مدیرکل ثبت اسناد یزد:

مشاوران املاک غیرمجاز با اجرای قانون الزام حذف می شوند

یزد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به لازم اجرا شده قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیر ۱۴۰۳ گفت: بر اساس ماده 3 این قانون، بنگاه‌های مشاور املاک موظفند همه قراردادهای خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت کنند.
کد خبر: ۱۴۷۰۱۳۹

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مهدی اقبال در این خصوص اظهار داشت: لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت معاملات غیرمقول با هدف ایجاد آرامش در بازار مسکن انجام شده که ثبت‌نام در مدارس، تعویض پلاک، دریافت دسته چک و سایر خدمات وابسته به ثبت معاملات در سامانه است.

مدیرکل ثبت اسناد یزد تأکید کرد: بنگاههای مشاور املاکی که پروانه کسب دارند اما فاقد پروانه تخصصی هستند باید هرچه سریع‌تر نسبت به حضور در کلاس‌ها و گذراندن آزمون اقدام کنند.

عضو شورای قضایی یزد خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

اقبال یادآور شد: با اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام، دلالان فاقد مجوز از اتحادیه مشاوران املاک، امکان ثبت و دریافت نسخه پیش نویس قراردادها و ارجاع آن به دفاتر اسناد رسمی را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه لیست تمام مشاوران املاک دارای مجوز در پلتفرم کاتب بارگذاری شده است ، افزود : تنها کدملی مشاوران املاک دارای مجوز در این سامانه تعریف و صرفا این افراد امکان دسترسی به سامانه ثبت معاملات را خواهند داشت.

به گفته مدیرکل ثبت اسناد یزد ، سامانه کاتب به نشانی kateb.ir ذیل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با همکاری سازمان ثبت، کانون سردفتران و مشاوران املاک راه‌اندازی شده و مرتبا در حال به‌روزرسانی است ؛ در حال حاضر امکان ثبت قرارداد اجاره، سرقفلی، پیش‌نویس و مشارکت در سامانه کاتب وجود دارد و تا قبل از پایان مردادماه، مبایعه‌نامه نیز به این موارد افزوده می‌شود.

اقبال اظهار امیدواری کرد تا با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و افزایش دانش حقوقی مردم ، به مرور شاهد کاهش ورود پرونده‌های مرتبط با اموال غیرمنقول به مراجع قضایی باشیم.

newsQrCode
برچسب ها: املاک یزد اسناد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها