ناگفته‌های یک جراح از خدمات جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

بیمارستان، خط‌ مقدم ما بود

نسخه‌ کاربردی شهدا برای زندگی امروز

پرداختن به موضوع پایداری و روایت سیر وصال شهدایی که هرآنچه را که داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و برای دفاع از ارزش‌های کشور و انقلاب از جان گذشتند امری ضروری است. نویسندگان این حوزه هم به پاس قدرشناسی و تجلیل از این انسان‌های وارسته، خاطرات و زندگی‌نامه‌ شهدا را جمع‌آوری و منتشر می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۷۳۲۵۵
نویسنده تهمینه سبحانی شاد - گروه جامعه
نسخه‌ کاربردی شهدا برای زندگی امروز
 
خاطرات و سرگذشتی که می‌تواند توشه راه ومسیر نسل جوانی باشد که به‌واسطه سن‌شان و نبودن در دوران جنگ، شاید اصلا درک درستی از آن دوران و شهیدان ندارند. البته رهبر معظم انقلاب درباره‌ لزوم ثبت ‌و ضبط، نشر ومطالعه‌ خاطرات و زندگی شهدا می‌فرمایند: «بحمدا...ماجرای خاطره‌نویسی شهیدان، یک ماجرای راه‌افتاده‌ای درکشور است که باید تقویت بشود؛ باید بیشتر و بهتر و با هنرمندی کامل نوشته بشود، این کتاب‌ها را جوان‌ها بخوانند، همه بخوانند ان‌شاءا...و استفاده کنند.» اما آثار شهدا دارای چه برکاتی است و چرا باید این آثار منتشر و مطالعه شود؟

شاید زنده‌نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، جز با نوشتن و ثبت و ضبط محقق نمی‌شود. البته محتوایی که ما در آشنایی و معرفی شهدا به جوانان تولید می‌کنیم باید بسیار غنی، عمیق و اثرگذار باشد. ازطرفی می‌بایستی با زبانی که جوانان دوست دارند در کنار زبان هنر، به بیان فرهنگ ایثار وشهادت ومعرفی شهدا وچگونگی سبک زندگی آنان بپردازیم؛ سبک زندگی‌ای که هر گوشه آن، نکته ناب و سرمشق طلایی را در پیش‌روی جویندگان سعادت قرار می‌دهد.سرمشق‌های ناب وماندگاری که الفبای چگونه زیستن را می‌‌آموزند‌. تجلیل از شهدا و ثبت خاطرات و زندگی آنها از آنجا اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که دشمنان این آب‌‌وخاک، با انواع و اقسام روش‌ها، به‌دنبال آن هستند که این بخش از حافظه و میراث مردم ایران به دست فراموشی سپرده شود. 
     
شهدا؛ الگویی بی‌بدیل برای همه
هر انسانی برای مراحل مختلف زندگی نیازمند داشتن الگوست والگو اساسا به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی در هر جامعه‌ای مطرح است. شهدا هم بزرگ‌ترین سرمایه معنوی برای کشورمان هستند ومی‌‌توانند بهترین الگو برای تمام نسل‌‌های جامعه باشند. این درحالی‌است که مردم و به‌‌خصوص جوانان و نوجوانان از کسانی الگو می‌‌گیرند که بتوانند جزئیات زندگی‌شان را بدانند و با آن آشنا شوند. شهدا به دلایل متعدد می‌توانند الگوهایی مناسب، در دسترس، باورپذیر،قابل تعمیم وجذاب برای این نسل باشند. وجود الگوهای شایسته و محبوب باعث می‌‌شود که توجه افراد جامعه به آنها جلب شود تا خود را به اوصاف الهی این شخصیت‌ها نزدیک‌تر کنند.
     
خاطرات شهدا؛ جواهری قیمتی 
یکی ازدغدغه‌های اصلی ما سبک زندگی اسلامی است. برای این‌که بتوانیم یک سبک زندگی خوب وخداپسند انتخاب کنیم باید الگوی درستی داشته باشیم. چون جوامع همواره برای دستیابی به اهداف و ارزش‌های خود نیازمند الگوهای پویا و موثری هستند، تا با نقشه‌برداری از زندگی آنها صاحب یک سبک‌زندگی خوب شوند.یکی ازالگو‌های خوبی که می‌‌تواند باعث پیشرفت در عرصه زندگی شود، سبک زندگی شهداست. این سبک زندگی رامی‌توانیم بانشستن پای صحبت‌های خانواده این شهدا متوجه شویم.همان‌طور که رهبر معظم انقلاب درهمین راستا نیز فرمودند: «خاطرات والدین و همسران شهدای دفاع مقدس، مثل جواهر قیمتی در دسترس ما است که اگر غفلت کنیم، از دست ماخواهدرفت، کما این‌که بسیاری از والدین شهدا از دنیا رفته‌اند؛ بسیاری از آنها دچار فراموشی شده‌اند.» چه‌بسا ذهن و دل این طیف، گنجینه‌ اسرار دفاع‌مقدس است و باعروج هرکدام از آنان، تکه‌ای از این گنج از دسترس خارج می‌‌شود. به‌همین‌دلیل باید از اندک ‌فرصت باقیمانده کمال بهره‌‌برداری را به شکلی مطلوب به عمل آورد و این خاطرات گران‌بها را ثبت ‌و ضبط کرد.
     
شهدا؛ نسخه‌ای شفابخش برای زندگی‌
آدم‌های امروز، به دلایل مختلفی گرفتاری‌ها و دردهای بسیاری دارند. زندگی ماشینی، سرعت سرسام‌‌آور زندگی، مشغله‌‌های فراوان، فشارهای متعدد واقعی و غیرواقعی و امثال اینها باعث شده تا بسیاری از آدم‌ها دچاراضطراب و نوعی گمگشتگی‌های حداقل مقطعی شوند. این درحالی‌است که ما باید فرهنگ مطالعه را در جامعه رواج دهیم ومردم رابا کتاب و کتابخوانی مأنوس کنیم تا به آن آرامش معنوی دست پیدا کنند، زیرا تا زمانی که انسان لذت معنوی نچشد نمی‌تواند به حقیقت آن موضوع پی ببرد.درچنین دنیایی، آدم‌ها نیاز به آرامشی دارند که برای رسیدن به آن همه تلاش‌شان را به کارمی‌گیرند. اما اغلب به‌دلیل رجوع به نسخه‌های قلابی و شیادانه نه‌‌تنها آرامشی نمی‌‌یابند، بلکه مشکلات‌شان نیز تشدیدهم می‌‌شود.آشنایی با شهداو زندگی آنها برای انسان سرگشته و خسته‌ امروزی نسخه‌‌ای اصیل، کاربردی وشفابخش است. بااین‌حال شایدسخت‌ترین کار،تولید محتوای خوب وجذاب درزمینه مقاومت و شهادت برای نوجوان و جوان امروزی باشد. اما اگر با زبان نرم و عامیانه سراغ آنها برویم و از ایثارگری روایت کنیم تا حد زیادی نتیجه خواهیم گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها