چگونه در فصل تابستان و مواجهه با کم‌آبی مصرف آب را مدیریت کنیم؟

به هوای آب

هشدار قرمز برای وضعیت آب در یزد

همزمان با فصل تابستان و گرمای بی سابقه هوا دغدغه بی آبی و کمبود آب در استان و به ویژه شهر یزد آغاز شده به نظر می رسد قصه کمبود آب و حواشی مرتبط با آن در استان قرار نیست به سر برسد و این قصه سر درازی دارد وبا آمدن و رفتن دولتها و دادن وعده های بزرگ درحوزه انتقال آب هم قرار نیست کمبود آب که این روزها به یک بحران در استان تبدیل شده است تمامی داشته باشد .
کد خبر: ۱۴۶۴۸۷۷
نویسنده کاظم صادقپور

شهروندان یزدی به واسطه داشتن خصلت قنات، قنوت و قناعت در کشور ازاسراف و مصرف بی رویه اب پرهیز کرده اند ولی با توجه به گرمای بی سابقه هوا در استان مصرف اب هم این روزها روند افزایشی داشته و در روزهای گذشته مردم دربسیاری از مناطق شهر یزد با کمبود آب یا قطعی کامل آب مواجه بوده اند.  

کمبود و قطعی آب این روزها در استان یزد بسیار تشدید شده و ظاهرا به گفته مسئولان صرفه جویی و مدیریت مصرف مهمترین اقدام برای مقابله با بحران بی آبی در استان می باشد و طرحهای انتقال آب دراستان، یا با کمبود اعتبار مواجه شده است یا در حد وعده و وعید مانده است. 

کمبود اعتبار

استاندار یزد بر ضرورت اجرای خط دوم و سوم انتقال آب به استان برای تامین آب پایدارتاکید کرد و گفت : برآورد ریالی اجرای این طرح ها 104هزار میلیارد تومان است.

 مهران فاطمی افزود: خط دوم انتقال آب نمی تواند مشکل جدی از استان یزد را حل کند و نمی توان به منابع آبی پایدار امیدوار بود اجرای خط سوم انتقال آب به استان ضروری می باشد .

وی خاطر نشان ساخت: برای تکمیل خط سوم نیز به بیش از 80هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین برای تکمیل خط دوم و سوم انتقال آب به استان به اعتباری بالغ بر 104 هزارمیلیارد تومان نیاز است و تامین آن از عهده دولت خارج است.

فاطمی تصریح کرد: واگذاری یک معدن به استان برای تامین هزینه های خطوط انتقال آب به استان از جمله پیشنهاد ات مطرح شده برای تامین آب پایدار به استان می باشد.

محدویت منابع اب در استان

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن درمجلس شورای اسلامی، از پیگیری حل مشکل کم آبی فصل تابستان در یزد خبر داد وگفت: امسال برای استان یزد تابستان سختی در حال سپری شدن است و با توجه به افزایش دمای هوا و مصرف آب با محدودیت منابع آبی روبه رو هستیم.

محمدصالح جوکار اظهارداشت: درسال‌های گذشته برمبنای منابع آب استانی و آب انتقالی، توزیع و شبکه گذاری به مناطق مختلف صورت گرفته است و با توجه به اینکه ظرفیت جدید دیگری وارد استان نشده است، در حال حاضر مردم با مشکلاتی از جمله کمبود فشار و قطعی آب مواجه هستند.

تجهیز 15 حلقه چاه آب شرب در استان

مدیرعامل شرکت آبفای استان ازتجهیز 15 حلقه چاه آب شرب به منابع آبی استان خبرداد و گفت: این اقدام حدود 100 میلیارد تومان منابع لازم دارد که تامین منابع آن را دنبال می‌کنیم تا در تابستان آب مناسب برای پاسخگویی به نیاز مصرفی مردم تامین شود.

جلال علمدار با بیان اینکه بخشی از آب استان از طریق 70 حلقه چاه تامین می شود، افزود: 155 حلقه چاه اضطراری در سطح استان مورد بررسی کیفی قرار گرفت که از این تعداد کیفیت آب 56 حلقه چاه تایید شد.

کولرهای آبی پر مصرف

مدیرعامل شرکت آبفای استان به مصرف بیش از 25 میلیون متر مکعب آب در کولرهای آبی در تابستان اشاره کرد و ادامه داد: ناپایداری شبکه برق، گرمای هوا و همچنین مصرف زیاد آب با گسترش و مهاجرپذیری استان که موجب عدم تعادل تولید و مصرف آب شده است را از جمله دلایل کمبود آب در استان عنوان کرد.

بازگشت چاه‌های خارج از مدار به شبکه

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد با اشاره به ناترازی تولید و تامین آب شرب در استان پس از افزایش دمای بی‌سابقه روزهای اخیر، گفت: با توجه به کاهش میزان تولید آب از خط پدافند و افزایش میزان مصرف شهروندان شاهد ناترازی در حوزه تولید و تامین آب شرب در استان هستیم.

محمد جواد ابوالحسینی با اشاره به افزایش دمای بی‌سابقه کشور و استان نسبت به طولانی مدت اظهار داشت: بر اساس گزارش مدیران صنعت آب‌ و برق استان و به منظور جبران دبی کاهش یافته مقرر شد ظرفیت‌های موجود در استان از جمله چاه‌های خارج از مدار با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به شبکه اضافه و آب انتقالی نیز با حداکثر دبی ممکن به شبکه آب استان تزریق شود.

وی با اشاره به همکاری صنایع استان در تامین آب شرب پایدار برای شهروندان افزود: مقرر شد ۷۰ درصد آب مصرفی بخش صنعت که قابلیت استفاده در حوزه شرب را دارد به شبکه آب استان اضافه شود.

به نظر می رسد مشکل تامین آب پایداربرای استان یزد آنطورکه باید برطرف نشده و یزد استان صنعتی و مهاجر پذیربا تابستانهای بسیار گرم با چالش کمبود آب سالیان سال است که مواجه می باشد و مردم استان ازدولت چهاردهم هم به مانند دیگر دولتها درخواست منابع آبی پایداردارند و امید است این درخواست و مطالبه به حق مردم استان در این دولت محقق شود. 

newsQrCode
برچسب ها: یزد کم آبی تابستان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها