آمریکا برای مقابله با ارتش یمن به اخاذی روی آورد

پس از آنکه حملات ارتش یمن در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین در دریای سرخ علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، آمریکا متحد اصلی تل‌آویو را به ستوه آورد، واشنگتن بار دیگر برای توقف این حملات به اخاذی روی آورده و از سازمان ملل خواسته کمک‌های انسانی به فقیرترین کشور جهان عرب را متوقف کند.
کد خبر: ۱۴۷۲۶۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، آمریکا در تلاش برای لغو محاصره دریایی که صنعا علیه رژیم صهیونیستی تحمیل کرده، از سازمان ملل خواست کمک‌های انسانی خود را به اقشار فقیر یمن متوقف کند که این به معنای گرسنگی دادن دهها هزار یمنی است به این امید که جنبش انصارالله یمن را مجبور کند از موضع مخالفت با توقف عملیات نظامی دریایی و هوایی علیه رژیم صهیونیستی برگردد. 

آمریکا پس از آن این درخواست را مطرح کرد که وزارت خارجه دولت صنعا به تمامی سازمان‌های بین‌المللی فعال در مناطق تحت کنترل انصارالله نسبت به عاقبت تسلیم در برابر فشارهای آمریکا هشدار داد، فشارهایی که پس از شکست واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی و منافع آن در دریای سرخ، با هدف تبدیل کمک‌های انسانی به کارت اخاذی از ملت یمن اعمال می‌شود.

از ابتدای سال جاری میلادی، این دومین بار است که واشنگتن به استفاده از کمک‌های انسانی به عنوان کارت فشاری علیه صنعا متوسل می‌شود اما اکنون، «رابرت وود» نماینده علی‌البدل امور سیاسی هیئت ایالات متحده در شورای امنیت، از سازمان ملل خواست به منظور تضمین سلامت و امنیت همه کارکنان‌ در یمن، برنامه نجات زندگی در این کشور را اصلاح کند. او خواست تدابیر بیشتری برای حفاظت از کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ اتخاذ شود.

منابع سیاسی در صنعا به روزنامه الاخبار گفتند، هیئت آمریکا در شورای امنیت، این شورا را مسوول نادیده گرفتن توقف حملات علیه کشتی‌های تجاری دانست بدون اینکه ارتباط این کشتی‌ها را با رژیم صهیونیستی بیان کند و ادعا کرد «تداوم عملیات نظامی انصارالله نمی‌تواند بدون پاسخ بماند.»

این اظهارات پس از آن مطرح شد که هیئت آمریکا در شورای امنیت در جلسه اخیر این شورا از صدور بیانیه جدید در محکومیت عملیات صنعا در دریای سرخ ناکام ماند. کمی پیش از شروع جلسه، هیئت‌ آمریکایی با نمایندگان کشورهای عضو رایزنی‌های فشرده‌ای انجام داد بلکه بتواند بیانیه جدیدی علیه یمن صادر کند که در آن بندی درباره عملیات یمن در دریای سرخ و اینکه انصارالله مسوول شکست در روند صلح است، وجود داشته باشد. به گفته این منابع، مخالفت روسیه و چین با پیش‌نویس بیانیه مانع از صدور آن شد.

درخصوص موضوع کمک‌های انسانی، «جویس مسویا» سرپرست معاونت امور بشردوستانه سازمان ملل اعتراف کرد که این کمک‌ها به مناطق تحت کنترل دولت صنعا در پاسخ به افشاگری صنعا درباره گروهک‌های مرتبط با سرویس اطلاعات آمریکا کاهش یافته است. او در گزارشی به شورای امنیت گفت: سازمان ملل تمرکز خود را بر فعالیت‌های اساسی نجات زندگی و پایداری کاهش داده است و اولویت فعالیت‌های گسترده‌تر برای توسعه فقیرترین کشور جهان عرب را کاهش می‌دهد.

مسویا این اقدام را به «در معرض خطر قرار گرفتن کارمندان در مناطق تحت کنترل انصارالله» نسبت داد. 

همزمان با درخواست مجدد سازمان ملل برای آزادی کسانی که آنها را کارمند خود می‌داند و توسط دولت صنعا بازداشت شده‌اند، منابعی در صنعا گفتند وزارت خارجه با تعدادی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل توافقی امضا کرده و در آن این سازمان‌ها را ملزم کرده است که براساس قوانین یمن، قواعد کار را اجرایی کند، به حریم اجتماعی و مذهبی احترام بگذارد و براساس توافقنامه‌های بین‌المللی عمل کند.

در همین راستا، «جمال عامر» وزیر خارجه یمن در صنعا هفته‌هاست تلاش می‌کند وضعیت میان سازمان‌های بین‌المللی و دولت صنعا را عادی کند، اقدامی که ابتدا با تحویل مقر امور انسانی وابسته به سازمان ملل در صنعا با همه ملحقات آن شروع شد.

وزارت خارجه یمن اخیرا از سازمان‌های بین‌المللی خواسته در امور سیاسی یمن دخالت نکنند و تسلیم فشار برخی از حامیان مالی به ویژه آمریکا نشوند. 

به گفته بیش از یک منبع نزدیک به دولت صنعا، موضوع شبکه جاسوسی آمریکا که واشنگتن سازمان ملل را تحت فشار قرار داد تا خواسته‌های خود را در مورد آن اتخاذ کند، «یک موضوع امنیتی دولتی است و دستگاه قضایی یمن به آن رسیدگی خواهد کرد و فشارها نمی‌تواند در این فایل موثر باشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها