شکست طرح‌های احمقانه رژیم صهیونیستی در غزه/ سرنوشت غرق کردن تونل‌های حماس چه شد؟!

ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل در عملیات ادعایی خود موسوم به (آتلانتیس) که طی ماهها یعنی از آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته، در صدد غرق کردن تونل های جنبش حماس در باریکه غزه بود با شکست روبرو شد و به دیگر شکست های ارتش رژیم اشغالگر از آغاز حملات وحشیانه افزوده شد.
کد خبر: ۱۴۶۶۵۲۷

به گزارش جام جم آنلاین از العالم، تحقیقات روزنامه عبری زبان هاآرتس نشان داد که شکست ارتش رژیم اشغالگر در غلبه بر مشکل تونل‌ها باعث شد تا بدون هیچگونه تجربه ای، ایده های جدیدی از جمله عملیات غرق کردن را اتخاذ کند.

تحقیقات مطبوعاتی اسرائیلی نشان می‌دهد قرار بود آتلانتیس یک تحول بزرگ ایجاد کند، زیرا هدف آن ارائه راه حلی سریع و مؤثر برای یکی از چالش های پیچیده غزه بود و ارتش رژیم اشغالگر با اشاره به مختل کردن تونل های حماس و از بین بردن مقامات ارشد نظامی آن با پر کردن آب در آنها، آن را "یک پیشرفت مهندسی و فناوری بزرگ و تهدید زیرزمینی " توصیف کرد.

این روزنامه عبری در ادامه تحقیقات خود اعلام کرد ارتش رژیم اشغالگر تونل بزرگی را در غزه هدف قرار داد که گمان می‌رفت علیرغم حضور اسرای اسرائیلی، رهبران حماس نیز درآن باشند و درعین حال توضیح داد ارتش اسرائیل، اطلاعات روشنی درباره ی تونل‌ها و مکانیسم‌ ساخت آن‌ نداشت، اما بنا به گزارش این روزنامه، تصمیم گرفت به دلیل فشارها، آن را پر از آب کند.

این روزنامه عبری افزود ارتش، علیرغم تلاش برای غرق کردن تونل ها، نتوانست اطلاعاتی درباره نتایج آن و سرنوشت افراد داخل آنها، اعم از مقاومت حماس یا اسرای اسرائیلی بازداشت شده از 7 اکتبر سال گذشته توسط مقاومت فلسطین، جمع آوری کند.

طبق شهادت یک افسر اسرائیلی به هاآرتس ، ارتش رژیم اشغالگر معتقد بود که غرق کردن تونل ها باعث از بین رفتن اعضای حماس می شود و نجات یافتگان نیز کشته خواهند شد، اما به گفته ی او این اتفاق نیفتاد.

سازوکار تونل‌های حماس به چه صورت است؟!
این روزنامه همچنین گزارش داد که پس از تلاش برای غرق کردن تونل‌ها، بحث‌هایی در کابینه رژیم اشغالگر درباره سازوکار ساخت تونل‌ها توسط حماس و اینکه چرا در سال‌های گذشته در اثر باران غرق نشده‌اند، صورت گرفت تا اینکه متوجه شدند جنبش حماس تونل ها را در سطوح و شیب های مختلف ساخته و سیستم تخلیه آب باران و درهای جانبی در آن ایجاد کرده است.

یک منبع امنیتی تل آویو که خواست نامش فاش نشود، به این روزنامه گفت آموزش های نیروهای ارتش پیش از جنگ، هیچ ارتباطی با واقعیتی که سربازان در میدان با آن سرو کار داشتند، ندارد.

«انشل بابر»، در روزنامه هاآرتص گفت: «تعدادی از افسران رده‌های مختلف ارتش اسرائیل معتقدند که شبکه تونل های نوار غزه بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تخمین زده می‌شد.» علاوه بر این، مقامات ارشد ارتش رژیم اسرائیل بر این باورند که نیروهای آنها توانایی نابود کردن همه و حتی بیشتر تونل های حماس و جهاد اسلامی در باریکه غزه را نخواهند داشت .

وی افزود: این تونل‌ها قبل از تشکیل حماس در سال ۱۹۸۷ در غزه وجود داشت و بیشتر آنها پس از جنگ فعلی نیز باقی خواهند ماند.

این نویسنده تأکید کرد «این فرض که کنترل عملی زمین های بالای تونل‌ها برای چند هفته اعضای حماس را به دلیل از دست دادن اکسیژن، آب و غذا مجبور به ترک آن‌ها می‌کند، فرض اشتباهی بود. زیرا مشخص شد تونل‌ها نه تنها برای اقامت طولانی‌مدت به مواد غذایی و نوشیدنی مجهز است، بلکه امکان جابجایی نیروها بین چندین منطقه شهر و نوار غزه فراهم است.

وی همچنین گفت: اخیراً نیویورک تایمز به نقل از مقامات ارشد نهاد امنیتی تخمین زد که طول شبکه تونل در باریکه غزه ۷۰۰ کیلومتر تخمین زده شده و این برخلاف برآوردهای اطلاعاتی آغاز جنگ است که به ۴۰۰ کیلومتر رسیده بود.»

وی افزود: مشخص نیست همه تونل های مرکزی شناسایی شده باشند و حتی آنهایی که شناسایی شده اند، فرصتی برای تخریب آنها وجود ندارد. تاکنون، ارتش ۱۰۰۰ تونل در سراسر باریکه غزه پیدا کرده و منطقی است هزاران مورد دیگر شناسایی نشده باشد و به نظر می رسد که رزمندگان مقاومت می توانند شبکه تونل ها را مرمت کنند.

وی در پایان گفت: « این نهاد امنیتی باید بپذیرد که تخریب تونل‌ها از ابتدا یک هدف غیرواقعی بوده است، شاید ارتش بتواند به عنوان یک تهدید نظامی با آنها مقابله کند، اما این تونل ها در زیر غزه باقی خواهند ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها