رازهایی که یک مادر موفق باید بداند
مادران این کتاب را بخوانند

رازهایی که یک مادر موفق باید بداند

نگاهی به طرح اولیه یک سریال خاطره‌انگیز که از یک کتاب برداشت شده

بیا بریم نغمه بخوانیم، لاله بنشانیم ...

سال ۱۳۷۰ است. ۳ ــ ۲ سالی است جنگ تمام شده و آرامش به قلب بسیاری از مردم این مرز و بوم بازگشته است. اما هنوز اسیرانی در خاک عراق داریم. هنوز آزاده‌ها به خاک وطن بازمی‌گردند. هنوز بسیاری چشم‌انتظار مفقودان خود در هشت سال دفاع‌مقدس هستند.
کد خبر: ۱۴۶۲۷۱۳
نویسنده آرمیتا علی‌رضایی‌ - از اهالی کتاب و رسانه
 
همچنان قصه‌های تلخ و شیرین بسیاری از این دوران برای نقل باقی مانده و باید روایت شود. در این سال سریالی روی آنتن می‌رود که طرح اولیه آن وامدار یک کتاب مشهور است و البته داستان آن کاملا ایرانی و بومی شده است. سریال خاطره‌انگیز «گل‌پامچال» با آن ترانه مشهورش که امروز درباره آن و منبع طرح اولیه‌اش می‌گوییم.

برگ اول
بوی مادر در سرزمین ایران
 
طرح اولیه سریال گل‌پامچال برگرفته از کتاب «مادر» اثر لیوبا ورونکوا بود. داستان این کتاب در سال ۱۹۴۳ و هنگام جنگ جهانی دوم در نیچو، یکی از دهکده‌های کوچک روسیه که از جبهه جنگ دور بوده، اتفاق افتاده است. در این داستان، داریا شالیهن، زن کشاورز دهکده نیچو صاحب سه فرزند با نام‌های گروشا، تائیس و رومن است. یک شب، با شنیدن صدای در، متوجه حضور دختری آواره پشت در می‌شوند. این دختر، والنتین نام دارد. او خانواده خود را در جنگ از دست داده است. در این حال، داریا تصمیم می‌گیرد مسئولیت نگهداری او را بر عهده بگیرد و... .لیوبا فدوروونا ورونکوا (۱۹۷۶ ــ ۱۹۰۶) نویسنده کتاب‌های بسیاری برای کودکان و مجموعه‌ای از داستان‌های تاریخی در اتحاد جماهیر شوروی است. وی ۴ سپتامبر ۱۹۰۶ در مسکو متولد شد، در مدرسه شهر و سپس در مدرسه استروگانوف تحصیل کرد. پس از آن‌که خانواده‌اش مسکو را ترک کردند و در روستای کاسکوو در نزدیکی مسکو مستقر شدند، مجبور شد تحصیلات خود را رها کند. با بازگشت به مسکو، لیوبا به‌عنوان روزنامه‌نگار مشغول به کار شد و سفرهای زیادی به سراسر کشور داشت.

برگ دوم
از جنوب تا شمال کشور 

گل‌پامچال به کارگردانی محمدعلی طالبی در سال ۱۳۷۰ تولید و از شبکه یک سیما پخش شد. ساخت این سریال در روزهای پایانی جنگ، در کلاردشت کلید خورد و سه سال به طول انجامید. گل‌پامچال اولین سریالی به‌شمار می‌آید که به شکل مستقل درباره جنگ در نیمه دوم سال ۷۰ روی آنتن رفت و به‌عنوان محبوب‌ترین سریال سال شناخته شد. داستان این سریال درباره زندگی دختری به نام لیلا است که در جنوب ایران زندگی می‌کند که براثر بمباران دشمن، خانواده‌اش را از دست می‌دهد.یکی از آشنایان او برای پیداکردن خواهر لیلا به تهران سفر می‌کند و در این مسیر اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد و سپس به شمال کشور می‌روند. از سوی دیگر برای لیلا اتفاقی می‌افتد و خانواده‌ای شمالی این دختر را پیش خود می‌برند و از او نگهداری می‌کنند. وقتی که خواهر لیلا پیدا می‌شود لیلا راضی نیست که همراه آنها برود در نتیجه خواهر لیلا اجازه می‌دهد که در آنجا بماند و در مدرسه هم ثبت‌نام می‌کند.

برگ سوم
شباهت مضامین

اگر به چکیده قصه کتاب مادر و همچنین سریال گل‌پامچال نگاهی بیندازید متوجه مضامین مشترک در این دو اثر خواهید شد. هرچند نمی‌توان سریال مذکور را در زمره آثار اقتباسی دسته‌بندی کرد. زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی، نویسنده فیلمنامه گل‌پامچال بود. در این سریال بازیگران شناخته‌شده‌ای همچون زنده‎‌یاد داوود رشیدی، فاطمه معتمدآریا، تانیا جوهری، حمید جبلی، رضا بابک، ستاره جعفری و ... بازی کردند. این سریال موسیقی تیتراژ خاطره‌انگیزی داشت که همچنان در ذهن بسیاری از بینندگان آن باقی مانده است. آهنگساز این اثر خوش‌ریتم محمدرضا علیقلی است. 

برگ چهارم
ترانه صلح
گل پامچال ... گل پامچال ... بیرون بیا بیرون بیا؛ فصل بهاره ... عزیز موقع کاره!
شکوفانه، غنچه وا شده ... غنچه وا شده ... بلبل سر داره؛ عزیز موقع کاره... 
بیا بریم نغمه بخوانیم، لاله بنشانیم ...  موقع کاره ... 
بیا بریم نغمه بخوانیم، لاله بنشانیم ... فصل بهاره ... 
شب مهتاب، شب مهتاب ... آیم و آیم ای جان دلبر، عزیزم ای جان دلبر 
به قربونت، به قربونت، چشم حیرونت، چشم حیرونت ... نازنین دلبر، عزیزم، ای جان دلبر ... 
بیا بریم نغمه بخوانیم، دانه بنشانیم ... 
بیا بریم نغمه بخوانیم، دانه بنشانیم ... فصل بهاره

newsQrCode
برچسب ها: کتاب مادر سریال
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها