۹ مطالبه صنفی کانون انجمن صنفی خبرنگاران ایران از رئیس‌جمهور

کانون انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ۹ مطالبه صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را مطرح کرد. اجرای قوانین مشاغل سخت درباره خبرنگاران و توسعه تسهیلات درمانی بخشی از اهم این مطالبات است.
کانون انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ۹ مطالبه صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را مطرح کرد. اجرای قوانین مشاغل سخت درباره خبرنگاران و توسعه تسهیلات درمانی بخشی از اهم این مطالبات است.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۰۲

به گزارش جام جم آنلاین، در دیدار مسعود پزشکیان با اصحاب رسانه این موضوع از جانب رئیس‌جمهور مطرح شد که اصحاب رسانه مطالبات صنفی خود را تدوین کنند تا دولت در راستای اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهد.

بر همین اساس، رئیس کانون انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور در 9 بند این مطالب را تدوین و ارسال کرده است که به شرح زیر است:


بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم اسلامی ایران

آغاز به کار دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران به‌ریاست جنابعالی را تبریک می‌گوییم و موفقیت این دولت را در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف متعالی آن آرزومندیم، در این میان از فرصت استفاده می‌کنیم و برگزاری نشست و گفت‌وگوی صمیمانه جناب‌عالی با اصحاب رسانه را به‌فال نیک می‌گیریم و به‌نظرمان می‌رسد این گپ‌وگفت بارقه‌هایی از امید را برای گذر از وضع موجود و فراهم کردن وضعیت مطلوب و مورد انتظار جامعه رسانه‌ای فراهم کرده است.

با توجه به ابراز تمایل جنابعالی مبنی بر ارائه پیشنهادات کارآمد و راهگشا توسط صنف رسانه‌ها درباره برون‌رفت از وضع موجود جامعه رسانه‌ای، «کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌ نگاران ایران» بر اساس بررسی‌هایی که در سالهای گذشته از وضعیت جامعه رسانه‌ای کشور انجام داده است، نکاتی را به اطلاع می‌رساند و امید داریم با توجه ویژه دولت شما تحول مثبت اساسی به‌نفع این صنف و بهبود و نوآوری عملکرد آن صورت پذیرد؛ بعون الله و کرمه.

اجرای سریع و دقیق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

در دهه‌های گذشته با همت دولت و مجلس شورای اسلامی وقت، شغل خبرنگاران و گزارشگران در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت، قانون و آئین‌نامه آن نیز از صحن مجلس گذشت و وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مجریان اصلی این قانون معرفی شدند، اما با گذشت نزدیک به 2 دهه از تصویب این مصوبه قانونی متأسفانه آن‌گونه که باید این قانون اجرایی نمی‌شود و دولت‌های وقت به‌انحای مختلف از اجرای این قانون ـ به‌بهانه نبود منابع مالی ـ شانه خالی کرده‌اند.

انتظار داریم دولت شما با یک بررسی اجمالی به روند این قانون‌گذاری و شیوه‌های اجرایی آن علل عدم‌اجرای آن را شناسایی کند و با تأکید مؤکد بر اجرای این قانون، پس از دو دهه به چشم‌انتظاری جامعه رسانه‌ای کشور پایان دهد.

بازبینی در ساختار سازمانی رسانه

در ابتدا باید بگوییم که ساختار سازمانی رسانه در ایران نیاز به بررسی و بازپروری و نوآوری دارد، یادآور می‌شود که تعریفی از «فعال رسانه‌ای» در کشور شکل گرفته است که شمولیت کافی را ندارد؛ همین امر سبب شده است بخش‌های مختلف یک رسانه از برخی تسهیلات محروم بمانند؛ برای نمونه اگر بخش فنی یا بخش پژوهش در یک سازمان رسانه‌ای وجود نداشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

متأسفانه در سالهای گذشته شاهد این بودیم که بخش‌های مرتبط با «سازمان رسانه‌ای» نادیده گرفته شده‌ و همین امر بعضاً منجر به ایجاد نارضایتی‌هایی شده است، ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود در یک بازطراحی، بخش‌های فنی، پژوهش، آموزش، و خدمات در ساختار سازمانی رسانه در نظر گرفته شود.

اجرای طرح مسکن خبرنگاران

دولت‌های پیشین در چنین روزهایی به‌مناسبت روز خبرنگار وعده ساخت و واگذاری مسکن را به جامعه رسانه‌ای کشور داده‌اند، از این وعده نیز بیش از یک دهه زمان می گذرد اما متأسفانه تنها در آستانه روز خبرنگار از این وعده دوباره رونمایی می‌شود و به‌نظر می‌رسد به‌سرعت به محاق فراموشی سپرده شود.

واقعیت این است که اکثر اصحاب رسانه به‌دلیل کم‌برخورداری از حقوق و مزایای مکفی توانایی تهیه و خرید زمین یا مسکن را ندارند و چشم امید به وعده‌ها و ادعاهایی دراین‌باره دوخته‌اند، بررسی و احیای مجدّانه این طرح از سوی دولت شما می‌تواند بارقه‌هایی از امید را در دل خانواده‌های اصحاب رسانه ایجاد کند.

حمایت حقوقی و قضایی از خبرنگاران

موافقت حضرتعالی درخصوص پس گرفتن شکایات نهادهای دولتی از اهالی رسانه، بیانگر نگاه دقیق و عمیق رئیس جمهور به شغل خبرنگاری است؛ از همین رو جامعه رسانه‌ای کشور این درخواست را از دستگاه‌های دولتی دارد که در مواجه با اخبار و گزارش‌ها با صعه صدر برخورد کرده و از اقدامات عجولانه پرهیز کنند.

توسعه تسهیلات مربوط به درمان و سلامت

یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده، بیمه خبرنگاران و تسهیلات درمانی است؛ همان‌گونه که مطلع هستید، شغل خبرنگاری از جمله مشاغل سخت به حساب می‌آید لذا در صورت ابتلای خبرنگار به بیماری، بخش قابل‌توجهی از حقوق وی، هزینه درمان می‌شود؛ اگر تمهیداتی در نظر گرفته شود که بیمه خبرنگاران مانند برخی از مراکز دولتی شامل تسهیلات درمانی ویژه‌ای شود، کمک شایانی به این قشر خواهد شد، هزینه‌های دارویی موضوعی است که باید به آن تأکید شود؛ وزارت بهداشت می‌تواند مراکزی را معین کند که خبرنگاران بتوانند اقلام دارویی خود را با حداقل هزینه دریافت کنند.

توسعه تسهیلات رفاهی و گردشگری

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به‌عنوان قشری که به‌معنای واقعی کلمه شب و روز ندارند، نیاز دارند بخشی از استرس‌های کاری خود را با حضور همراه با خانواده خود در مراکز تفریحی و گردشگری کاهش دهند اما بیشتر این افراد به‌علت هزینه‌های زیاد سفر، امکان چنین کاری را ندارند.

مراکز تفریحی و گردشگری وابسته به دولت، ظرفیت خوبی است که در اختیار خبرنگاران قرار گیرد و این امکان توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قابلیت پیگیری و تحقق دارد، البته مبحث سفر صرفاً در حوزه مکان اقامتی تعریف نمی‌شود بلکه هزینه‌های دیگر از جمله رفت‌وآمد هم بخشی از هزینه‌های سفر است، لذا پیشنهاد می‌شود ظرفیتی برای این قشر ماری و فعال ایجاد شود که از تسهیلات حمل‌ونقل ریلی و هوایی در سال بهره‌مند شوند.

توسعه تسهیلات معیشتی

همان‌طور که مطلع هستید حقوق خبرنگاران جزو پایین‌تر حقوق‌هایی است که در کشور پرداخت می‌شود، اینجاست که دولت محترم می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلات معیشتی بخشی از این کمبود را جبران کند.رایزنی با فروشگاه‌های بزرگ کشور و در نظر گرفتن بن‌های خرید برای خبرنگاران، می‌تواند بخشی از هزینه‌های خبرنگاران را مدیریت کند.

توسعه تسهیلات مربوط به حمل‌ونقل

در سالهای گذشته با مشارکت شهرداری، تسهیلاتی در قالب کارت مترو و اتوبوس به خبرنگاران اختصاص پیدا کرد اما به‌نظر می‌رسد که نیاز است این تسهیلات بیشتر شود تا بخشی از هزینه‌های رفت‌وآمد خبرنگاران جبران شود البته پیشنهاد می‌شود این تسهیلات علاوه بر مترو و اتوبوس، در بخش تاکسی‌های اینترنتی هم تعریف شود.

توسعه تسهیلات فرهنگی

خبرنگاران به‌عنوان قشر فرهیخته کشور، تا جایی که هزینه‌های زندگی به آنها اجازه دهد از محصولات فرهنگی استفاده می‌کنند اما برای بهره‌مندی بهتر و بیشتر از محصولات فرهنگی از قبیل کتاب و فیلم‌های سینمایی، پیشنهاد می‌شود که امکانی برای خبرنگاران در نظر گرفته شود تا بتوانند با قیمت پایین‌تری این محصولات را تهیه کنند.

در اینجا مناسب است از یکی از تسهیلات که کمک خوبی برای خبرنگاران است، یاد کنیم و آن اختصاص هدیه ظرفیت اینترنتی است که یاری خوبی برای خبرنگاران تاکنون بوده است.توفیق روزافزون خدمتگزاران به نظام مقدس الهی جمهوری اسلامی را از درگاه پروردگار منان خواستاریم.

محمد مهدی دانی؛ رئیس کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها