گزارش «جام‌جم» از حادثه مرگبار در معدن زغال سنگ آبنیل

تکرار تراژدی مرگ در معدن

ریزش معدن زغال‌سنگ آبنیل در روستای بی‌بی‌حیات استان ‌کرمان یک قربانی ‌گرفت و شش کارگر دیگر را هم مصدوم کرد. بنابر اعلام معاون بهره‌برداری معادن شرکت زغال‌سنگ کرمان، آزادشدن موضعی قسمتی از لایه زغال‌سنگ در محدوده کارگاه استخراج معدن علت کشته‌شدن این کارگر بوده است.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۸۱
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث
 
بعضی اهالی روستای بی‌بی‌حیات می‌گویند این اولین باری نیست‌ که معدن زغال‌سنگ ریزش می‌کند وبارها این اتفاق رخ داده است. بعضی دیگر هم از عدم ایمن‌سازی این معدن گلایه دارند و معتقدند مسئولان توجهی به حفظ سلامت و ایمنی کارگران شاغل ندارند.یکی ازشاهدان حادثه به جام‌جم می‌گوید:«معدن زغال‌سنگ حرارتی آبنیل ازسال۱۳۸۱ فعال است ودرحال‌حاضر حدود ۱۶۰ یا ۱۷۰ نفر از اهالی‌ کرمان و زرند و شهرها و روستاهای حاشیه در آن مشغول به فعالیت هستند. حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر روز دهم خرداد بود که حادثه اعلام شد. البته کارگاه تخریب نشد و معدن هم ریزش نکرد، تنها بخشی از معدن در اصطلاح ما زغال بغل زد و ریخت. ۵ ــ ۴ نفر در کارگاه حضور داشتند که یکی از آنها پایش شکست و دیگری هم کارگری به نام علی فروغی، متاهل، ۴۲ ساله و از اهالی زرند بود که فوت شد. علت فوت او، خفگی زیر زغال نبود، زیرا حجم زغال ریزش‌کرده به حدی نبود که باعث خفگی شود، اما احتمالا پس از ریزش زغال‌ها سر این کارگر به سنگ برخورد کرده و موجب خونریزی فعال و مرگ وی شده است. البته ایشان هم به‌عنوان کارگر استخراج معدن مشغول به کار بود و هم به‌واسطه حسابدار بودن گاهی فعالیت اداری انجام می‌داد، اما آن روز در معدن حضور داشت که متاسفانه به مرگ منجر شد. در حوادث قبلی نیز کارگرانی فوت شدند. در یکی از این حوادث کارگری هنگام آزادکردن زغال داخل بونکر سقوط کرد که فوت شد، دیگری در اتاق مشغول استراحت بود که براثر رانش سنگ روی اتاق جانش را از دست داد. یک کارگر هم براثر تصادف فوت شد و این چهارمین فوتی است که داخل معدن رخ داد.»
معاون بهره‌برداری معادن شرکت زغال‌سنگ‌ کرمان نیز در مورد علت حادثه‌ گفت: در پی آزاد شدن موضعی قسمتی از لایه زغال‌سنگ در محدوده کارگاه استخراج (کارگاه شماره ۲۴۳ بین افق اول و دوم) درمعدن زغال‌سنگ آبنیل جنوبی طی ساعت ۱۲ پنجشنبه، دونفر ازکارگران دچار آسیب‌دیدگی شدند.پس ازوقوع حادثه، اعضای گروه امدادونجات معدن به‌سرعت نسبت به امدادرسانی وانتقال این افراد به خارج ازمحل اقدام کردند که متاسفانه یکی ازاین پرسنل باوجود اقدامات انجام‌شده به‌دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه سر، فوت کرد. فرد دوم که از ناحیه پای راست دچار مصدومیت شده بود، پس از انجام اقدامات اولیه پزشکی برای بررسی‌های تکمیلی توسط عوامل اورژانس به مرکز درمانی شهید باهنر کرمان منتقل و پس از درمان از بیمارستان ترخیص شد.  یکی دیگر از اهالی هم در مورد وضعیت کارگران معدن به ما می‌گوید: «کارگران حتی یک سرویس جابه‌جایی استاندارد هم ندارند و اتوبوس آنها حداقل مربوط به ۶۰ سال پیش است که حتی صندلی درست و حسابی ندارد. حقوق‌شان نیز بسیار ناچیز است و با توجه به سختی شدید کار، دریافتی‌شان برای تامین هزینه‌های زندگی ‌کافی نیست. مسئولان به وضعیت دشوار آنها رسیدگی نمی‌کنند و درواقع هیچ مزایایی ندارند. شرایط کار در معدن به حدی دشوار است که حتی کارگران اتباع نیز حاضر نیستند ۵۰ متر زیر زمین کار کنند؛ اما به قول ما کرمانی‌ها، کارگران معدن از روی ناچاری و نداری سراغ این کار سخت می‌روند و متاسفانه این‌طور تلف می‌شوند.»

 مرگ ۵ معدنچی در ۷۰ روز
با مرگ‌ کارگر ۴۲ ساله معدن زغال‌سنگ آبنیل روستای بی‌بی‌حیات استان کرمان در روزهای اخیر، آمار معدنچیان کشته شده در اثر حوادث معدن در ۷۰ روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ در حالی به پنج نفر رسید که سه نفر از معدنچیان فوتی مربوط به استان ‌کرمان هستند. با وجود ورود قضایی برخی مقامات استان‌های محل حادثه به موضوع مرگ معدنچیان اما همچنان حوادث متعدد مربوط به معدن قربانی می‌گیرد.اولین حادثه معدن هفتم فروردین ۱۴۰۳ در استان قزوین رخ داد و یک معدنچی ‌کشته شد. ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه، گزارش ریزش معدن روی یک بیل مکانیکی در معدن سنگ و آهک کرماک در کیلومتر ۲۰ محور لوشان ــ جیرنده به جمعیت هلال‌احمر این استان گزارش شد و پس از اعزام چند تیم پایگاه امداد و نجات به محل، نجاتگران با جسد جانباخته مواجه‌شدند.دومین حادثه مرگبار معدن روز جمعه ۱۵اردیبهشت در معدن زغال‌سنگ هشونی شهرستان‌کوهبنان‌ کرمان اتفاق افتاد. به‌گفته همکاران این معدنچی، از قرار معلوم این‌ کارگر درون نوار نقاله اصلی‌ گیر کرده و با حرکت نوار نقاله دست وی از جا کنده شد. هویت‌ کارگر عبدا...اسماعیلی ۴۰ ساله اهل روستای جور شهرستان کوهبنان و صاحب دو فرزند اعلام شد. او در زمان انتقال به مرکز درمانی در اثر خونریزی شدید جانش راازدست داد.۲۰ اردیبهشت ماه هم معدن شن دهاقان قربانی‌گرفت.ساعت ۱۲و ۵ دقیقه ظهر گزارشی در‌خصوص وقوع حادثه درمعدن شن به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی شهرستان دهاقان اعلام شد اما آتش‌نشانان در محل حادثه با معدنچی بی‌جان مواجه شدند. این فرد هنگام ‌کار و بر اثر سقوط در داخل قیف معدن شن جان خود را از دست داده بود. تیم امداد و نجات برای بیرون آوردن فرد فوتی قیف معدن را بریده و جسد را بیرون آوردند.هشت روز بعد از فوت معدنچی در دهاقان، این بار نوبت حسن صیا ۴۰ ساله،متاهل و پدر دو فرزند بودکه قربانی ریزش زغال‌سنگ در معدن اصلی منطقه طغرالجرد کوهبنان شود. 
به‌گفته فرماندار شهرستان کوهبنان، کارگر فوتی، یکی از نیروهای ماهر این معدن بود و طبق گزارش اولیه تمام مراحل ایمنی هم رعایت شده بود اما متاسفانه به‌دلیل ریزش زغال در این کارگاه این حادثه رخ داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها