کارنامه ۳ ماهه اکران بهار امسال و پارسال را مقایسه کرده‌ایم

رونق گیشه با افزایش چشمگیر مخاطب

مثل همیشه در گذر زمانی سریع، سه ماه اول ۱۴۰۳ هم به پایان رسید و این بازه زمانی می‌تواند مقیاسی برای محاسبه رفتن علاقه‌مندان به سینما باشد؛ یعنی مشخص شود که مخاطبان سینما چقدر از بودجه سبد فرهنگی خانواده را به سینما اختصاص داده و برای دیدن کدام فیلم‌ها مشتاق‌تر بوده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۱۹۸۶
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
در متر و معیار عددی، مقایسه مقدار فروش سه ماه بهار ۱۴۰۳نسبت به سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میزان فروش کل سینما ۲۱۹ میلیارد و ۲۱۶میلیون و ۲۵هزارو۲۷۵تومان بیشتر ازسال گذشته است.همچنین مقدار مخاطبانی که امسال به سینما رفتند نسبت به سال گذشته ۲‌میلیون و ۳۳۹ هزار نفر افزایش داشته است. کل سئانس‌های اجرا شده سینما در مقایسه با مدت مشابه خود درسال گذشته نیز ۴۶هزار و ۸۴۱ سئانس بیشتر بود. این نشان‌دهنده ادامه روند افزایشی در تمامی شاخص‌های مربوط به مخاطبان سینماست. براساس آمار وبگاه سمفا، فروش سه ماهه نخست بهار سال جاری در سینما برابر با ۴۸۹ میلیارد و۹۲۴ میلیون و۸۰۰هزار و۲۵۰تومان بوده است. همچنین تعداد مخاطبان علاقه‌مند سینمارو ۸ میلیون و ۵۵۲هزارو۶۷ نفر بوده است. دراین بازه زمانی ۲۰۳هزار و ۵۹۹ سئانس نیز برای مخاطبان سینما اجرا شده است. همچنین میزان فروش کل سینما درسه ماه نخست بهار۱۴۰۲برابر با ۲۷۰میلیارد و ۷۰۸ میلیون و ۷۷۴هزار و ۹۷۵ تومان و کل مخاطبانی که دوست داشتند به سینما بروند وفیلم مورد علاقه‌شان را ببینند هم ۶ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۱ نفر بوده است. کل سئانس‌هایی که برای فیلم‌های سینمایی در این بازه زمانی اجرا شدند نیز ۱۵۶ هزار و ۷۵۸ بوده است. 
     
سه فیلم اول جدول فروش و مخاطب
امسال هم مانند سال گذشته سینمادوستان بیشتر به فیلم‌های کمدی اقبال نشان دادند و دو فیلم پرفروش امسال (تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی) و سال گذشته (فسیل به کارگردانی کریم امینی) در رسته فیلم‌های کمدی قرار گرفته بودند.«تمساح خونی» با فروش بیش از۱۳۶ میلیارد و ۱۶۶میلیونی که از ۱۶اسفند امسال اکران شده بود و همچنان روی پرده است، درصدر جدول فروش قرار دارد. همچنین بیش از ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار نفر ترجیح دادند که در سینما تمساح خونی را ببینند.«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی که اکرانش را از پنجم اردیبهشت آغاز کرده، با فروش بیش از ۱۰۳ میلیارد و ۴۵۶ میلیونی وتعداد مخاطبان بیش از یک میلیون و۸۰۵هزار نفر به‌عنوان یک فیلم اجتماعی ــ تاریخی در رده دوم جدول فروش و مخاطب قرار گرفته است.«تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی که اکران خود را از هشتم خرداد آغاز کرده، با فروش بیش از ۹۲ میلیاردو۷۸۵میلیون و ۷۸۸هزارو ۵۰۰ تومان وتعداد مخاطبان بیش ازیک میلیون ۶۰۵ هزار نفر نیز در رده سوم جدول فروش و مخاطب قرار دارد.نکته جالب توجه این‌که دو فیلم «مست عشق» و «تگزاس۳» از لحاظ فروش و مخاطب فاصله کمی دارند و به نظر می‌رسد رقابتی میان فیلمی جدی و کمدی شکل گرفته است. 
     
ناکام‌های گیشه
سه فیلم آخر جدول فروش و مخاطب نیز فیلم‌های «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب (شروع اکران از ۱۹اردیبهشت)، «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی (اکران از۲۳خرداد) و«این جمعیت قابل کنترل» (اکران از۳۰خرداد) است. احتمالا میزان فروش و مخاطب دو فیلم آخر که به‌تازگی اکران خود راآغازکرده، بیشترخواهد شد اما انتظارها ازفیلم تاوان به عنوان یک فیلم اکشن رزمی، بیش از این میزان بود؛ به گونه‌ای که این فیلم تنها ۱۸۰میلیون فروش داشته است.همچنین کوچه‌ژاپنی‌ها با فروش۴۲میلیون و این جمعیت قابل کنترل با فروش حدود ۲.۵میلیون تومان، فروش خوبی نداشته اما باید دید در این مسیر، تغییری ایجاد خواهد شد یا نه.
     
مقایسه فروش و مخاطب دو فیلم پرفروش 
مقایسه مقدار فروش «فسیل» با «تمساح خونی» در سه ماه اول سال۱۴۰۲نسبت به همین بازه زمانی در سال۱۴۰۳ نشان می‌دهد که فسیل با فروش بیش از ۱۸۳میلیاردو۳۴۷میلیون تومان نسبت به تمساح خونی بابیش از۱۳۶میلیارد و۱۶۶‌میلیون تومان حداقل۴۷میلیارد و ۱۸۱‌میلیون تومان بیشتربوده است.همچنین از لحاظ تعداد مخاطبان نیزمیزان مخاطبان فسیل نسبت به تمساح خونی حداقل یک میلیون و ۹۲۵ هزار نفر بیشتر است. درنتیجه پرفروش‌ترین فیلم امسال برای رسیدن به رکوردهای پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته هنوزراه درازی در پیش دارد وباید دید در ادامه وبا افزوده شدن رقبای جدید، این فیلم هنوز هم توان لازم برای رقابت درگیشه و شکستن رکورد فسیل را دارد یا نه.
     
یک‌سوم فروش سینما در قبضه کمدی‌ها
با نگاهی به روند اکران فیلم‌ها در سه ماهه نخست بهار۱۴۰۳متوجه می‌شویم که در این بازه زمانی۱۸فیلم اکران شده که حداقل ۵ فیلم کمدی و ۱۳فیلم حال وهوایی جدی دارند. سینمای ایران در بهار۱۴۰۲شرایطی مشابه امسال را تجربه کرد و در این بازه زمانی۱۸فیلم اکران شدند که البته ۷ فیلم کمدی و ۱۱فیلم هم حال وهوایی جدی داشتند.مجموع فروش ۵ فیلم کمدی سه ماهه نخست امسال برابر با ۳۱۱میلیارد و۵۷۲ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان می‌شود که بیش ازیک‌سوم فروش کل سینما را به خود اختصاص داده است. مجموع فروش ۷ فیلم کمدی بهار سال ۱۴۰۲ نیز برابر با۲۲۰ میلیاردو۹۵۰میلیون و۸۳۰هزارتومان بود که مقایسه این آمار بامقدار فروش کل که بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان در این بازه زمانی بوده، نشان می‌دهد که وزنه فروش فیلم‌های کمدی درسال گذشته خیلی بیشتر از امسال بوده است. البته باید توجه داشت که امسال شاهد حضور فیلم‌های غیرکمدی بیشتری در رده‌بندی فروش هستیم به‌گونه‌ای که فیلم درام تاریخی‌ مست عشق‌ توانسته است رقابتی پایاپای با فیلم‌های کمدی داشته باشد که نکته امیدوارکننده‌ای است. 
     
کفه سنگین فیلم‌های اجتماعی و جدی
کم شدن تعداد کمدی‌ها در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که مسئولان سینمایی حساب‌شده‌تر فیلم‌های کمدی را که مخاطب از آنها بیشتر استقبال می‌کند، روی پرده می‌برند تا حق فیلم‌هایی در دیگر گونه‌های سینمایی در این موازنه تضعیف نشود. درمتر ومعیار کلی، امسال تلاش شده‌ سبد متنوعی برای اکران فیلم‌ها در نظر گرفته شود. در سه ماهه نخست بهار سال جاری، درمیان فیلم‌های کمدی، بعضی فیلم‌ها مانند «آپاراتچی» با روند رایج فیلم‌های کمدی سینمای بدنه، هم‌مسیر نیستند و تلاش می‌کنند قصه خود را به همراه موقعیت‌های طنز، به مخاطبان خود منتقل کنند.۱۳ فیلم دیگر نیز زیرگونه اجتماعی است که فضاها ومضامین متفاوتی دارد، به‌عنوان مثال،«بی‌بدن» نمونه‌ای برای یک فیلم درام جنایی تلخ، «آسمان غرب» فیلمی با حال وهوای جنگی،«پرویزخان» یک درام ورزشی زندگینامه‌ای،«‌مست عشق‌» درامی تاریخی با حال و هوای زندگی مولانا و«شمس» یا«تاوان» فیلمی درقالب اکشن رزمی است که هرکدام فضای متفاوتی برای تماشاگر خلق می‌کند و تلاش دارد بازخوردهای مختلفی از اودریافت ‌کند. دو فیلم کودک «ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان» و «نوروز» هم برای مخاطبان کودک و نوجوان در سبد اکران گنجانده شده بود که باتوجه به گستردگی دایره این طیف از مخاطبان، باید نگاهی جدی به اکران این فیلم‌ها در تابستان شود. هرچند که میزان فروش سینما تابعی ازتمام عوامل از جمله قیمت بلیت سینما، استقبال مخاطبان و دیگر مسائل است اما این آمار و ارقام می‌تواند نقشه روشنی را در رابطه با سینما و استقبال مردم از این صنعت سرگرمی‌ساز در اختیارمان قرار دهد. 
     
پیش‌بینی فروش در کل سال 
سینماها در سال گذشته توانستد به رکورد فروش۱۲۴۰میلیارد تومانی دست یابند، با مروری بر آنچه درمدت سه ماهه امسال اتفاق افتاده و باتوجه به افزایش بیش از دو برابری فروش سینمای ایران در بهار امسال، باید منتظر ماه‌های آینده و گذر از تعطیلات ماه‌های محرم و صفر بود و دید که آیا در تابستان پیش رو هم همین روند ادامه خواهد داشت؟ تابستان فصل مهمی دراکران سالانه است واگر روند افزایشی سینمای ایران در این فصل هم ادامه داشته باشد،می‌توان به افزایش فروش سینمای ایران به میزان۲۰۰۰میلیارد تومان امید داشت.اتفاقی که اگر بیفتد، برای سینمای ایران رویدادی مبارک و تاریخی خواهد بود. 
newsQrCode
برچسب ها: سینما اکران گیشه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها