البته دراین میان نقدهایی هم به رویه موجود درسینما وارد شده وعدهای معتقدند این فروش قابل توجه رامدیون اکران فیلمهای سخیف کمدی هستند؛ اتفاقی که هرچند میتواند همچون یک مُسکن برای گیشه باشداما ضربه جبرانناپذیری به ذائقه مخاطب وارد میکند. فروش درسینمای ایران همیشه درقبضه فیلمهای کمدی بوده وهمزمانی این اتفاق باشکستهشدن رکورد فروش فیلمهای سینمایی درجهان آوردههای قابل تاملی را پیش روی ما میگذارد؛ اینکه چراایران صاحب گیشههای بینالمللی نیست. رسیدن به چرایی این سوال البته درهمین یادداشت جمعوجور نمیگنجد، اما با یک مقایسه ضمنی میتوان به تاثیر داشتن گیشه بینالمللی درفروش پی برد. این موضوع را میتوان با در دست داشتن دادههای آماری بهوضوح به چشم دید. همین چندروز پیش اعلام شد پویانمایی «اینساید اوت ۲» با فروش ۴۶.۱میلیارد دلار، به پرفروشترین فیلم پویانمایی تاریخ تبدیل شده است. «اینساید اوت ۲» تاکنون پرفروشترین فیلم سال۲۰۲۴ است و توانسته نقش مهمی را در بالا بردن فروش گیشهها ایفا کند، اما جالب است بدانیم که ۸۶۱ میلیون دلارازدرآمد این فیلم متعلق به فروش بینالمللی بوده است. کسب درآمد از گیشههای بینالمللی اصلیترین عامل موفقیت فیلمهای پرفروش است. برای مثال بررسی۱۰فیلم پویانمایی پرفروش جهان به تفکیک فروش داخلی وبینالمللی نشان میدهدکه فروش درگیشه بینالمللی بخشعمده درآمدآنهاراتشکیل داده است. درآمد ۶۴برابری پویانمایی «اینساید اوت ۲» نسبت به فروش کل فروش سینمای ایران درسال۱۴۰۲، بهخوبی نشان میدهدکه دریافت سهم اندکی از گیشه بینالمللی میتواند وضعیت صنعت سینمای ایران را دگرگون سازد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد