روسیه: آمریکا در پشت پرده ممنوعیت ترانزیت نفت روسیه است

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از توصیه اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت ترانزیت نفت این کشور در اوکراین تاکید کرد: آمریکا در پشت پرده این موضوع قرار دارد.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۸۲

به گزارش جام‌جم‌آنلاین به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سخنان پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان مبنی بر این که ممنوعیت ترانزیت نفت روسیه در بروکسل برنامه ریزی شده است، اذعان داشت توصیه اتحادیه اروپا برای این ممنوعیت در راستای منافع آمریکا خواهد بود، زیرا واشنگتن به دنبال وابستگی کامل بروکسل به منابع نفت و انرژی آمریکایی است.

زاخاررووا تصریح کرد: این موضوع وابستگی منافع اقتصادی و همچنین کنترل سیاسی و تسلط آمریکا بر اتحادیه اروپا را تضمین می کند.

وی تاکید کرد: دقیقا به همین دلیل است که قراردادهای بلند مدت روسیه و اتحادیه اروپا هرگز برای آمریکا خوشایند نبوده و "نورد استریم" تضعیف شده است.

در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱)، اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و متحدان آنها صادرات دریایی نفت روسیه را ممنوع و سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه را تعیین کردند.

بر اساس این تحریم‌های جدید که از ۵ فوریه ۲۰۲۲ (۱۶ بهمن ۱۴۰۱) آغاز شد، واردات اکثر محصولات نفتی روسیه برای این کشورها ممنوع و محدودیت‌های قیمتی برای فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال شد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند کشورهای غربی، به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا، در خط مقدم اعمال تحریم‌ها علیه صادرات انرژی روسیه بوده اند.

این اقدامات برای کاهش درآمد نفتی روسیه که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی و بودجه فدرال روسیه را تشکیل می‌دهد، طراحی شده است.

واقعیت این است که همچنان درآمد نفتی قابل ملاحظه‌ای نصیب روسیه می‌شود و تحریم‌ها و مکانیزم های سقف قیمت نتوانسته اند روسیه را از درآمدهایش محروم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها