روزنامه الشرق قطر فاش کرد

مفاد پیشنهاد آمریکا درباره غزه/ از خارج نشدن اسرائیل از «صلاح‌الدین» تا اجازه ازسرگیری جنگ

روزنامه «الشرق» قطر امروز یکشنبه مفاد پیشنهاد جدید آمریکا برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه و تبادل اسیران بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین را فاش کرد که بر تداوم اشغالگری رژیم اسرائیل در محور صلاح الدین در مرز جنوب نوار غزه با مصر و اجازه به این رژیم برای از سرگیری جنگ پس از آتش بس احتمالی تاکید می کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۴۰۱

به جام‌جم‌آنلاین، روزنامه الشرق در گزارش خود آورده است که براساس مفاد پیشنهاد جدید آمریکا برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه، حضور ارتش رژیم صهیونیستی در محور صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرز جنوب نوار غزه با مصر کاهش می‌یابد، اما نظامیان اشغالگر به طور کامل از این محور عقب‌نشینی نمی‌کنند.

براساس مفاد این پیشنهاد، تشکیلات خودگردان فلسطین تحت نظارت رژیم صهیونیستی گذرگاه «رفح» در جنوب نوار غزه را اداره خواهد کرد، اما نوع و شکل این مدیریت هنوز مشخص نشده است. همچنین رژیم صهیونیستی در محور «نتساریم» در مرکز نوار غزه روند بازگشت آوارگان فلسطینی از مرکز و جنوب نوار غزه به شمال این منطقه را تحت نظارت خواهد داشت و شکل این نظارت هنوز مشخص نشده است.

به نوشته الشرق، در جزئیات مفاد این پیشنهاد آمده است که تعداد زیادی از اسرای فلسطینی که در این توافق آزاد خواهند شد، به خارج از فلسطین اشغالی تبعید می‌شوند و رژیم اسرائیل حق دارد با آزاد کردن حداقل ۱۰۰ اسیر فلسطینی مخالفت کند.

عقب نشینی نکردن رژیم صهیونیستی از نوار غزه مطابق متن پیشنهادی دوم ماه ژوئیه گذشته از دیگر مفاد پیشنهاد جدید آمریکا برای دستیابی به توافق آتش بس است.

همچنین امدادرسانی به مردم نوار غزه مشروط و منوط به موافقت با مفاد فوق الذکر شده است.

براساس یکی دیگر از مفاد پیشنهاد آمریکا، مساله آتش بس دائم در مرحله دوم توافق و در یک سقف زمانی مشخص بررسی خواهد شد و اگر جنبش حماس با خواسته‌های رژیم صهیونیستی موافقت نکند، ارتش این رژیم به جنگ بازخواهد گشت و عملیات نظامی خود را از سر خواهد گرفت.

در مفاد پیشنهاد آمریکا همچنین آمده است که مذاکرات درمورد بازسازی نوار غزه و رفع محاصره این منطقه به نتایج مذاکراتی بستگی دارد که بعد از اجرایی شدن مرحله اول صورت خواهد گرفت.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نیز امروز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد این رژیم بدون ذکر نام نوشت: در نشست اخیر طرف‌های مذاکره کننده در شهر دوحه قطر به مسائل اصلی پرداخته نشد و هیچ یک از مسائل اساسی حل نشد.

این مقام ارشد صهیونیست گفت که مسئولان تل آویو توده صهیونیست‌ها و خانواده‌های اسرای موجود در نزد جنبش حماس را فریب می‌دهند.

این نشست درحالی برگزار شد که جنبش حماس آن را تحریم و تاکید کرد که مبنای توافق باید پیشنهادی باشد که قبلا درباره آن بحث شده بود و حماس بحث درباره طرح پیشنهادی جدیدی را نمی‌پذیرد، زیرا چنین طرحی صرفا چیزی جز وقت کشی به نفع رژیم اسرائیل نیست.

شبکه ۱۲ صهیونیستی نیز امروز یکشنبه به نقل از برخی منابع صهیونیستی بدون ذکر نام گفت که بر اساس پیشنهاد آمریکا برای دستیابی به آتش بس، ابتدا زنان عادی و زنان نظامی و همچنین اسرای (صهیونیست) زنده آزاد خواهند شد. بر اساس این طرح، نام اسرای فلسطینی نیز که در مقابل اسرای صهیونیست آزاد می‌شوند، اعلام خواهد شد.

این منابع افزودند که پیشنهاد واشنگتن بیشتر خواسته‌های رژیم صهیونیستی را برآورده می‌کند، اما اختلافات درخصوص محور‌های صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرز جنوب نوار غزه با مصر و «نتساریم» در مرکز نوار غزه را حل نمی‌کند.

به گفته این منابع صهیونیست، لیست اسرای فلسطینی شامل ۴۷ اسیر است که در توافق تبادل «گلعاد شالیط» نظامی سابق صهیونیست با اسرای فلسطینی آزاد شده بودند، اما بار دیگر اسیر شدند.

جنبش حماس بر لزوم آتش بس پایدار، لزوم عقب نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازگشت آزادانه آوارگان فلسطینی از جنوب و مرکز نوار غزه به خانه‌های خود در شمال این منطقه از طریق محور نتساریم و کنترل فلسطینی‌ها بر محور صلاح الدین بدون حضور ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارد.

این درحالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر باقی مانده ارتش رژیم صهیونیستی در محور صلاح الدین و لزوم بازرسی آوارگان فلسطینی در محور نتساریم هنگام بازگشت آن‌ها به شمال نوار غزه برای به ادعای خود جلوگیری از عبور مبارزان مسلح از این محور تاکید می‌کند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشتر گفت: با وجود اینکه دستگاه امنیتی اسرائیل راهکار‌های جایگزینی را درباره محور صلاح الدین مطرح کرده است، اما نتانیاهو بر ادامه حضور نظامی اسرائیل در این محور اصرار دارد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته گزارش دادند که آمریکا پیشنهاد جدیدی موسوم به «پیشنهاد بهبودیافته» به مذاکره کنندگان در نشست اخیر در دوحه قطر ارایه کرده است.

کشور‌های قطر، مصر و آمریکا به عنوان میانجی‌های مذاکرات آتش بس روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک، پایان این دور از مذاکرات در شهر دوحه را اعلام کردند.

در بیانیه مشترک کشور‌های قطر، مصر و آمریکا آمده است که مقامات بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفتگو‌های فشرده‌ای شرکت کردند و این گفتگو‌ها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد.

درحالی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی و برخی مقامات آمریکایی از پیشرفت در دور جدید مذاکرات در دوحه سخن گفتند، منابع جنبش حماس با رد این ادعا گفتند که مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشته است. جنبش حماس بر لزوم فشار بر کابینه نتانیاهو برای تن دادن به طرح مورد توافق تاکید دارد. با این حال، قرار است دور درگیری از مذاکرات هفته آینده در قاهره برگزار شود.

«سامی ابوزهری» از مسئولان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به مذاکرات روز‌های پنجشنبه و جمعه در دوحه قطر گفت: مذاکرات و توافق واقعی در جریان نیست و ما فقط شاهد تلاش برای تحمیل خواسته‌های اسرائیل و آمریکا به مقاومت هستیم.

ابوزهری اضافه کرد: سخن از نزدیک بودن دستیابی به توافق، توهم است و آنچه از طریق میانجی‌ها شنیدیم، نشانه عقب گرد کامل در مذاکرات و نقض مفاد مورد توافق در مذاکرات ۲ جولای (۱۲ تیرماه) است.

«اسامه حمدان» از دیگر مسئولان ارشد جنبش حماس نیز گفت که اراده واقعی از سوی آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه وجود ندارد.

حمدان افزود: آنچه آمریکایی‌ها اکنون پیشنهاد می‌کنند، شامل آتش‌بس یا عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در مذاکرات جاری هنوز صحبتی از اسامی اسرای فلسطینی نشده است، گفت: آتش بس باید در چارچوب معیار‌های روشنی تضمین شود.

حمدان افزود: تلاش آمریکا برای زمان دادن به رژیم اشغالگر برای انجام کشتار‌های بیشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها