نیویورک‌ تایمز:

حمله پهپادی یمن به تل‌ آویو ضعف پدافند اسرائیل را آشکار کرد

یک رسانه آمریکایی با اشاره به ضعف سامانه دفاع هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در رهگیری پهپادها که به حمله پهپادی موفق ارتش یمن به تل‌آویو منجر شد، یک دوراهی استراتژیک را بر سر راه این رژیم در واکنش به این حمله تشریح کرد.
کد خبر: ۱۴۶۵۴۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، یک رسانه آمریکایی در پی حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به تل‌آویو مطرح کرد که رژیم صهیونیستی گزینه‌های کمی برای تلافی این حمله دارد که ضعف سامانه‌های دفاع هوایی آن علیه هواپیماهای بدون سرنشین را آشکار ساخته و نگرانی‌ها درباره تهدیدهای متوجه این رژیم را تشدید کرد.

در یادداشتی که در روزنامه نیویوک‌تایمز منتشر شده، آمده است: اسرائیل بر سر انتخاب بهترین روش تلافی این حمله پهپادی علیه تل‌آویو که از سوی حوثی‌ها (انصارالله) انجام شد که هزاران مایل از مرزهای جنوبی اسرائیل فاصله دارد، با یک دوراهی راهبردی روبرو است.

در حالی که مقامات ایران با حمایت از آرمان آزادی‌بخش نیروهای مقاومت منطقه، تاکید کرده‌اند که این گروه‌ها طبق صلاح‌دید خود و به طور مستقل عمل می‌کنند، در این یادداشت با ادعایی علیه نقش ایران در اقدامات این گروه‌ها مطرح شد: این حمله که جمعه گذشته، به ساختمانی در نزدیکی یکی از اماکن دیپلماتیک آمریکا اصابت کرده و یک کشته و چند مجروح بر جای گذاشت، نگرانی‌ها در اسرائیل را درباره تهدید ایران افزایش داده است. تهران به تامین مالی شبه‌نظامیان مخالف اسرائیل در منطقه و ترغیب آن‌ها می‌پردازد که حماس در غزه،حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن از جمله آن‌ها هستند.

در ادامه این مطلب با اشاره به ضعف در توان دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی برای دفع این حمله آمده است: این حمله، در سطح فنی، نشان‌دهنده ضعف سامانه دفاع هوایی اسرائیل در قبال هواپیماهای بدون سرنشین بود که با سرعت کمتر و در ارتفاع کمتری پرواز می‌کنند و نسبت به دیگر راکت‌ها و گلوله‌های پرشتاب دیگر، گرمای کمتری از آن‌ها ساتع می‌شود. کارشناسان نظامی معتقدند، این عوامل مسیریابی پهپادها توسط رادارها و رهگیری آن‌ها توسط موشک‌های زمین به هوا را دشوارتر می‌‎سازد.

انتخاب‌های محدود صهیونیست‌ها برای پاسخ به یمن

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی وعده انتقام این حمله را داده اما تحلیلگران، طی آخر هفته، گفتند که رژیم صهیونیستی انتخاب‌های کمی در مقابل یک نیرویی دارد که هیچ مرز مشترکی با اراضی اشغالی ندارد و متوسل شدن قدرت‌های غربی به حملات نظامی و اعمال قدرت آن‌ها نیز برای ایجاد بازدارندگی در قبال آن موثر نبوده است.

برخی تحلیلگران معتقدند، یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان در کوتاه‌مدت به این حمله داد، یک توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی است. این اقدام می‌تواند حملات متحدان حماس، از جمله انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان را متوقف کند.

پیشینه مخالفت انصارالله با رژیم صهیونیستی طولانی‌تر از زمان آغاز جنگ غزه است اما این گروه، به ندرت، پیش از آغاز این جنگ، حمله‌ای علیه اراضی اشغالی انجام داده بود.

«رلیک شافیر» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی درباره این گزینه گفت که آتش‌بس در غزه می‌تواند به نوعی، تا مدتی در یمن و لبنان آرامش برقرار کند.

 در حالی که میانجی‌ها می‌گویند در حال نزدیک‌تر شدن به یک توافق آتش‌بس هستند، اختلافات اصلی میان رژیم صهیونیستی و حماس هنوز پابرجا است و برخی در ائتلاف راست‌گرای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مخالف سازش با خواسته‌های عمده حماس هستند.

در دراز مدت، انصارالله یمن، همچنان نسبت به نابودی کامل رژیم صهیونیستی متعهد خواهند ماند و به احتمال زیاد، با آتش‌بسی موقت در غزه یا پایان دادن به اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی راضی نخواهند شد.

انصارالله یمن در ابراز هم‌بستگی با فلسطینی‌ها در غزه، از نوامبر گذشته، به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی حمله کرده است. صدها کشتی مجبور به منحرف کردن مسیر خود به سمت جنوب آفریقا شده‌اند که هزینه‌ها را بالا برده است.

آمریکا و انگلیس با ادعای حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ، مواضعی در خاک یمن را در ماه ژانویه مورد حملات متجاوزانه قرار دادند. انصارالله یمن به حملات خود علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ادامه داده‌اند.

اقدامات ارتش یمن متوقف نمی‌شود

در ادامه این یادداشت مطرح شد: تحلیلگران می‌گویند، اگر اسرائیل به حملات تلافی‌جویانه علیه انصارالله ملحق شود، احتمال ندارد که عاملی تعیین‌کننده در تغییر دادن رفتار انصارالله یمن باشد.

«ایهود یاری» روزنامه‌نگار اراضی اشغالی در این‌باره می‌گوید: «فایده آن چه خواهد بود؟ اگر ما وارد صحنه شویم و با حملات خودمان به کمک ده‌ها حمله آمریکا و انگلیس برویم، قرار نیست تا این اندازه تغییری ایجاد کند.»

در بخش دیگری از یادداشت نیویورک‌تایمز آمده است: پاسخ اسرائیل به حمله پهپادی انصارالله هرچه باشد، همچنان با چالش فنی در برابر پهپادهای کم‌سرعت مواجه خواهد بود.

سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی، بارها برای شناسایی، مسیریابی و تخریب پهپادها، به ویژه آن‌هایی که توسط حزب‌الله لبنان شلیک می‌شوند،‌ با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

تصویر ضبط شده توسط یک پهپاد حزب‌الله لبنان در ماه ژوئن که توانسته بود با دور زدن سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی بر فراز اراضی اشغالی به پرواز دربیاید، به وضوح نشان‌دهنده ضعف این رژیم در دفاع هوایی بود. در تصاویر ضبط‌شده توسط این پهپاد تاسیسات حساس نظامی این رژیم در شهر حیفا دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها