http://jamejamonline.ir/در رادیو ایران:

وعده‌های غیرقابل وصول تبعات اجتماعی دارد

گفت‌وگوی «جام‌جم» با سید‌مصطفی هاشمی‌طبا در خصوص فساد در فوتبال

مفسدان در کارشان استادند!

سید‌مصطفی هاشمی‌طبا یکی از آن مدیرانی است که بدون شک نامش در تاریخ ورزش ایران ماندگار است. فساد در فوتبال و حاشیه‌های هفته آخر لیگ برتر بهترین دلیل بود برای تماس با رئیس سابق سازمان تربیت بدنی ایران.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۷۲
نویسنده رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش
 
او خیلی شفاف وبدون هیچ پرده‌ای تاییدکرد که سال هاست فساد در ورزش و فوتبال ایران وجود دارد. به همین بهانه او در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم نگاه دقیق‌تری به این مساله دارد. 

دستگیری‌ها و فساد در فوتبال به بالاترین و جدی‌ترین حد خودش رسیده است. سوالی که می‌خواهیم بپرسیم این است که این فساد چطور ریشه دوانده و اصلا در زمان شما هم از این فسادها وجود داشت؟
به نظر می‌آید که آن زمان هم کم و بیش چنین چیزهایی بود. مثلا شنیده می‌شد که فلان مربی در فلان باشگاه یک ورزشکار را به تیمش برده و ۳۰درصد ازقراردادش را گرفته! فسادها معمولا مخفی هستند امابه نظرم این اتفاقی که افتاده به تبعیت از فساد گسترده در کشور وعمومی‌تر شدن آن است.ضمن این‌که جسارت‌ها بیشتر شده است.واقعا هیچ دلیلی نمی‌توانم پیدا کنم اما به نظرم دراستخدام مربیان خارجی،درنقل وانتقالات ودرخیلی ازداوری‌ها همه‌چیز واضح است! شما ببینید مثلادریک صحنه پنج داور می‌گویند صحنه‌ای خطا بوده است و پنج داور هم این عقیده راندارند اماوقتی همه روی یک موضوع تاکیدمی‌کنند این دیگر تعمدی می‌شود.
 
خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که در این بین فدراسیون هم به خوبی واردعمل نشده تابرای جلوگیری ازفساد اقدامات لازم را انجام ‌دهد. 
به نظر من هم فدراسیون در این زمینه کاری نکرده است؛ البته خیلی از عوامل داخل فدراسیون دستگیر شده‌اند اما هیچ اهتمامی در این باره نشده است.درماجرای ویلموتس عموم مردم چشم انتظاربرخوردی جدی بودند که نه تنها این اتفاق نیفتاد؛ بلکه ظاهرا پرونده آن برای همیشه بسته شد. ویلموتس یکی از پرونده‌هایی است که شبهه فساد در آن زیاد است.رقمش هم زیاد بود و نحوه کار عجیب!
 
چطور؟
زمانی که درراس کاربودم و آقای داریوش مصطفوی در فدراسیون حضور داشت، قرار بود برای تیم‌ملی سرمربی خارجی بیاوریم. سه نفر گزینه شدند و از آنها دعوت کردیم به ایران بیایند. آمدند، مذاکره کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. چطور ممکن است یک مربی که اطلاعاتی از فوتبال ما ندارد و اصلا به ایران هم نیامده با امضای قرارداد در کشور ثالث سرمربی تیم‌ملی شود؟ من شنیدم امور بین‌الملل فدراسیون یک قرارداد آماده کرده و متنی نوشته بوده اما اصلا از آن استفاده نشده است! اینها شبهه‌برانگیز است وانگشت اتهام را به سمت افرادزیادی می‌برد.به نظر من فدراسیون ما وحتی وزارت ورزش وجوانان اهتمامی در این زمینه نکردند.
 
یعنی باید چه کار می‌کردند؟
وقتی فسادی به این گستردگی اتفاق می‌افتدخیلی‌ها در دل فدراسیون ووزارتخانه از جریان باخبر می‌شوند. چند روز پیش مصاحبه‌ای کردم و گفتم که ابتدا باید قوه قضاییه دراین زمینه نظر بدهد. بر این عقیده بودم این آدم‌ها تا محکوم نشوند مورد اتهام قرار دارند و نمی‌شود درباره آنها اظهارنظر کرد اما حالا یک سری دستگیر شده‌اند و در خبرها خواندم که عده‌ای هم راهی زندان شده‌اند.خودم گفته بودم که تا محکومیت وزارت ورزش باید سکوت کند اما حالا شاید بتوان به مردم توضیح داد که چه اتفاق‌هایی افتاده و چه کسانی در این فسادهای گسترده نقش داشته‌اند.

به نظر شما در صورت تایید نهایی محکومیت این افراد باید با سایر مقامات برتر فوتبال هم برخورد شود؟
‌باید تحقیق شود و شاخه‌های مختلفی که دراین کارسهیم بودند، شناسایی شوند. الان ‌نمی‌توانم‌ چیزی بگویم چون به اطلاعات دسترسی ندارم. یک عده مورداتهام واقع شدندو باید دید چه می‌شود.معمولا کسی که مورد اتهام است ازسمتش کنار می‌رود تا رسیدگی شود.
 
شما گفتید که سال‌ها قبل فلان مربی از بازیکن بخشی از قراردادش را می‌گرفته. قبول دارید که اگر از همان زمان با فساد مبارزه می‌شد شاید حالا کسی به خودش اجازه چنین کارهایی را نمی‌داد؟
قبول دارم و هرگز این اتفاق ها نیفتاد. اما چرا این طور نشد؟ ما همچنان امیدواریم که این فسادها ریشه کن شوند اما مفسدان در کارشان استاد هستند، این کار را ادامه می‌دهند و هیچ وقت هم گیر نمی‌افتند! من مثالی می‌زنم. فلان بازیکن قرارداد می‌بندد ولی این قرارداد هیچ وقت رسمی و رسانه‌ای نمی‌شود و می‌گویند محرمانه است! یعنی چه محرمانه است؟چرا باید این اتفاق‌ها بیفتد؟ هنوز که هنوز است از اسامی مخفف برای افشای نام مفسدان استفاده می‌شود. به عقیده من هر زمان شفافیت اتفاق افتاد، فساد هم از بین می‌رود. مشکل مملکت ما همین است که برخی افراد پشتیبانی می‌شوند. در دنیا نخست‌وزیر سوئد یک تلفن شخصی از خط غیر‌شخصی زد و از کار برکنارش کردند. این می‌شود مبارزه با فساد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها