زهرچشم حزب‌ا...از صهیونیست‌ها

چند روز پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران،‌ اندیشکده‌ها و تحلیلگران بین‌الملل در حال گمانه‌زنی درباره چگونگی پاسخ ایران و جبهه مقاومت به این جنایت هستند. درهمین حال حزب‌ا...لبنان با چند عملیات پهپادی در سرزمین‌های اشغالی از صهیونیست‌ها زهر چشم گرفت و بر هراس اسرائیل افزوده است.
کد خبر: ۱۴۶۷۹۲۸
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
 
منابع رسانه‌ای دیروز از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار دربیش از۲۰ نقطه در شمال فلسطین اشغالی و آغاز موج جدیدی از حملات موشکی و پهپادی مقاومت لبنان علیه اشغالگران خبردادند. این دومین‌باراست که طی جنگی که بیش از۱۰ماه ازآغاز آن می‌گذرد، این مناطق هدف حمله مقاومت لبنان قرار می‌گیرد.
به اعلام رسانه‌های نزدیک به مقاومت فلسطین، موشک‌ها و پهپادهای انتحاری حزب‌ا...یک پایگاه نظامی اسرائیلی واقع در بین عکا و نهاریا را هدف قرار دادند. برخی منابع رسانه‌ای نیز از شنیده‌شدن صدای چندین انفجار در شهر حیفا خبر‌دادند.همچنین شماری از پهپادهای انتحاری از جنوب لبنان به سوی الجلیل غربی و الجلیل الاعلی حرکت کردند و روزنامه عبری معاریو از گسترش دامنه حملات حزب‌ا... و رسیدن آن به شهر اشغالی عکا خبر داد.وبگاه روزنامه یسرائیل هیوم نیز از بلند شدن دود و شعله‌ور شدن آتش در پایگاه نظامی اسرائیلی واقع در حد فاصل میان عکا و حیفا خبر داد و اعلام کرد که دست‌کم دو نفر در شمال نهاریا زخمی شده‌اند و یک خودرو منهدم شده است.روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز اعلام کرد که با انفجار یک پهپاد انتحاری در الجلیل غربی، دست‌کم دو نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها بسیار وخیم است. لحظاتی پس از انتشار این اخبار، حزب‌ا... لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با پهپادهای تهاجمی، مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر یگان۶۲۱ایغوز درپادگان شراگا واقع در شمال عکای اشغالی را هدف قرار داده است و این عملیات در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و در پاسخ به تجاوز و ترور صورت‌گرفته توسط دشمن اسرائیلی در شهرک عبا انجام شده است. کانال ۱۲تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که حمله پهپادی امروز حزب‌ا... به شمال غرب فلسطین اشغالی وهدف قراردادن دومقرارتش درواکنش به ترور شهید فؤادشکر،فرمانده ارشد حزب‌ا...نیست. این شبکه خبری اعتراف کرد که در جریان حملات دیروز حزب‌ا... دست‌کم پنج اسرائیلی زخمی شده‌اند. برخی منابع اسرائیلی از جمله شهردار نهاریا نیز از کشته شدن یک اسرائیلی علاوه بر زخمی شدن پنج نفر دیگر خبر‌دادند.
   
پیش‌بینی ابعاد حمله احتمالی
مرکز مطالعات اسرائیلی آلما در گزارشی درباره پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی نوشت: احتمالا پاسخ ایران و حزب‌ا... به اسرائیل، بزرگ خواهد بود و شامل حمله همزمان موشکی و پهپادی باشد.تشخیص دقیق شیوه‌ای که محور شیعی برای پاسخ انتخاب می‌کند، محال است، اما برخی سناریوهای احتمالی قابل حدس‌است. طبق این گزارش، یک احتمال، حمله مشترک شامل حمله موشکی و پهپادی و موشک‌های غیرهدایت‌شونده به نقاط حساس در اسرائیل مثل اهداف نظامی و همچنین سکوهای گازی در آب‌های [فلسطین اشغالی] در مدیترانه است که بیشترین احتمال را دارد، اما این تنها سناریو نیست.آلما نوشت: ما می‌دانیم که حزب‌ا... هزاران موشک و پرتابه نقطه‌زن دارد از جمله موشک‌های ۱۱۰ فاتح که ۳۵۰ کیلومتر بُرد با خطای حدود ۱۰متر دارد. این موشک‌ها می‌تواند اهداف حیاتی در اسرائیل مثل زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی را بزند اگر بر سامانه پدافندی اسرائیل غلبه کند.این موشک‌ها در صورت اصابت، خسارت هنگفتی وارد کرده و حس شدید عدم امنیت بین اسرائیلی‌ها ایجاد خواهد کرد که بر روحیه و قدرت ایستادگی ملی اثر خواهد گذاشت.براساس این گزارش، شلیک پرشمار پهپادها و موشک‌های غیرهدایت شونده، می‌تواند سامانه پدافندی اسرائیل را خسته کند قبل از آن‌که موشک‌های نقطه‌زن شلیک شود.
آلما گزارش داد:‌ احتمال دارد حوثی‌های یمن نیز در این حمله مشارکت کنند، حتی موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران می‌تواند با زمانبندی از پیش هماهنگ‌شده، از یمن هم شلیک شود. احتمالا ارتش ایران هم در کنار سپاه به این حمله ملحق شود. توان ایران و حزب‌ا... متکی بر فناوری نظامی پیشرفته ایران از جمله سامانه موشکی، سامانه هدایت‌کننده متعدد و خطوط تولید در ایران است.»
این مرکز اسرائیلی نوشت: درمقابل اسرائیل درسامانه پدافند هوایی پیشرفته برتری داردازجمله گنبدآهنین(برای موشک‌های کوتاه‌برد)، فلاخن داوود (میان‌برد) و پیکان ۳، باراک ۸ و گنبدآهنین دریایی که در عرشه کشتی ساعر ۶ نیروی دریایی مستقر است. ائتلاف دفاعی منطقه‌ای که در ۱۴ آوریل گذشته در دفاع از اسرائیل شکل گرفت، احتمالا دوباره هم شکل بگیرد.
در پایان این گزارش آمده که احتمالا محور شیعی به رهبری ایران اقدام به پاسخی بزرگ کند.

تهدید موجودیتی علیه اسرائیل
اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا در برنامه تلویزیونی جهان امروز سیما در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پاسخ جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر می‌رسد اسرائیل این حمله را یک تهدید موجودیتی تلقی می‌کند، چون اگر حمله خیلی شدید باشد، قطعا آسیب‌های سختی را به اسرائیلی‌ها خواهد رساند.وی به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: آن عملیات می‌تواند برای ما یک شاخص باشد و می‌توانیم بگوییم که جواب ایران می‌تواند سریع باشد، یعنی فاصله زیادی با سوءقصد اسرائیلی‌ها نداشته باشد، زیرا در غیر این‌صورت آن بازدارندگی که لازم است در مقابل اسرائیل ایجاد کند، محقق نمی‌شود؛ بنابراین ایران باید حمله را سریع انجام بدهد و همچنین مقیاس آن حداقل در اندازه عملیات قبلی(وعده صادق) باشد.وی  ادامه داد: اسرائیل اهداف زیادی دارد که ایران می‌تواند هدف قرار بدهد از جمله اهداف نظامی و اهداف اقتصادی که همه اینها قطعا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این افسر اطلاعاتی سابق نیروی دریایی آمریکا گفت: من فکر نمی‌کنم اگر ایران بخواهد از قوی‌ترین سلاح‌هایش استفاده بکند، اسرائیل دفاعی در برابر آنها داشته باشد و این‌بار آسیب‌پذیر خواهد بود.اسکات ریتر با بیان این‌که اسرائیل این حمله را یک تهدید موجودیتی برای خودش تلقی می‌کند، گفت: اگر قرار باشد که این حمله خیلی شدید باشد، قطعا آسیب‌های سختی رابه آنهاخواهد رساند؛ بنابراین آنها هم سعی می‌کنند که با همه توان دربرابرآن مقاومت کنندواگر این حمله به اندازه کافی قوی باشدوبتواندرفتار اسرائیلی‌ها را تغییر بدهد قطعا یک موفقیت خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها