مشاور سابق امنیت ملی آمریکا:

واکنش ایران خسارت‌های سنگینی به اسرائیل وارد خواهد کرد

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا پیش‌بینی کرده که واکنش ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران خسارت‌های سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۶۷۳۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره تنش‌ها در منطقه غرب آسیا گفت «آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم در واقع درگیری گسترده بین اسرائیل و ایران در پی ترور فؤاد شکر، فرمانده حزب‌الله در عمق خاک لبنان و ساعاتی بعد از آن ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در عمق خاک ایران است».

بولتون پیش‌بینی کرد که انتقام‌جویی ایران برای ترور هنیه «مؤثر و قوی» خواهد بود.

مقام سابق آمریکایی به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: «اکنون پس از یک سلسله حوادثی که در حملات چند هفته گذشته در داخل عراق و هدف قرار دادن فؤاد شکر فرمانده حزب‌الله و سپس ترور هنیه رخ داد، در واقع درگیری میان اسرائیل و ایران جریان دارد و سؤال اینجا است که ایران در پاسخ تلافی‌جویانه خود به اسرائیل چه اقدامی انجام خواهد داد؟»

بولتون ادامه داد: «باید بگویم که به نظر می‌رسد ایران کاری بسیار تأثیرگذار و مهم انجام خواهد داد که این امر در اقامه نماز رهبر ایران بر تابوت هنیه در مراسم بزرگ و سخنان او مبنی بر پاسخ تند مشهود بود. من معتقدم که این یک رویداد بسیار مهم خواهد بود و واکنش این بار با آنچه در آوریل گذشته رخ داد، زمانی که ایران ۳۲۰ موشک و پهپاد را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، متفاوت خواهد بود.»

پاسخ خطرناک ایران به اسرائیل

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا توضیح داد که «تهدید‌های ایران مبنی بر انتقام‌گیری قوی، رژیم صهیونیستی را وادار می‌کند تا پدافند دفاعی خود را تقویت کند. اما باید دید که ایران چه خواهد کرد و تل‌آویو چه واکنشی نشان خواهد داد».

وی گفت: «بار دیگر موضوع بسیار خطرناک خواهد بود و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که واکنش ایران بسیار قوی خواهد بود.»

بولتون در مورد شکل این پاسخ و اینکه آیا با گروه‌های مقاومت در عراق، لبنان، سوریه و یمن هماهنگ شده است یا خیر، توضیح داد: شناخت دقیق شکل و میزان پاسخ ایران دشوار است؛ من فکر نمی‌کنم ایران عزت خود را زیر پا بگذارد و آنچه که اتفاق افتاده را نادیده بگیرد؛ بنابراین، من معتقدم که در این مرحله احتمال دارد که ایران پاسخ خطرناکی را با هدف قرار دادن اهدافی در اسرائیل انجام دهد که منجر به تلفات و خسارات زیادی شود.»

بولتون در خصوص ارزیابی مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه گسترش درگیری اجتناب ناپذیر نیست، گفت: «من فکر می‌کنم که دولت آمریکا خواهان درگیری گسترده‌تر نیست، اما از دیدگاه اسرائیل، ارزیابی وضعیت این است که قبلاً وارد یک جنگ گسترده‌تر شده است. حزب‌الله شمال اسرائیل را با موشک بمباران می‌کند، شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله یمن) ناوبری در دریای سرخ و مسیر‌های تجاری بین‌المللی را تهدید می‌کنند و گروه‌های دیگر در عراق و سوریه هر از چندگاهی حملاتی را انجام می‌دهند؛ بنابراین به‌رغم تمایل واشنگتن برای اجتناب از یک جنگ گسترده‌تر، من معتقدم که موضوع فراتر از تخمین‌های ایالات متحده است. من معتقدم که اسرائیل خود را از همه طرف محاصره می‌داند و فکر نمی‌کنم در این مرحله عقب‌نشینی کند.»

به تعویق انداختن مذاکرات

بولتون در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: «ترور هنیه که مذاکره کننده ارشد سیاسی جنبش حماس محسوب می‌شد، بر مذاکرات آتش‌ بس که دولت بایدن از طریق آن به دنبال پیروزی سیاسی بود، تأثیر زیادی خواهد گذاشت».

او گفت: «این مذاکرات با تأخیر قابل توجهی مواجه خواهد شد و باید اذعان داشت که این مذاکرات حتی به توافق نزدیک هم نبوده است، زیرا مسائل اساسی همان‌گونه که بود باقی مانده است. سؤال اصلی این است که موضوع آتش‌بس تا چه زمانی می‌تواند بدون پاسخ به حالت تعلیق باقی بماند.»

بولتون اعتراف کرد که «بایدن می‌خواست این مذاکرات را برای توقف جنگ در غزه و آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه پیش ببرد تا به پیروزی سیاسی دست یابد که میراثی تاریخی برای او در دوران حضور او در کاخ سفید ایجاد کند، اما به نظر می‌رسد اتفاقات پی در پی امید او را برای رسیدن به این توافق بر باد داده است».

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: «من معتقدم بایدن به فشار برای این مذاکرات ادامه دهد، اما همچنین معتقدم که ۲ طرف (حماس و رژیم صهیونیستی) هنوز تا رسیدن به توافق فاصله دارند».

ضعف نفوذ آمریکا

بولتون در خصوص از دست دادن نفوذ دولت آمریکا بر رژیم صهیونیستی نیز اضافه کرد: «دولت آمریکا از طریق برخی کانال‌ها بر اسرائیلی‌ها و طرف‌های فلسطینی فشار شدید و مستمر وارد می‌کند».

او در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم اطلاع کشورش از ترور اسماعیل هنیه و اینکه در این حمله شرکت نکرده است و اینکه آیا این امر به معنای ضعف و عدم نفوذ آمریکا بر رژیم صهیونیستی است، پاسخ داد: «معتقدم اسرائیلی‌ها به دولت آمریکا از برنامه‌های خود اطلاع ندادند؛ چراکه می‌ترسیدند که اطلاعات درز یا به ایران منتقل شود. البته این منعکس کننده نفوذ ضعیف کاخ سفید بر اسرائیل در دوران بایدن است».

تماس نتانیاهو و بایدن

بولتون درباره تماس نتانیاهو و بایدن و میزان توانایی رژیم صهیونیستی برای کشاندن آمریکا به یک جنگ آشکار در منطقه و سوق دادن واشنگتن به رویارویی مستقیم با ایران، گفت: «هدف اصلی گفت‌وگوی نتانیاهو با بایدن این است که او را از آنچه اسرائیل از تحرکات منطقه می‌داند و اقداماتی که اسرائیل در نظر دارد انجام دهد آگاه کند. فکر نمی‌کنم بایدن به مذاکرات آتش‌بس با حماس بپردازد، مذاکراتی که معتقدم پایان یافته است و به این زودی راهی برای مذاکره وجود نخواهد داشت.

مشاور امنیت پیشین آمریکا در پایان گفت: «من معتقد نیستم که قصدی برای دخالت دادن آمریکا در اقدامات فعلی وجود داشته باشد. اما موضوع تا حد زیادی به آنچه ایران انجام خواهد داد بستگی دارد و تا زمانی که ما شکل واکنش ایران را ندانیم، دانستن مسیر‌های آینده پیش روی واشنگتن دشوار است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها