ضرورت اقتصادی کردن تولیدات و از سرگیری مراودات بین المللی در حوزه تحقیقات

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر لزوم صیانت از این مجموعه به عنوان میراث ملی، گفت: اقتصادی کردن تولیدات و نیز از سرگیری مراودات بین المللی در حوزه تحقیقات، ارتقا جایگاه رازی در دنیا را در پی خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر لزوم صیانت از این مجموعه به عنوان میراث ملی، گفت: اقتصادی کردن تولیدات و نیز از سرگیری مراودات بین المللی در حوزه تحقیقات، ارتقا جایگاه رازی در دنیا را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۶۰۵۳۶

به گزارش جام جم آنلاین البرز،علی اسحاقی در سمینار یک روزه دامپزشکی که به مناسبت یکصدمین سالروز تاسیس موسسه رازی که با حضور اساتید و بزرگان حوزه دامپزشکی کشور در فرهنگستان علوم برگزار شد با اشاره به اینکه در قرن دوم فعالیت این مجموعه، باید راه بهتری را برای آینده موسسه پیش بگیریم، اظهار کرد: موسسه در صد سال گذشته و به ویژه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل سهولت در مراودات، شرایط متفاوتی داشت که پس از آن با توجه به تحریم‌ها با چالش‌های مختلفی رو به رو شد که البته علی رغم تمام مشکلات همچنان در اوج باقی مانده است و برای در اوج ماندن لازم است برنامه ریزی و تصمیمات درستی اتخاذ گردد.

اسحاقی افزود: نقش موسسه رازی در تامین امنیت غذایی موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سند امنیت غذایی موضوع دسترسی، فراهمی و سلامت غذایی امر مهمی است، گفت: در حوزه دسترسی، موسسه نقش بسیار پراهمیتی با کمک سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی برعهده دارد.

رئیس موسسه رازی تصریح کرد: تا دو سال گذشته ۹۵ درصد نیاز کشور در حوزه تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک مصرف دام توسط موسسه رازی تامین می‌شد که هم اکنون این مقدار به ۷۵ درصد رسیده است، که قسمتی از این میزان از سوی بخش‌های خصوصی و قسمتی نیز از طریق واردات تامین می‌شود، در حالی که بر اساس سند امنیت غذایی باید به شرایط گذشته بازگردانده شود.

وی ادامه داد: تولید واکسن‌های مورد نیاز کشور در حوزه طیور توسط موسسه رازی در حال حاضر ۳۵ درصد است که بر اساس سند امنیت غذایی این میزان در سال ۱۴۱۱ باید به ۷۰ درصد برسد و این مهم علاوه بر تلاش موسسه با همکاری سازمان دامپزشکی امکان پذیر است.

اسحاقی تاکید کرد: این امر با توجه به ظرفیت‌های موجود در موسسه، کاملا قابل اجراست و تنها نیازمند تجهیزات و ایجاد الزامات GMP است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و بیماری آبزیان توجه کمتری نسبت به دام و طیور از سوی سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر در بحث واکسیناسیون آبزیان تقریبا صفر هستیم و تنها چند مورد سفارش تولید اتوواکسن داشته ایم که در این حوزه نیز بر اساس سند باید به عدد ۷۰ درصد برای واکسیناسیون آبزیان برسیم.

وی ادامه داد: مصرف سرانه آبزیان کشور در حال حاضر ۱۳ کیلوگرم است که این میزان باید به ۲۳ کیلوگرم برسد و رسیدن به این سطح، افزایش بهداشت، سلامت و به طبع آن واکسیناسیون آبزیان را می‌طلبد.

رئیس موسسه رازی اضافه کرد: تشخیص بیماری‌های دام و طیور بر اساس اساسنامه موسسه به عهده این مجموعه است، اما درحال حاضر این امر در وضعیت مناسبی وجود ندارد که لازم است با ایجاد همگرایی و استفاده بیشتر از موسسه در بحث تشخیص و همچنین دسترسی به فیلد، شرایط مناسب‌تری در این حوزه ایجاد شود.

وی با اشاره به موضوع سلامت مواد غذایی و استفاده کمتر از دارو‌ها خاطرنشان کرد: زمانی که از ابتدا واکسیناسیون به درستی انجام شود، مصرف دارو نیز کاهش می‌یابد، این مهم در بحث بیماری بروسلوز کاملا مشهود است.

عضو هیئت علمی موسسه رازی با تاکید بر اینکه در گذشته رازی تنها تولید کننده واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک حوزه دامپزشکی بود، گفت: باید به جایگاه گذشته بازگردیم و به سمت اقتصادی کردن تولیدات موسسه گام برداریم.

وی تصریح کرد: نبود GMP ضرر‌های را متوجه موسسه کرده که رفع آن تنها با حمایت اقتصادی از موسسه امکان پذیر است.

اسحاقی همکاری با بخش خصوصی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را از برنامه‌های موسسه عنوان کرد و گفت: اینکه مجموعه‌ای از تحقیقات تا تشخیص و تولید را داشته باشد در دنیا بی نظیر است و در همین راستا باید شرایط را برای ماندگاری موسسه فراهم کنیم.

وی با اشاره به ضرورت مراودات بین المللی، افزود: در صورت توسعه این مراودات شاهد اتفاقات بسیار خوبی به ویژه در حوزه تحقیقات خواهیم بود، همچنین همگرایی سازمانی موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد تا سازمان‌هایی که در حوزه کاری با موسسه هم راستا هستند، همگام با این مجموعه و با حمایت بیشتر، فعالیت داشته باشند تا شاهد ارتقا جایگاه کشور در این زمینه باشیم.

اسحاقی همچنین بر لزوم ایجاد بانک واکسن در کشور تاکید کرد تا در مواقع ضرورت، روند تهیه واکسن و واکسیناسیون تسریع یابد

رئیس موسسه رازی خاطرنشان کرد: الزامات زیست محیطی نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود چراکه این امر در فعالیت‌های موسسه تاثیر می‌گذارد. مواردی مانند حضور سیه مار در سیستان و بلوچستان که با تغییر اقلیم ایجاد شده و البته پادزهر آن در موسسه تولید شده است، اما هنوز وزارت بهداشت در این زمینه اقدام نکرده است. این تغییر اقلیم دربیماری‌ها و واکسن‌هایی که در آینده باید به آن فکر کنیم تاثیر دارد.

وی صیانت از موسسه رازی به عنوان میراث ملی را ضروری عنوان کرد و گفت: اینکه در صد سال گذشته کشور شاهد رویارویی با چه بیماری‌ها و مشکلاتی در زمینه بهداشت و سلامت دام بوده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس موسسه رازی به فرسودگی زیرساخت‌ها و تجهیزات که تنها ناشی از مشکلات اقتصادی است اشاره کرد و گفت: موضوع نیروی انسانی و فرار مغز‌ها و به ویژه واکسن سازان از معضلات این حوزه است و اقدامات لازم برای جذب و نگهداشت نخبگان باید انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها