پنج هزار مورد حیوان گزیدگی امسال در البرز ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: پنج هزار مورد حیوان گزیدگی طی سه ماهه نخست امسال در مناطق مختلف این استان ثبت شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: پنج هزار مورد حیوان گزیدگی طی سه ماهه نخست امسال در مناطق مختلف این استان ثبت شده است.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۰۲

به گزارش جام جم آنلاین البرز،شهرام صیادی روز یکشنبه به مناسبت هفته پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان (بیماری‌های زئونوز) افزود: در مجموع سال گذشته نیز ۱۵ هزار مورد حیوان گزیدگی مانند سگ گزیدگی در این استان در مراکز درمانی استان به ثبت رسید.

وی ادامه داد: هفته پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان (بیماری‌های زئونوز) که از ۱۶ تیرماه آغاز و تا ۲۲ این ماه ادامه دارد، فرصتی مناسب برای آموزش راه‌های پیشگیری از بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان است.

صیادی گفت: حداقل ۲۰۰ بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوانات در جهان شناسایی شده و ۶۱ درصد بیماری‌های عفونی جهان و ۷۵ درصد بیماری‌های بازپدید و نوپدید از بیماری‌های زئونوز هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: از هر پنج بیماری عفونی جدیدی که شناسایی می‌شوند، سه مورد آن‌ها منشا زئونوز دارد.

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌هایی مانند هاری، سالک، تب مالت، سیاه زخم و کیست هیداتیک از جمله بیماری‌های زئونوز هستند که باید از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز و راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری زئونوز به انسان

- مردم از فرآورده‌های دامی مورد تایید سازمان‌های مرتبط بخصوص سازمان دامپزشکی، استفاده کنند.

- مناطق روستایی در صورت مصرف فرآورده‌های دامی به طور مناسب آن فرآورده را از عوامل بیماری زا پاک نمایند برای مثال شیر را حداقل به مدت پنج دقیقه بجوشانند.

- نصب توری در پنجره‌ها و استفاده از توری هنگام خواب ضروری است.

- مردم در صورت مشاهده موش‌های صحرایی موارد را به خانه بهداشت یا مرکز جامع سلامت گزارش کنند. از انباشت زباله و نخاله‌ها در اطراف محل زندگی خودداری شود.

- دامداران هنگام تماس با دام از لباس‌های مجزا استفاده کنند و پس از تماس با دام آن‌ها را از تن درآورند؛ در صورت مشاهده علایم بالینی در دام به دامپزشکی مراجعه نمایند.

- ذبح دام در کشتارگاه انجام شود؛ کارکنان کشتارگاه‌ها از لوازم حفاظت فردی استفاده نمایند.

- مردم در صورت مشاهده حیوانات وحشی به آن‌ها نزدیک نشوند؛ از آشامیدن آب چشمه یا رودخانه خودداری شود.

- مردم در صورت گزش توسط حیوانات بلافاصله به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

- کسانی که حیوان خانگی دارند به طور دوره‌ای برای تجویز واکسیناسیون و دارو‌های لازم به دامپزشکی مراجعه کنند.

- شستشوی مرتب دست‌ها با آب وصابون ضروری است و در صورت دردسترس نبودن آب و صابون از الکل ۶۰ درصد برای ضد عفونی دست‌ها استفاده شود.

- از تماس با حیوانات بیمار پرهیز شود؛ تماس کودکان، خانم‌های باردار و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند با حیوانات با خطراتی همراه است.

- برای حیوان خانگی درمان انگلی لازم انجام شودو به محض بروز علائمی دال بر بیماری تا رفع کلیه علائم و تائید دامپزشک مبنی بر درمان کامل حیوان خانگی در خانه نگهداری شود.

- قبل از تماس و غذا دادن به سگ‌ها و حیوانات دستکش پوشیده شود و دست‌ها قبل از استفاده از دستکش شسته شوند.

- فضولات دام به طریق بهداشتی جمع آوری و دفع گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها