جمع آوری معتادان متجاهر، مطالبه ای که عزمی جدی تر می طلبد

معضلات اجتماعی یکی از مواردی است که اقشار مختلف جامعه همواره از آن گلایه مند بوده و انتظار دارند متولیان امر و نهادهای مسئول برای رفع یا کاهش آن ها تلاش کنند، حضور معتادان متجاهر یکی از همین معضلات است که برخورد و جمع آوری ان ها امروز به مطالبه ای جدی از سوی مردم تبدیل شده است، مطالبه ای که با مشارکت دستگاه های مسئول از جمله پلیس و بهزیستی در حال انجام است اما به نظر می رسد که عزمی جدی تر می طلبد.
کد خبر: ۱۴۶۳۰۰۷

جام جم آنلاین؛ اعتیاد، فقر، طلاق، سرقت، بیکاری، نزاع های خیابانی، خودکشی و … همگی در زمره معضلات اجتماعی هستند که عموم مردم و شهروندان توقع دارند متولیان امر برای کنترل این آسیب ها برنامه داشته و درصدد رفع آن ها برآیند.

با نگاهی به هر کدام از این معضلات درمی یابیم که عدم توجه به آن ها و تلاش نکردن برای رفعشان می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد و افراد زیادی را درگیر مشکلات و مصائبی کند که بسیاری از آن ها جبران ناپذیر خواهند بود.

در این میان اعتیاد یکی از موضوعات و آسیب های اجتماعی است که اگر به موقع برای آن چاره اندیشی نشود و راه حلی برای متوقف کردن آن پیدا نگردد ضربات مهلکی بر پیکره اجتماع وارد خواهد کرد.

در این میان معتادان متجاهر که متاسفانه تعدادشان هم در شهر و استان کرمانشاه کم نیست، یکی از نگرانی های امروز شهروندان به شمار می روند، افرادی که متاسفانه تقریبا در همه نقاط شهر قابل مشاهده هستند و با پرسه زنی های خود علاوه بر ایجاد چهره ای زشت برای این دیار، تا حدی ناامنی را هم به دنبال خود می کشانند.

یکی دیگر از حواشی پیرامونی معتادان متجاهر، موضوع افزایش سرقت های خرد است که با حضور آنها اتفاق می افتد، افرادی که برای تامین مواد مصرفی خود مجبور به سرقت می شوند تا بتوانند با فروش اموال مسروقه، مواد مصرفی یک یا چند وعده خود را تامین کنند.

و اینجاست که مردم و شهروندان جامعه باید تاوان اعتیاد افرادی را پس بدهند که درد اعتیاد چاره ای جز سرقت برای آن ها باقی نگذاشته است، مردمی که یا بخشی از اموال شخصی خود را از دست می دهند و یا با سرقت سیم و کابل برق یا تجهیزات مخابراتی از خدمات عمومی مربوطه محروم می مانند.

برای برخورد با افراد معتاد متجاهر دستگاه ها و نهادهای زیادی مسئولیت دارند، پلیس، بهزیستی، شهرداری، فرمانداری، استانداری و … از جمله دستگاه ها و نهادهای مسئولی هستند که اگر هر کدام وظایف خود را به خوبی انجام دهند شاهد برچیده شدن این معضل اجتماعی خواهیم بود.

در این میان پلیس یکی از متولیان اصلی برخورد با معتادان متجاهر است و آنگونه که مسئولان آن عنوان می کنند تاکنون اقدامات خوبی برای مقابله با این ناهنجاری انجام شده و اگر دیگر دستگاه ها نیز پای کار باشند در ظرف ۴۸ ساعت همه این افراد جمع آوری می شوند.

جمع آوری معتادان متجاهر از برنامه های اصلی پلیس در سال ۱۴۰۳

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به برخی معضلات اجتماعی استان، یکی از آن ها را وجود معتادان متجاهر عنوان کرد و گفت: جمع آوری این افراد جزو برنامه های اصلی پلیس در سال جاری است.

سردار مهدی حاجیان با بیان اینکه پلیس همواره اهتمام لازم برای برخورد با آسیب های حوزه اعتیاد و مواد مخدر را داشته است، گفت: بدون شک من و همه همکارانم تلاش خواهیم کرد تا معضل و پدیده خانمانسوز اعتیاد را در استان به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه معتادان متجاهر در پس مصرف بی رویه مواد مخدر به دام اعتیاد گرفتار و امروز به این نام شناخته می شوند، گفت: اعتقاد دارم اگر همه دستگاه به وظیفه خود به درستی عمل کنند تعداد زیادی از این افراد قابل بازپروری بوده و می توانند زندگی دوباره ای برای خود بسازند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به رویکرد ایجابی پلیس در مواجهه با معضلات اجتماعی، گفت: این رویکرد در مواجهه با معتادان متجاهر نیز وجود دارد و پلیس این توان را دارد تا ظرف مدت ۴۸ ساعت همه معتادان را از سطح شهرها و خیابان ها جمع آوری و آن ها را به کمپ های ترک اعتیاد منتقل کند.

سردار حاجیان ادامه داد: با این حال متاسفانه زیرساخت و شرایط نگهداری همه افراد معتاد و خصوصا افراد متجاهر که بالغ بر ۵۵۰۰ نفر در استان هستند وجود ندارد که پلیس بتواند وعده خود مبنی بر جمع آوری ۴۸ ساعته این افراد را عملیاتی کند.

عالیترین مقام انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این حال طی سال جاری و خصوصا دو سه هفته اخیر چند طرح بزرگ جمع آوری معتادان متجاهر اجرایی و طی هماهنگی های صورت گرفته با بهزیستی و دیگر نهادهای مسئول بالغ بر ۱۰۰ نفر آن ها در این طرح ها جمع آوری و سال گذشته نیز ۹ مکان که به پاتوقی برای حضور این افراد تبدیل شده بود تخریب گردید.

وی یادآوری کرد: حضور معتادان متجاهر پدیده نامبارکی است که اگر به موقع برای رفع این آسیب اقدام نشود شاهد وقوع و پیدایش دیگر آسیب ها از جمله سرقت خصوصا سرقت های خرد خواهیم بود.

سردار حاجیان خاطرنشان کرد: با این وجود پلیس عزم خود را برای جمع آوری معتادان متجاهر جزم کرده و حتما با تداوم طرح های مقابله ای تعداد بسیار بیشتری از این افراد را جمع آوری و به کمپ ها منتقل می کنیم به این امید که هم از زشتی چهره شهر جلوگیری شود و هم اینکه بخشی از ان ها با اصلاح رفتار و وضعیت خود بتوانند زندگی جدیدی آغاز کنند.

جمع آوری حدود ۹۰۰ معتاد متجاهر در سال ۱۴۰۳

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز  از جمع آوری حدود ۹۰۰ معتاد متجاهر در ۳ ماه سپری شده از سال جاری خبر داد.

سرهنگ هوشنگ مبارکی اظهار کرد: جمع آوری این تعداد معتاد متجاهر در سه ماهه سپری شده از سال جاری تقریبا با سال گذشته برابری می کند و قطعا روند جمع آوری این افراد با همکاری دیگر دستگاه های متولی و آماده کردن زیرساخت ها و محل های نگهداری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین از دستگیری ۶۴۱ خرده فروش مواد مخدر در استان از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد خبر داد و گفت: دستگیری این افراد نیز کماکان با جدیت دنبال خواهد شد و حتما اقدامات شدیدتری برای مقابله با این افراد انجام می گیرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در خصوص کشفیات مواد نیز گفت: در سه ماه سپری شده از سال جاری حدود ۵۵۰ کیلوگرم انواع مواد کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۹ کیلوگرم افزایش داشته است.

سرهنگ مبارکی در پایان گفت: ضربه به باندهای توزیع مواد مخدر و مقابله شبانه روزی با خرده فروشان و معتادان متجاهر از برنامه هایی است که امسال جدی تر از سال های گذشته در استان کرمانشاه دنبال خواهد شد.

بدون تردید بی توجهی به موضوع معتادان متجاهر و نیندیشیدن چاره ای برای این درد کهنه، دامن شهر و جامعه ما را خواهد گرفت و آن گاه است که دیگر جمع کردن مسئله کار سختی خواهد شد.

به هر حال امید می رود تا دیر نشده و کار از کار نگذشته و جمعیت این افراد بیشتر از این نشده آن ها را جمع آوری و اقدامات لازم صورت بگیرد ، باشد که با نجات این افراد گرفتار در بند اعتیاد ، مشکلات اجتماعی پیرامون آن ها نیز رفع شده و امنیت و آرامش بیشتری در جامعه حکمفرما شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها