مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت:

پسماندباغات میوه‌های گرمسیری سیستان وبلوچستان مناسب برای خوراک دام وطیور

تولید سالیانه حدود ۲ میلیون تن پسماند باغات میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان منبع خوبی برای تامین خوراک دام و طیور است .
کد خبر: ۱۴۶۶۰۵۷

پسماندباغات میوه‌های گرمسیری سیستان وبلوچستان مناسب برای خوراک دام وطیور

به گزارش جام جم آنلاین،ابوالفضل رئوفی در بازدید از موزستان‌های شهرستان زرآباد سیستان و بلوچستان گفت: این پسماند علاوه بر کاهش سطح وابستگی به واردات نهاده‌های دامی، زمینه ساز استفاده از گیاهان جایگزین برای تولید علوفه با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی است.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی  بر استفاده از پسماند و زیست توده پس از برداشت گیاهان گرمسیری برای تامین خوراک دام تاکید کرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و کمبود علوفه، اهمیت موضوع تامین خوراک دام‌ها از محل پسماند‌ها و زیست توده‌های پس از برداشت محصول اصلی کاملا روشن است.
وی گفت: با توجه به اینکه به طور متوسط هزینه تغذیه دام و طیور، بخش اعظمی از هزینه‌های پرورش را به خود اختصاص می‌دهد، برنامه ریزی‌های ویژه‌ای در این رابطه شده که علاوه بر حدود یک میلیون تن پسماند باغات خرمای استان سیستان و بلوچستان و بیش از ۲.۵ میلیون تن پسماند سرشاخه‌های مزارع نیشکر استان خوزستان، فرآوری و استفاده از پسماند‌های باغات موز نیز مورد توجه قرار گیرد.
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین با عنایت به اینکه بیش از ۶۰ درصد گیاه موز را پسماند تشکیل می‌دهد و هر ساله بیش از نیم میلیون تن پسماند و دورریز ناشی از هرس شاخ و برگ بیش از هفت هزار هکتار باغات موز را در سیستان و بلوچستان داریم که منابع غنی از پتاسیم و منیزیم و نیز پروتئین، چربی و ویتامین هاست.

 وی ادامه داد: از طرفی مطالعات مقطعی کوچک مقیاس در این رابطه انجام شده بنابراین بر آن شدیم که با اجرای برنامه‌های فازبندی تحقیقاتی و عملیاتی، این مهم در تغذیه دام‌ها محقق شود.
رئوفی تاکید کرد: در فاز نخست، پایلوت مخلوط کردن مواد با کیفیت به منظور تولید سیلاژ با کیفیت تغذیه‌ای و نیز خوش خوراک بوده که پس از تدوین و تایید فرمولاسیون‌های مربوطه برای تامین ۲۵ درصد جیره روزانه دام‌های مختلف و نیز طیور و آبزیان اقدامات اجرایی و عملیاتی مورد نظر است.

 ابوالفضل رئوفی ادامه داد: این مهم ضمن ایجاد منبع پایدار تغذیه در صنعت دامپروری و ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده در باغات موز، موجب کاهش حجم پسماند‌های مخاطره آمیز برای محیط زیست و حاشیه دریا و نیز کاهش عوامل میکروبی و بیماری زا و آفات قابل رشد و تکثیر در پسماند‌ها در اطراف باغات منطقه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها