نگاهی به قصه‌های محرمی که در قاب تلویزیون خاطره‌ساز شدند

شور عاشورا در سریال‌های ماندگار

محرمی‌های پرطرفدار

سامانه ۱۶۲ راهی برای پایش و ارزیابی آثار پخش‌شده در رسانه‌ملی است. مخاطبان از طریق تماس یا پیامک، بازخورد خود نسبت به آثار روی آنتن را بیان می‌کنند تا نظرات مردمی در آنتن تلویزیون لحاظ شود.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۸۰
 
آن‌طور که نگاهی به پیامک‌های مردمی در یک هفته گذشته نشان می‌دهد، برنامه‌های حسینیه معلی، حسینیه بهشت، برنامه‌های مرتبط با رادیو محرم، سریال‌های «فراری» و «سرزمین مادری» در صدر کلیدواژه تکرار شده در پیامک‌های مردمی بوده است. 
   
یک موج پرمخاطب 
از جمله برنامه‌های پرمخاطب که نام آن در پیامک‌های مردمی دیده می‌شود، باید به برنامه‌های متنوع رادیو محرم اشاره کرد. رادیو محرم با شعار «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» تلاش کرده تا به صورت ۲۴ ساعته، برنامه‌های متنوعی را با حال‌و‌هوای محرم روی امواج خود ببرد. این شبکه رادیویی، از طریق بستر مجازی و برنامه ایرانصدا، سایت رادیو معارف و رادیو محرم در سراسر جهان قابل دریافت است اما ازجهت‌ گیرنده‌های رادیویی محدودیت ازبابت فرستنده‌ها وسیگنال‌رسانی وجوددارد.بسیاری از پیامک‌های ارسال شده به سامانه ۱۶۲، از محتوای مربوط به برنامه‌های رادیو محرم قدردانی کرده‌اند و گفته‌اند که مخاطب آن هستند. علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی پیش از این درباره این شبکه رادیویی و فعالیت چند سال گذشته آن گفته بود: رادیو محرم یکی از اقدامات ویژه معاونت صداست که با الگوسازی مناسب از شخصیت‌های عاشورایی به‌ویژه برای جوانان با تاکید بر واقعه و عبرت‌های عاشورا و حوادث پس از آن به‌ویژه افشاگری‌های حضرت زینب(س) و آگاهی‌بخشی‌های حضرت سجاد(ع) در خدمت مخاطبان است.
   
یک حسینیه پرطرفدار 
با وجود گذشت چند روز از پایان فصل جدید حسینیه معلی، این برنامه هنوز هم در کلیدواژه‌های مردمی دیده می‌شود. محتوای خاص، پرداختن به اقوام، نوحه‌ها، مداحی و عزاداری‌هایی که در این برنامه پخش می‌شد، مورد رضایت مردم بود. این برنامه در قامت یک حسینیه کامل، حالا به آن میزان از بلوغ رسیده که بتوان آن را یک رسانه تمام‌قد برای فرهنگ شیعی و عزای حسینی دانست. جدای از مرام و ادبی که در هر شب و به اقتضای صحبت مداحان، در معرض تماشای مخاطب قرار می‌گیرد، تنوعی که هر قوم و استان به‌واسطه فرصت حضور در این حسینیه پیدا می‌کنند، برای مخاطب رسانه‌ملی باارزش است. حسینیه معلی تلاش کرده تا حضور اقوام مختلف را با نمایش آیین‌های آنها نمایش دهد. سعید ستودگان، تهیه‌کننده این برنامه پیش از این به جام‌جم گفته بود: از همه استان‌ها و همه اقوام ایرانی در حسینیه معلی مهمانانی داشتیم. از سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان، گیلکی‌ها، مازندرانی‌ها، لرها و... در این حسینیه حضور پیدا کردند و در قسمت‌های مختلف به اجرای آیین‌های خود پرداختند. در این فصل حدود ۵۰ آیین معرفی کردیم. شناخت آیین‌ها و پژوهش درباره ریشه‌های آن زمان زیادی را می‌طلبد.  پیش از شروع هرفصل شش تا هفت ماه تیم‌های پژوهشی در کل کشور مشغول جست‌وجو و تحقیق هستند.
   
به‌سادگی یک روضه خانگی
از دیگر برنامه‌هایی که نام آن بارها در پیامک‌های مردمی تکرار شده، باید به «حسینیه بهشت» اشاره کرد که حال‌و‌هوای محرمی دارد. حسینیه بهشت یک برنامه ساده و دلنشین، به سادگی و دلنشینی روضه‌های خانگی است. برنامه‌ای که از قالب‌های مرسوم برنامه‌سازی فاصله گرفته است و برای این‌که بتواند در نقش یک تصویرگر، تصویر دقیق‌تری از مجالس روضه خانگی ارائه دهد به‌طور حداکثری خودش را با آن فضا تطبیق داده است. این برنامه در استودیوهای برنامه‌سازی تولید نمی‌شود، بلکه کارگردان دوربین را به یک حسینیه برده است. حسینیه‌ای که شاید کوچک باشد، ولی مهمانان و سوگواران شاه شهیدان را درون خود جای می‌دهد. هر قسمت از حسینیه بهشت به طور معمول ۴۰‌دقیقه به طول می‌انجامد و مهمانان این برنامه به صورت خانوادگی و به اتفاق همسران و فرزندان خود به این جلسه مشرف می‌شوند. در هر جلسه از این محفل روضه، ابتدا سخنران جلسه به منبر می‌رود و سپس جلسه با شعرخوانی و مداحی پیرغلامان، شاعران آیینی و مداحان نوجوان ادامه پیدا می‌کند. این‌طور که از پیامک‌های مردمی پیداست، این برنامه در میان آثار پرمخاطب تلویزیونی بوده و مردم نسبت به آن ابراز رضایت کرده‌اند.محمدحسام مدنی، کارگردان برنامه حسینیه بهشت پیش از این درباره این برنامه به جام‌جم گفته بود: برنامه حسینیه بهشت پیرامون پیرغلامان و شاعران است و با حال‌و‌هوای یک حسینیه واقعی روی آنتن رفته است. قصد داشتیم اشاره‌ای به محفل روضه‌های دورهمی خانگی داشته باشیم و بگوییم چنین روضه‌هایی وجود دارد که عده‌ای در منزل خود و عده‌ای در حسینیه دور هم جمع می‌شوند و روضه می‌گیرند. روضه‌هایی که یک واعظ یا پیرغلام و مداح حضور دارد و شاعران آیینی هم می‌آیند و به‌طور کلی دورهم به هیات کمک می‌کنند. درواقع هزاران اتفاق خوب و دستگیری برای حل مشکلات در این روضه‌ها صورت می‌گرفت. درحقیقت برای این که بتوانیم بزرگداشت پیرغلامان و روضه‌خوانان قدیمی راداشته باشیم وبه مقام پیرغلامان ارج نهیم،این برنامه را جلو بردیم تا بگوییم جایگاه خاصی در روضه دارند.
   
فراری مثل هادی 
سریال «فراری» که چند وقتی است پخش آن از شبکه یک سیما آغاز شده، جزو آثاری است که نام آن در پیامک‌های مردمی دیده می‌شود. این سریال، به تهیه‌کنندگی امیر پوروزیری و سجاد نصرالهی‌‌نسب و به کارگردانی امیر داسارگر هرشب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. از جمله بازیگران این مجموعه، می‌توان به هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، شهرام قائدی، علی زرمهری، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، شهروز آقایی‌پور، مجید پتکی، افشین آقایی، حسین اجاقلو (بازیگر نوجوان)، زین‌العابدین تقی‌پور از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال حضور دارند. قهرمان این مجموعه تلویزیونی یک نوجوان است که نام آن هادی است و البته در ادامه سریال مقاطع دیگری غیر از دهه ۷۰ را هم می‌بینیم که نقش جوانی شخصیت اول هم در سریال به چشم می‌خورد. سجاد نصراللهی‌نسب از تهیه‌کنندگان در‌خصوص کلیت این مجموعه به جام‌جم گفته بود: تلاش کردیم کلیت مجموعه به‌گونه‌ای باشد که مخاطب به مرور به شخصیت اصلی نزدیک‌تر شود. با این حال در فصل اول و دوم بسته به قصه، تغییراتی انجام دادیم که باعث شد به شکل یک برداشت آزاد زندگی وی باشد. این را نشان دادیم که شخصیت هادی، مرید شهید ابراهیم هادی بوده و در نوجوانی به شکل معنوی با این شهید ارتباط می‌گیرد. همچنین شخصیت آقای دربندی با بازی  مجید پتکی که مربی کشتی است به‌عنوان جانباز و از همرزمان شهید هادی مطرح می‌شود.در ابتدا بیان شده بود که سریال فراری بیشتر مخاطبان نوجوان را در بر می‌گیرد، اما حالا روایتی که از آن روی آنتن رفته، خانواده‌ها را با خود همراه کرده است. زبان ارائه شده در سریال فراری و بیان دغدغه‌های یک خانواده که در تلاش برای رفع آن هستند، کلیت خانواده‌محور‌بودن این سریال را شکل می‌دهد. دقت و حساسیتی که عوامل تولید فراری داشته‌اند باعث شده یک سریال ایرانی و تماشایی برای مخاطبان تلویزیون نقش ببندد که می‌تواند طیف گسترده‌ای از گروه‌های سنی را دربربگیرد. فراری با ترکیب بازیگرانی که دارد، انتظار یک مجموعه جذاب را برای مخاطبان ایجاد کرده است.
   
به وسعت سرزمین مادری 
سریال سرزمین مادری هم در میان آثاری است که نام آن در پیامک‌های مردمی تکرار شده بود. این مجموعه از همان فصل اول مخاطبان خاص خود را داشت و توانست تماشاگران تلویزیون را به سمت خود بکشاند. روایت اصلی سرزمین مادری بر محوریت زندگی رهی اردکانی است که از کودکی تا میانسالی او به تصویر کشیده می‌شود. مجموعه فوق، به بررسی تاریخ سیاسی ــ اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران در بستر زندگی فردی به نام رهی می‌پردازد و در قالب سه فصل تولید و روانه آنتن شده است. البته فصل سوم آن که به تازگی روی آنتن رفته مخاطبان را با خود همراه کرده است. بسیاری از مخاطبان درخواست بازپخش این مجموعه را داشته و نسبت به آن ابراز رضایت کرده‌اند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها