پشت‌پرده تلاش غرب برای صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس

سفیر پیشین ایران در چین گفت فشار سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران به خاطر اهداف سیاسی‌ است که این کشورها تحت پوشش موضوع هسته‌ای ایران و برجام دنبال می‌کنند و یک پوشش است.
کد خبر: ۱۴۵۹۷۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، توزیع پیش‌نویس قطعنامه‌ ضدایرانی از سوی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی که به گفته دیپلمات‌ها، قرار است طی نشست فصلی شورای حکام به رای گذاشته شود، واکنش‌های زیادی را در بر داشته است.

این کشورها با این ادعا که این قطعنامه اهرم فشاری است تا ایران به همکاری بیشتر با ایران در رابطه با بازرسی‌ها و نظارت‌ها تن در دهد سعی دارند قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب برسانند. هر چند ابتدا عنوان شد که آمریکا مخالف صدور این قطعنامه از سوی سه کشور اروپایی است و آن را بر خلاف مسیر تعامل و همکاری به ویژه در شرایط فعلی می‌داند اما در نهایت‌ گزارش‌ها و مواضع مقامات این کشور نشان داده که آمریکا نیز با این کشورها همراهی خواهد کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، تلاش کشورهای اروپایی عضو برجام برای صدور قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام را «غیرمنطقی» توصیف کرد.

اولیانوف گفت: دیپلماسی، به کلی فراموش شده و با اقدامات تبلیغاتی جایگزین شده است. راه عادی‌سازی شرایط در دستان تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و آمریکاست اما آن‌ها مانع مذاکرات می‌شوند که به راحتی می‌تواند نگرانی‌های اعلامی‌شان درباره موضوعات هسته‌ای در ایران را برطرف کند.

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شدند که ایران راه‌حل دیپلماتیک برای بازگشت به برجام را رد کرد و تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود را به سطوح نگران‌کننده‌ای گسترش دهد. ایران به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از تعهداتش در برنامه اقدام مشترک ادامه داده است.

در پاسخ به این ادعا سه کشور ایران، روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک در شورای حکام اعلام کردند که متأسفانه، سایر شرکت کنندگان برجام؛ فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین آمریکا با وجود وعده‌های خود، روند مختلفی را انتخاب کردند و هدف مشترک از سرگیری اجرای برجام توسط ما را به خاطر ملاحظات سیاسی خودشان نادیده می‌گیرند.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این بیانیه اعلام کردند که ما سه کشور متقاعد شده‌ایم که زمان آن رسیده است تا کشورهای غربی اراده سیاسی خود را نشان دهند، از چرخه بی‌پایان تشدید خودداری کنند که تقریباً در دو سال گذشته در حال چرخیدن بوده است و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ کنند.

موضوع برجام و هسته‌ای یک پوشش برای اهداف سیاسی غرب است

«جواد منصوری» در گفت‌وگو با ایسنا درباره تلاش سه کشور اروپایی در شورای حکام برای تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران گفت: ایران طبق تعهدات خود بر اساس ان‌پی‌تی و موافقت نامه پادمان جامع عمل می‌کند و در مواردی بیش از تعهدش هم عمل کرده است. در دنیا کشوری نیست که از نظر میزان بازرسی و هماهنگی با آژانس مثل ایران همکاری کرده باشد اما مشخص است که بحث‌ این کشورها، برجام و مساله هسته‌ای ایران نیست؛ آن‌ها دنبال اهداف سیاسی خود در سطح ملی،‌ منطقه و بین‌المللی هستند و موضوع برجام و هسته‌ای یک پوشش است.

وی با اشاره به جنگ در غزه و تاثیر این مساله بر فشار این کشورها به ایران از جنبه‌های مختلف اظهار کرد: مساله فلسطین در هشت ماه گذشته اروپا و آمریکا را به شدت ناراحت و نگران کرده و این را مدام مطرح می‌کنند که ایران در این مساله دخالت و مسوولیت دارد، اما نه می‌توانند این را اثبات کنند و نه می‌توانند مانع جبهه مقاومت شوند. تجربه نشان داده است که در این مواقع به فشار از منظر دیگری متوسل می‌شوند. هر وقت خواسته‌اند اقدامی کنند، یکی مساله برجام را پیش کشیدند و دیگری مساله تحریم‌ها بوده است. در حال حاضر هم تا جایی که ظواهر امر نشان می‌دهد آمریکا و اروپا نتوانستند به اهداف خود در جنگ غزه برسند و رژیم صهیونیستی را از این منجلاب بیرون بکشند، از این رو تلاش دارند تا ایران را در فشار قرار دهند، شاید با تغییر رفتار ایران بتوانند وضعیت را کنترل کنند که در این زمینه هم موفق نخواهند بود چرا که ایران مواضع خود در رابطه با مساله غزه را حفظ کرده است.

همکاری با آژانس سیاست‌ تغییرناپذیر نظام بوده است

سفیر پیشین ایران در چین درباره تاثیر تحولات داخلی ایران به ویژه انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه گفت: اتفاقات داخلی و سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران و مساله انتخابات تیرماه در موضع ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و موضوع همکاری‌ها با آژانس در چارچوب پادمان جامع تاثیری ندارد، این موضوعی است که از ابتدای کار از سیاست‌های تغییرناپذیر نظام بوده است.

منصوری خاطرنشان کرد: آژانس متاسفانه نخواسته است موقعیت علمی، حقوقی و بی‌طرفی خود را در موضوع ایران حفظ کند و به نوعی رفتار می‌کند که تابعی از خواسته‌های اروپا و آمریکاست اما این رویکرد هم همان گونه که تا الان تاثیری نداشته است از این به بعد هم ثمری ندارد.

وی درباره پاسخ ایران به قطعنامه احتمالی شورای حکام در نشست فصلی ماه ژوئن گفت: ایران طبق تعهدات خود عمل می‌کند و در مواردی حتی بیش از تعهدش هم عمل کرده است. در دنیا کشوری نیست که از نظر میزان بازرسی و هماهنگی با آژانس مثل ایران رفتار کرده باشد، اما این‌ها لزوما بحث‌شان برجام و مساله هسته‌ای نیست، آن‌ها دنبال اهداف سیاسی ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی خود هستند که تحت پوشش مساله برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران این کار را انجام می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها