اهمیت حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده‌ایم

مشارکت حداکثری ایران مقتدر

نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای حاکمیت خود بنا را بر نظر مردم در پیشبرد امور قرار داد،موضوعی که ردپای آن رامی‌توان از رأی‌گیری برای استقرار جمهوری اسلامی تا تعیین رئیس‌جمهور وسایر نمایندگان مردم در رئوس ارکان مهم کشور مشاهده کرد.
کد خبر: ۱۴۶۰۹۲۱
 
بنابراین مردم‌سالاری دینی از همان ابتدای انقلاب اسلامی مورد اهتمام رهبران انقلاب بوده و در این میان آنچه همیشه بر آن تاکید شده، ماهیت و نفس انتخابات به منظور بی‌تفاوت نبودن درباره آینده کشور است. امری که با گره زدن جمهوریت و  اسلامیت سعی در شریک قرار دادن مردم برای تعیین آینده خود داشته است. درواقع حق رأی و شرکت در ساز‌وکار انتخابات برای تعیین نمایندگان ملت در جایگاه‌های حساس و ارکان اصلی کشور، موضوعی است که نباید به‌راحتی از آن گذشت، چراکه تعیین ریل اصلی حرکت به سمت اهداف کلان ملی و بعضا فردی در گرو انتخاب درست است که درصورت عبور بی‌تفاوت از آن، نمی‌توان انتظار ایجاد تغییر در مسائل و پر کردن کاستی‌ها را داشت. پرواضح است که «انتخابات» مقوله‌ای سرنوشت‌ساز برای کشورها محسوب می‌شود که می‌تواند ریل‌گذاری امور اجرایی در حیطه‌های داخلی و خارجی هر کشور را بنا نهد. از طرفی ماهیت ایجاد سازوکار انتخابات و شرکت‌دادن مردم در این مسیر برای رأی‌دهی و تعیین افرادی به‌عنوان نماینده خود به‌منظور قرارگیری در رئوس ارکان مهم کشور، نشان‌دهنده توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع مردم‌سالاری دینی است.
   
مردم؛ حاکم سرنوشت ملت
در این میان نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته نشان می‌دهد ایشان انتخابات را وسیله‌ای برای حاکمیت مردم ایران بر سرنوشت خود دانسته و اهمیت این امر را نیز معطوف به «انتخاب مردمی» می‌دانند؛ خواه این انتخاب بد یا خوب باشد. 
   
تحقیق کنید و به اصلح برسید
ایشان بارها تاکید کرده‌اند هر کسی یک حق رأی دارد و شخص ایشان نیز به هیچ‌کس نخواهند گفت که به چه کسی رأی دهد یا رأی ندهد و حتی نزدیکان ایشان نیز از این‌که ایشان به چه کسی رأی داده‌اند، مطلع نیستند. بنابراین نه‌فقط از منظر ایشان و در مرتبه اول صرفا ماهیت رأی‌دادن مهم است، بلکه برای تحقق این ماهیت تعیین تکلیف نیز نخواهند کرد و آنچه مهم است آن‌که افراد با تحقیق به فرد اصلح رسیده و به فرد اصلح رأی دهند.
   
دوستداران ایران رأی دهند

مقام معظم رهبری استفاده از این حق رأی را معطوف به حامیان نظام حاکم در کشور نمی‌داند و بارها صراحتا در سخنان خود اعلام کرده‌اند که هر کسی ایران و شکوه و عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند. این صراحت در گفتار برای حفاظت از حق رأی تمامی آحاد ایرانیان به حدی در اندیشه مقام معظم رهبری موج می‌زند که ایشان با صراحت لهجه عنوان می‌کنند: «حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند و در انتخابات شرکت کنند.»
   
رأی مردم، حق‌الناس است
تورق دیدگاه مقام معظم رهبری اما ابعاد جدیدی را درباره عمق اهتمام ایشان به مسأله «انتخاب مردمی» نشان می‌دهد؛ نخست این‌که رهبر انقلاب برای حفاظت ازاین«انتخاب مردمی» برعدم ردصلاحیت افراد صالح تأکید دارند و سپس آن‌که ایشان از رأی آحاد مردم با عنوان «حق‌الناس» یادمی‌کنندومعتقدند رعایت این حق واجب شرعی است.درواقع می‌توان گفت مقام معظم رهبری پیرو حفاظت از«حق» مردم، روی موردنخست تأکید دارند تا مبادا «حق‌الناس رأی‌دهی» باطل شود اما این حق‌الناس از دید مقام معظم رهبری یک بعدسومی هم دارد و آن ملتزم‌بودن به نتیجه آرا برای رعایت‌کردن این حق‌الناس است؛ ولو این نتیجه هرچه باشد.
   
مطلوب از منظر مقام معظم رهبری کیست؟
نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور مطلوب از دید ایشان فردی است که در ابتدا باید «باکفایت» باشد اما از دید ایشان پس از کفایت، ایمان، عدالت‌خواهی، ضدفساد بودن، عدالت‌طلبی و دارای عملکرد انقلابی و جهادی و اعتقاد به جوانان مهم است. مقام معظم رهبری معتقدند انتخابات یک مسابقه‌ ملی میان آحاد کشور است که اگر این مسابقه خوب، سالم و قوی برگزار شود، در بین این تیم‌های مختلف هر تیمی ببرد، افتخارش به نام فدراسیون زده می‌شود؛ بنابراین اگر ملت ایران، خوب و قوی وارد میدان شود، ایران و جمهوری اسلامی خواهد بالید و افتخار خواهد کرد؛ بنابراین از دید ایشان برد و باختی برای ملت وجود ندارد و «ملت برنده است». 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها