کتیبه قاجاری در «کهتویه» بستک هرمزگان کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، از کشف کتیبه قاجاری در «محوطه حشم روستای کهتویه» شهرستان بستک خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، از کشف کتیبه قاجاری در «محوطه حشم روستای کهتویه» شهرستان بستک خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۲۷۶۹

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، از کشف کتیبه قاجاری در «محوطه حشم روستای کهتویه» شهرستان بستک خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، محمد محسنی روز شنبه با بیان این خبر افزود: کتیبه قاجاری کشف شده، تنها شواهد موجود از دیوارنگاری مکتوب صخره‌ای متعلق به قرون متاخر اسلامی است که به ذکر نام یکی از زماداران خطه جهانگیریه اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه کتیبه‌ها به مثابه اسناد مهمی هستند که اطلاعات دقیقی را از نام شخص نگارنده و فعالیت‌هایش در بردارد، اظهار کرد: در محوطه حشم تخته سنگ بزرگی که به سه قسمت تقسیم شده و کتیبه‌ای بر آن حکاکی شده است که بر تخته سنگ میانی نام سطوت الممالک قابل مشاهده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار کرد: محمد رضا خان بستکی که در بستک به سطوت الممالک نیز شهرت دارد، فرزند محمد تقی خان صولت الملک از دودمان مشایخ بنی عباسیان است که در دوران حیات واپسین پدر به حکمرانی بستک و جهانگیریه گماشته شد.

محسنی یادآور شدک باتوجه به فراوانی قنات و همچنین توجه به مکان تفرجگاهی محوطه حشم به نظر می رسد سطوت الممالک از این مکان بازدید کرده و یا در مکان حضور داشته است و این حکاکی از او یا به دستور وی بر سنگ مورد نظر حک شده باشد.

محوطه حشم روستای کهتویه شامل آثار متعددی از بلندی کوهستان تا جاده اصلی است که می‌توان به قلعه کلات گبران، سیستم آبرسانی، قنات گبران و محوطه کهتویه اشاره کرد.

شهرستان بستک در فاصله حدود ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس از شمال به شهرستان لارستان، از جنوب به شهرستان شهرستان پارسیان و شهرستان بندرلنگه، از مغرب به شهرستان لامرد و از سمت مشرق به شهرستان بندرخمیر محدود می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها