عاشقان ولایت فردا گرد هم می‌آیند

همه چیز آماده عیدغدیر

جشن عیدسعیدغدیر تاریخی به قدمت خود این واقعه دارد اما برپایی رسمی این مراسم نیز به تاریخی بیش از ۱۱۰۰سال پیش باز‌می‌گردد. جشن ولایت علی(ع) به‌گونه‌ای است که از دیرباز در بیشتر شهرهای ایران برگزار می‌شد و سادات درهای خانه خود را از صبح غدیر به روی مهمانان باز‌می‌گذاشتند و مهمانان نیز به نیت تبرک از آنها عیدی دریافت می‌کردند.
کد خبر: ۱۴۶۲۱۱۶
 
جشنی که چندسالی است به شکل رسمی و با عنوان «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» با‌شکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود. امسال نیز این مهمانی پنجم تیرماه از محدوده خیابان دماوند بزرگراه امام علی تا میدان آزادی از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برگزار می‌شود.
     
افزایش ۳۰‌درصدی موکب‌های غدیر
این مهمانی هرسال با تعدادی موکب برگزار می‌شود که پذیرای همه مردم است. تعداد این موکب‌ها، امسال ۳۰‌درصد افزایش یافته و در مجموع ۲۲۰۰ موکب برپا می‌شود و ۶۰۰ موکب هم در انتظار هستند. این مهمانی کیلومتری در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود و در روز عید غدیر ۳۶۰ کیلومتر مهمانی غدیر در کشور برپا و ۱۵ هزار دیگ غذای نذری بار گذاشته می‌شود. در راستای برپایی همین موکب‌ها، ستاد گردشگری شهرداری از اقوام مختلف دعوت کرده و ۲۲ سیاه‌چادر اقوام در مسیر برپا می‌شود و فرهنگ و سنت اقوام را نمایش می‌دهد. همچنین ۲۲ موکب سلامت‌محور و شهربازی ۱۰ کیلومتری در مسیر وجود دارد. علاوه بر این، شورای عالی قرآن شهرداری با فناوری vr در میدان آزادی، کعبه ابراهیمی بنا می‌کند تا آیات مرتبط با غدیر را به مردم و نوجوانان ارائه کند. ۱۰ گروه‌ نقال‌خوانی در طول مسیر و در موکب‌های مردمی و سکوهای اصلی برنامه اجرا می‌کنند. تولید سرود برای عید غدیر نیز از جمله دیگر برنامه‌هاست.
     
نمایندگانی از جبهه مقاومت در مهمانی غدیر
علاقه‌مندان به عید غدیر فقط ایرانی‌ها نیستند، بلکه امسال نمایندگانی از جبهه مقاومت از کشورهای لبنان، یمن، افغانستان و عراق در تهران موکب‌ برپا می‌کنند. همچنین در پنج کشور برزیل، هند، پاکستان، لبنان و افغانستان هم مهمانی کیلومتری غدیر برگزار می‌شود.
     
چهار میدان میزبان غدیر
وسعت این مهمانی به اندازه‌ای است که چهار میدان میزبان این ضیافتند. این چهار سکوی اصلی در میدان‌های امام حسین(ع)، فردوسی، میدان انقلاب و میدان آزادی برپا می‌شود. همچنین در ۲۶ نقطه نورافشانی و پرواز بادکنک‌ها را مشاهده می‌کنیم که جلوه‌ای زیبا به آسمان شهر می‌بخشد. ۱۰۰ تیم پروازی هم با پرنده‌های سبک برنامه اجرا می‌کنند. 
     
اجرای قطعات موسیقی به یاد شهدا
در مهمانی غدیر قرار است قطعات موسیقایی هم اجرا شود؛ گروه سرود «شهید آقاعبداللهی» همزمان با برگزاری رویداد «مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، قطعاتی را به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیرخم اجرا می‌کند. این گروه، از جمله گروه‌های فعال در حوزه سرود است که به‌واسطه نام این شهید ارزشمند مدافع حرم دربردارنده مجموعه‌ای از هنرمندان عزیز فرزند شهدا از ۴ تا ۱۴ ساله است.
     
برگزاری سه پویش در جریان غدیر
قطعا چنین جشنی با این ابعاد، متعلق به مردم است که ۶۰۰ هزار علاقه‌مند به عید ولایت برای این جشن کمک مالی جمع کردند و اتفاق ویژه‌ای محسوب می‌شود. همچنین جبهه انقلاب در ستاد مردمی مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر جمع شدند تا از مردم پشتیبانی کنند. این جبهه به فناوری جدید برگزاری جشن‌های خیابانی رسیده است. برای مشارکت هرچه بیشتر مردم سه پویش لقمه میلیونی، هدیه اسباب‌بازی و نوجوانان خادم غدیر در جریان جشن تهران برگزار می‌شود. 
     
لقمه‌های میلیونی جشن غدیر
سال گذشته برای اولین‌بار این پویش با تهیه و توزیع حدود ۶۰۰ هزار لقمه برگزار شد. نام این پویش براساس روایت ثواب هر اطعام در غدیر ثواب یک‌میلیون اطعام است. این پویش ایجاد شده تا هر فرد، با هر توانی بتواند در آن مشارکت کند و کنشگر شود. امسال خانواده‌های مختلفی در این جشن مشارکت دارند. این پویش با شعار کنش محلی، بروز میلیونی برگزار می‌شود و می‌کوشد محله‌ها را هم فعال کند. تاکنون ۴۰۶ میزبان گروهی داریم که خانواده‌ها، مجتمع‌های مسکونی و...هستند. تاکنون۲۸۵۴ میزبان خانوادگی داریم که اعلام کردند ۲۲۵ هزار و ۹۱۶لقمه در سراسر کشور تهیه خواهند کرد. در تهران، در۵۰ نقطه، لقمه‌های مردم جمع‌آوری می‌شود. این اطعام فقط لقمه نیست، بلکه هر نیم‌پرس به‌عنوان لقمه محسوب می‌شود. دراین پویش ازسه لقمه تا ۱۵هزار لقمه گروه استادان دانشگاه خواجه نصیر ثبت شده است. 
     
پویش هدیه اسباب‌بازی
موضوع محبت امیرالمومنین(ع) به کودکان و یتیم نوازی ایشان بسیار مورد توجه است. این سیره محور هدیه اسباب‌بازی عید غدیر است، چون امیرالمومنین(ع) در خطبه روز غدیر می‌فرماید در این روز به‌هم که رسیدید، هدیه دهید. امسال سومین سال برگزاری پویش هدیه اسباب‌بازی است و باتوجه به اتفاقات تلخ رژیم صهیونیستی در غزه، امسال هدیه اسباب‌بازی‌های جمع‌آوری شده میان کودکان محروم داخل کشور و کودکان غزه توزیع می‌شود. اسباب‌بازی‌ها به وسیله کشتی به سمت غزه ارسال خواهد شد.برای شرکت در این پویش افراد باید اسباب‌بازی خود را به مهمانی ۱۰ کیلومتری برسانند و تقدیم کنند یا هدیه خود را به صورت نقدی واریز کنند تا اسباب‌بازی خریداری و توزیع شود. داوطلبان برای شرکت در این پویش باید عدد ۱۱۰ را به شماره ۱۰۰۰۱۲۱۱۱۰ ارسال کنند.‌
     
حضور فعال نوجوانان
در این جشن، نوجوانان حلقه‌های هویتی فرهنگسراها واعضای فعال «بچه‌های فرهنگسرا»از مناطق مختلف شهر، در مواکب مناطق مختلف شهر میزبان شهروندان هستند. حلقه بچه‌های فرهنگسرا با هدف نقش‌آفرینی نوجوانان در راستای ساخت هویت اجتماعی و تربیت نوجوانان کنشگر فرهنگی و در نهایت واسپاری کامل برنامه‌ها از ایده تا اجرا به نوجوانان راه‌اندازی شد و در حال حاضر خوشبختانه این حلقه‌های هویتی در فرهنگسراها شکل گرفته و در برنامه‌های مختلف از جمله «جشن امام رضایی‌ها» میزبان مردم پایتخت بوده‌اند. با هدف رسمیت بخشیدن به فعالیت موکب‌داران نوجوان عضو حلقه بچه‌های فرهنگسرا و همچنین برای تقدیر ازاقدامات آنها در جشن امام رضایی‌ها، روز شنبه دوم تیر ماه، در مراسمی باعنوان«به نام علی(ع)»، حکم موکب غدیر به صورت نمادین به یکی ازدختران و یکی از پسران عضو حلقه بچه‌های فرهنگسرا اعطا شد. همچنین اجرای برنامه‌های مراسم به نام علی(ع) ازجمله قرائت قرآن کریم، مجریگری و سایر بخش‌های هنری و اجرای گروه سرود «هم سُرا» را نیز نوجوانان انجام می‌دهند. 
     
کتابچه مهمانی غدیر ویژه کودکان
انجام کار فرهنگی برای کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است و به آنها جهان‌بینی خاصی می‌دهد. در این حوزه کتابچه مهمانی غدیر ویژه کودکان تولید شده است. سری کتاب‌هایی به صورت چندرسانه‌ای ویژه کودکان تهیه شده‌است تا بتواند محتوای ارزشمند و غنی را در مناسبت‌ها به کودکان ارائه کند.
     
امکانات حمل‌و‌نقل برای مهمانان غدیر
اتوبوس‌ها در میادین اصلی شهر، مساجد و محله‌ها برای حمل و نقل مردم به جشن آماده هستند و ۳۵۰ ون تاکسی هم برای رفت‌و‌آمد مردم تدارک دیده شده است. مترو تهران هم به صورت رایگان به مردم تا ساعت ۲۳ خدمات ارائه می‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها