیه اینورتر با مد کنترل مشخص حائز اهمیت است.

انتخاب اینورتر با توجه به شرایط محیطی

هر اینورتری دمای اسمی مشخص دارد، که در آن توان خروجی اینورتر برابر با توان اسمی آن است. اگر دمای فضای پیرامون اینورتر از دمای اسمی بالاتر باشد، توان خروجی اینورتر کاهش می‌یابد. به‌صورت کلی، با هر درجه سانتی‌گراد افزایش حرارت نسبت به دمای اسمی، توان اینورتر تا حدود 25 درصد کاهش می‌یابد. برای انتخاب اینورتر در محیط‌هایی با دمای بیشتر، باید به دمای اسمی و توان دریافتی اینورتر توجه شود تا عملکرد اینورتر در وضعیت و شرایط محیطی گرم ضعیف نشود.

بعد از پرداختن به مزیت‌ها و کارکردهای درایو به‌صورت کلی و همچنین بررسی نکات و موارد مهم انتخاب اینورتر با توجه به نوع کاربری، در انتهای مقاله می‌خواهیم قدرت خرید اینورتر های چینی و اروپایی را با توجه به طراحی و ساخت و همچنین موارد مصرفی در کشور ایران بررسی کنیم. هدف اصلی ما از بیان این موضوع رفع دغدغه‌های کاربران در هنگام خرید اینورتر مناسب است.

انتخاب اینورتر و قدرت خرید درایو

خرید درایو با توجه به نوع کاربری که ممکن است سبک، سنگین، عمومی، نیمه سنگین باشد، متفاوت است، همچنین میزان بودجه کاربر برای انتخاب اینورتر جزء موارد بسیار مهم می‌باشد، که باید هنگام خرید درایو در نظر بگیرید. به‌طور مثال خرید درایو سانترنو ساخت کشور ایتالیا گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف است، این دستگاه کنترل دور موتور با داشتن طراحی و ساختار مقاوم در انواع سری‌ها مناسب کاربری‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. در مقابل این برند اروپایی، اینورتر های بسیاری مانند درایو INVT ساخت کشور چین با قدرت خرید بیشتر و کیفیت مناسب وارد بازار می‌شود که کاربرد بسیاری دارند. درایو های چینی هم مطابق فن آوری نوین طراحی و ساخته می‌شوند. بنابراین نتیجه می‌گیریم، برای تهیه اینورتر بعد از رعایت فاکتورهای فوق، باید به میزان بودجه و قدرت خرید و همچنین نیاز کاربری هم توجه کرد.

کلام آخر

با توجه به تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم و مورد بررسی قرار دادیم، می‌توانید تصمیم بگیرید که براساس هزینه‌ای که برای خرید اینورتر در نظر گرفته‌اید، چه نوع درایوی از چه برندی و با چه نوع قابلیت‌هایی مناسب کاربری شما می‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها