غلبه بر مشکلات کشور با فرهنگ عاشورایی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

غلبه بر مشکلات کشور با فرهنگ عاشورایی

رخدادهای حماسی در روز عاشورا؛

هولناک‌ترین جنایت تاریخ در چند سکانس «مختارنامه»

قیام مختار ثقفی و خون‌خواهی او چندین سال پس از حادثه عاشورا اتفاق می‌افتد؛ ولی کارگردان دلش نیامده در اثری که مربوط به فرهنگ حسینی می‌شود از رخداد‌های حماسی روز عاشورا سخنی نگوید.
کد خبر: ۱۴۶۴۷۳۲

به گزارش جام‌جم‌آنلاین،قیام مختار ثقفی و خونخواهی او چندین سال پس از حادثه عاشورا اتفاق می‌افتد؛ ولی کارگردان دلش نیامده در اثری که مربوط به فرهنگ حسینی می‌شود از رخداد‌های حماسی روز عاشورا سخنی نگوید.

 میرباقری با پرداختن به ماجرای شهادت علی اصغر و نماز ظهر عاشورا و ... لحظاتی تاثیرگذار و به یادماندنی را در سریال «مختارنامه» خلق کرده است.

سریال مختارنامه، گرچه به حوادث بعد از عاشورا می‌پردازد؛ ولی در بخش‌هایی هم فلاش‌بک (بازگشت به عقب) می‌زند و گوشه‌هایی از مصیبت کربلا را بازگو می‌کند.

تصاویر کوتاه و چند دقیقه‌ای این سریال از روز عاشورا چشمان هر مخاطبی را خیس می‌کند. این تصاویر در قالب کلیپ‌هایی مجزا در فضای مجازی دست به دست می‌چرخند. در یکی از سکانس‌های سریال، حرمله ماجرای شهادت حضرت علی اصغر را برای مختار تعریف می‌کند.

او چند دقیقه قبل از آنکه توسط مختار به هلاکت برسد می‌گوید: «وقتی تشنگی بر اردوی حسین غالب شد با کودک شش ماهه اش به میدان آمد. او را بر سر دست بلند کرد و فریاد زد.»

در این سکانس کودکی را می‌بینیم که به سرخی آسمان خیره شده و صدای شیونش لرزه بر تن یزیدیان می‌اندازد. حرمله با تیر سه شاخه‌اش گلوی طفل بی‌گناه را نشانه می‌گیرد و هولناک‌ترین جنایت تاریخ را رقم می‌زند.

در سکانسی دیگر یاران خونخوار یزید را می‌بینیم که در کنار خیمه‌های آتش‌گرفته، گوشواره‌ها را از گوش دختربچه‌ها بیرون می‌کشند و همه چیز را غارت می‌کنند.

سکانس نماز خواندن حضرت و یارانش در ظهر روز عاشورا نیز زیبا و هنرمندانه اجرا شده است. مرثیه جانسوز لالایی علی‌اصغر(ع) در پس زمینه تصویر شنیده می‌شود. نمازگزاران با آرامش تمام مشغول راز و نیاز با پروردگار خود هستند. صدای اسب‌های سپاه دشمن هم نمی‌تواند این آرامش را خدشه دار کند.

زهیربن‌القین و همرزمانش در حاشیه نماز جماعت ایستاده‌اند تا اجازه ندهند تیر‌های جفا به مردان و زنان در حال نماز برسد. سپر فلزی زهیر توانایی مقاومت در برابر رگبار تیر‌ها را ندارد. او سینه را سپر می‌کند و سد راه هجوم دشمن می‌شود. نمازگزاران تا شهادت چند گام فاصله دارند.

کارگردان مجموعه تلویزیونی مختارنامه  توضیح داده است: سخت‌ترین پلان مختارنامه واقعه کربلا به خصوص نماز ظهر عاشورا و همچنین زمانی است که حضرت ابوالفضل (ع) لب رودخانه علقمه می‌آید. هر وقت به پلان کربلا فکر می‌کردم، دوست نداشتم آن را بگیرم و فکر می‌کردم که هنوز آماده نیستم.

داوود میرباقری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما درباره انتخاب شخصیت مختار برای ساخت سریال افزوده است: انتخاب مختارنامه با من نبود و  خودم را برای تولید سریال سلمان فارسی آماده می‌کردم که از سوی تلویزیون ساخت این سریال به من پیشنهاد شد. به همین منظور مدتی برای پژوهش روی شخصیت مختار وقت خواستم و در طول پژوهش به شخصیت مختار گره خوردیم و مختار مثل یک توفان ما را با خود برد و هشت سال درگیر کرد.

محمود اردلان، بازیگر نقش زهیربن قین نیز در سریال مختارنامه درباره این سکانس ماندگار گفته است: برای ضبط سکانس‌هایی که مربوط به ظهر عاشورا بود آب نخوردم که خشکی لب‌ها و دهانم واقعی باشد و با اینکه در بیابان بودیم و کار خیلی سخت بود این کار را کردم.

مریم بوبانی هم در مورد بازی خود در سریال مختارنامه تاکید کرده است: یکی از سکانس‌های ماندگار این مجموعه که   افتخاردر آن را حضور داشتم، سکانس نماز ظهر عاشورا بود که آن را با کمال میل و علاقه و ارادت به باور‌های مذهبی انجام دادم. صحنه‌ای که تجسم و یادآوری آن در هر لحظه مرا منقلب می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها