در نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی مطرح شد؛

«دور ریز نان» یکی از چالش‌های اجتماعی مطرح کشور است

مسئول دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از موضوعات و چالش‌های مطرح کشور موضوع دور ریز نان است که دراین راستا ایده تولید نان کامل مغزی به کمیته امنیت غذایی کشور داده شده است.
کد خبر: ۱۴۵۹۸۶۶

جام جم آنلاین اصفهان؛ سلمان باش زر، مسئول دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سی و دومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شاخص‌های سلامت گفت: در دبیرخانه کمیته دیدبان سلامت تمام شاخص‌های سلامت در سازمان‌ها و ارگان‌ها بررسی می‌شود و این دبیرخانه درصدد است که این شاخص‌ها جایگاه خود را پیدا کند؛ زیرا یک نشانگری است که وضعیت مردم و افراد جامعه ما را در زمینه درمان، مرگ‌ومیر و توسعه مشخص می‌کند.
 وی ادامه داد: بر اساس این شاخص‌ها نظام سلامت مشخص می‌شود؛ اما آنچه اهمیت زیادی دارد اینکه یک بیماری چه اندازه بر سلامت و حاکمیت آن کشور تأثیر دارد.
 مسئول دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: یکی از موضوعات و چالش مطرح کشور موضوع دور ریز نان است که از سوی این دبیرخانه، ایده تولید نان کامل به منظور مغذی بودن و سالم بودن به کمیته امنیت غذایی کشور داده شده که این نان از آرد کامل تولید شود.
 وی بیان داشت: این در حالی است که دسترسی مردم به این مواد مغذی در سطح جامعه کمتر شده و بر اساس منابع علمی چنانچه فردی نان با آرد کامل مصرف کند ۷۰ درصد مواد مغذی را دریافت کرده و دچار سوءتغذیه نمی‌شود.
باش‌زر با تأکید به اینکه اصفهان در این زمینه ورود کرده است، گفت: ۵۰ نانوایی از کل ۵ هزار نانوایی استان نان آرد کامل دریافت می‌کنند که همین امر در کاهش بیماری و نیز پیشگیری از دیابت مؤثر است؛ اما این مسئله به عنوان یکی از دغدغه‌های اتاق بازرگانی باید مطرح و خروجی آن در دسترسی مردم قرار گیرد.
 مسئول دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: باید در این زمینه یک شیوه‌نامه در حوزه سلامت و ارزیابی آن تعریف شود. فعالیت‌ها ها باید همسو و در قالب مسئولیت اجتماعی و سلامت ایجاد شود.
 باش‌زر با اشاره به فعالیت‌های مختلف در راستای مسئولی اجتماعی و سلامت غذا شیر اظهار کرد: سال گذشته در مدارس دولتی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار پاکت شیر توزیع شد که امیدواریم سال جاری نیز این اتفاق رخ دهد.
 وی افزود: در موضوعات آب و ایمنی و نگرانی ناشی از محصولات کشاورزی و آبیاری با پساب فاضلاب ورود پیدا کرده‌ایم و در استان اصفهان به نسبت سایر استان‌ها کمترین مشکل را داریم؛ اما نگرانی بابت محصولات کشاورزی خارج استان وجود دارد.
 مسئول دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در تمامی وزارتخانه‌ها دبیرخانه سلامت وجود دارد، در پاسخ به تنوع قیمت نان و کیفیت متفاوت و نظارت‌ها گفت: در این راستا درصدد افزایش نانوایی‌هایی با پخت نان کامل در اصفهان هستیم و در برخی از محلات نیز نان سالم و کامل پخت می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه سند دانش‌بنیان تغذیه و سلامت از سوی اسناد بالادستی امنیت غذایی ابلاغ شده است، گفت: دراین‌خصوص موضوع پایداری غذا، تولید و دسترسی، سلامت مدنظر قرار گرفته و تاکنون برای آن ۶ کمیسیون تعریف و فرایندی در نظر گرفته شده است که همانند کشورهای اروپایی محصولات غذایی را از مزرعه تا سفره داشته باشیم.
 باش‌زر بیان کرد: در این راستا ۴۵ هزار محصول کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته که از مرحله کاشت، داشت و برداشت مورد آزمایش و در نهایت گواهی زمانی صادر می‌شود که از همه لحاظ مورد سلامت باشد.
 وی افزود: همچنین تیم پژوهشی در زمینه تولید نان کامل و ارائه مدل و قیمت‌گذاری فعال است.
 
 محمدرضا گل احمد، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به موضوع اهمیت سلامت غذایی اظهار کرد: این کمیسیون در راستای مسئولیت اجتماعی خود در موضوع سلامت غذایی که مورد تأکید رهبری است، ورود پیدا کرده است.
 وی افزود: در همین راستا کمیسیون مسئولیت اجتماعی قصد دارد هر جلسه از یک مسئول مرتبط با امنیت غذایی دعوت و در مورد اقدامات سلامت‌محور در اصفهان به تبادل نظر پرداخته و هر کجا نیاز به آگاه‌سازی مردمی دارد به مردم اطلاع‌رسانی کند.
 رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: برنامه‌های این کمیسیون باید به نحوی پیش رود که خروجی این جلسات سلامت‌محور منجر به اطلاع‌رسانی شاخص‌های سلامت به کارخانه‌ها و نیز مکان‌های پر جمعیت شود.
 
محسن پورسعید، نایب‌رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی گفت: در کمیسیون مسئولیت اجتماعی در نظر داشتیم هر جلسه یکی از افرادی که در امر مسئولیت اجتماعی ابداعی داشته است دعوت کنیم تا آن را به دیگران منتقل کند؛ زیرا برای جامعه مستمر و به عنوان یک میراث می‌تواند به جای بماند.
 
 امیررضا صفایی، دیگر نایب‌رئیس کمیسیون در این نشست گفت: ما اخیراً در جلسات برنامه‌وبودجه استان شرکت کرده و پیشنهاد یک طرح تحقیقاتی مرتبط با امر اصفهان ستیزی را با همکاری دانشگاه اصفهان مطرح کردیم که برای اجرای آن باید تفاهم‌نامه‌ای امضا شود؛ زیرا این نگاه منفی موجب ضربه زدن به سرمایه‌گذاری در اصفهان می‌شود.
 وی افزود: برخی از افراد تأثیرگذار باید استراتژی اصفهان را نسبت به برند اصفهان در نظر بگیرند نه اینکه نظرات خود را اعمال کنند؛ زیرا بازخورد ارائه نظرات شخصی به کل اصفهان بر می‌گردد.
 نایب‌رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی بیان کرد: به زودی در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان توسط کمیته آموزش نمایشگاه مسئولیت اجتماعی برگزار و نیز سومین جشنواره تجلیل از فعالان اقتصادی در مسئولیت اجتماعی به عنوان «جایزه کازرونی» به عنوان یک برند برپا می‌شود.
 
مرتضی ثابت‌قدم، رئیس کمیته آموزش سنجی، برنامه‌ریزی و توسعه پایدار نیز گفت: این کمیته برای ۳ هزار عضو برنامه‌ریزی و محتوای اجتماعی در اختیار اعضا قرار می‌دهد و موضوع اصفهان ستیزی نیز به عنوان یک سند پژوهشی بهداشت و درمان در راه رسیدن به یک استاندارد است که سپس در اختیار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها