بازنگری قوانین رگولاتوری؛ لازمه همگام شدن با تحولات و فناوری‌ های نو در حوزه ارتباطات

با توجه به اهمیت پیشرفت تحولات فناوری های نوظهور ،در ساختار رگولاتوری و پیشبرد برنامه های بخش ارتباطات کشور ، تعیین استاندارد و بازنگری قوانین رگولاتوری مطابق با معیارهای جهانی وفناوری های نو در چندسال اخیر، باید سریع‌تر از تغییر و تحولات حوزه فناوری صورت گیرد.
کد خبر: ۱۴۶۴۵۳۴

جام جم آنلاین اصفهان؛ درحال حاضر، پیشرفت و تحول در هوش مصنوعی فرصتی برای همه سازمان‌ها و صنایع ایجاد کرده تا با نوآوری و خلاقیت، مزیت‌های رقابتی خود را تقویت کنند، فرصت‌های بی‌شماری که AI ارائه می‌دهد، می‌طلبد که کارفرمایان، سازمان‌ها، و دولت‌ها نه تنها در سازوکارهای فعلی خود تجدیدنظر کنند، بلکه قوانین و استراتژی‌های جدیدی برای ادغام فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تعریف و پیاده‌سازی کنند.

وقت آن رسیده تا در دولت جدید بازنگری درساختار و قوانین رگولاتوری با تامل بیشتری صورت پذیرد، زیرا ساختار و ماموریت گذشته پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و باید در ساختار و قوانین فعلی تجدید نظر شود. لازم است با تمام توان به سمت نوآوری‌هایی پایدار در هوش مصنوعی گام برداریم.تعیین استاندارد و بازنگری قوانین رگولاتوری باید سریع‌تر از تغییر و تحولات فناوری صورت گیرد.

در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و غلبه فناوری های نسل پنجم و بالاتر، رگولاتوری ارتباطات در کشور هنوز قوانین به روز و مطابق با تغییرات، حتی مطابق با پیشرفت های بخش استارتاپی و صنایع دانش بنیان کشور انجام نداده است .

تجربیات مختلف بخش ارتباطات در دولت سیزدهم نشان داده است برای تنظیم مقررات و تعیین شرایط فعالیت در این حوزه، نیازمند تغییر و تحولات در بخش رگولاتوری، استقلال آن و اضافه شدن قوانین رگولاتوری ارتباطات به صورت کارشناسی در بخش هایی مانند اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، نحوه همکاری و مشارکت اپراتورها با استارتاپ ها و فناوری های دانش بنیان هست.

ایجاد سازمان مستقل رگولاتوری و جدا از وزارت ارتباطات می تواند در بهینه شدن بازار ICT کشور موثر باشد . در صورت توجه به تمام جوانب این امر و ایجاد رگولاتوری مستقل با استفاده از نظر کارشناسی متخصصان مجرب میان‌بخشی، رشد و شکوفایی فناوری های جدید و بهره مندی مشتریان از آخرین یافته های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان به صورت ساختاری و نظام‌مند فراهم می‌شود.

به علاوه ایجاد فضای تعاملی بهتر در ساختار جدید رگولاتوری با اپراتورهای مختلف و FCPها و بهینه شدن مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، می تواند در ارائه خدمات مناسب و به‌هنگام به جامعه و مشتریان تاثیرگذار باشد.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها