معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

تگرگ باعث نابودی بخشی از محصولات در مناطق ییلاقی شد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که بارش تگرگ در کمترین زمان ممکن بیشترین خسارت را به محصولات زراعی و باغی مناطق ییلاقی و بالادست استان زده است، گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد بخش زیادی از محصول سیب، گلابی ، گیلاس ،آلبالو و همچنین گندم و جو قابل برداشت نیست.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۱۵

 به گزارش جام جم آنلاین مازندران،هادی باقری در گفت و گویی بیان داشت:  این بلای طبیعی خسارت جبران ناپذیری به باغ های گیلاس و سیب منطقه کیاسر و لاریجان آمل زده است و باغداران نسبت به این موضوع بسیار نگران هستند.


وی با بیان این که همچنین بارندگی شدید سطح وسیعی از اراضی کشاورزی زیر کشت جو و گندم منطقه بالا دست استان را نیز تخریب کرده است، افزود: به دلیل خوابیدگی ساقه های گندم و جو برداشت این محصولات را غیر اقتصادی کرده است.


وی با اشاره به این که شخص استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مناطق آسیب دیده ناشی از سیلاب و تگرگ بازدید کردند، ادامه داد:‌بر اساس گزارش‌ بازدیدهای انجام شده برآورد خسارت سیل برای تصمیم گیری در خصوص حمایت‌های دولتی به مراجع کشوری ارسال و پیگیری‌های لازم جهت بازسازی مناطق آسیب دیده در جریان است.


وی درباره خسارت به بخش کشاورزی روستاهای دودانگه، چهاردانگه، سوادکوه و سایر مناطق استان توضیح داد:‌ اگرچه تاکید بیمه‌گذار بر بیمه کشاورزی است ولی حسب تاکید استاندار مازندران مقرر شد از بند ظ تبصره هفت خسارت به کشاورزان جبران می‌شود.


طبق آمار رسمی معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران این استان سه هزار هکتار باغ گیلاس دارد که از این میزان یک هزار و ۸۷۵ هکتار محصول می دهد و بقیه در وضعیت نهال قرار دارد.


برداشت گیلاس درمازندران از نیمه دوم خرداد آغاز و تا آخر تیر ادامه دارد که بخشی از محصول تولید شده به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف و بخشی دیگر به کارخانه های صنایع تبدیلی فرستاده می شود.متوسط برداشت گیلاس در مازندران ۱۶ تن در هر هکتار است.


باقری با توضیح این نکته که تعیین میزان خسارات وارده به مزارع گندم در شهرستان های بهشهر ، گوگاه و نکا از سوی گروه های کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت شعب بانک کشاورزی در حال انجام است، گفت:همچنین ورود گل و لای ناشی از سیلاب به اراضی شالیزاری منطقه دو دانگه ساری خسارت زیادی زده است.


وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های اولیه، سیل به حدود یکهزار هکتار از شالیزارهای چندین روستاهای دو دانگه ساری خسارت وارد کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: سیل به شالیزارهای مناطق خوش نشان، سیاهدشت، دشت وزوار، کرچا، علی آباد دودانگه ساری از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده است،


وی ادامه داد:‌ در برخی از این اراضی شالیزاری، عدم لایروبی انهار، کانال‌ها، سردهنه‌های انهار و عدم رعایت حریم انهار و رودها به عنوان عامل اصلی خسارات وارده تشخیص داده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها