لزوم مستند سازی مکتب آل هاشم

عضو هیئت علمی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: سیره آیت‌الله آل هاشم یک الگو برای موفقیت در جایگاه امامت جمعه است و به همین دلیل مکتب آل هاشم باید مستندسازی شود.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۰۲
نویسنده وحیده حاجی محمدیاری

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: مهران صمدی افزود: آیت‌الله آل هاشم در هر حوزه‌ای که کار می‌کرد محبوب و منشأ اثر بود. ایشان از نظر دانش فقهی و تسلط بر علم روز و رسانه‌ها نیز انسان به‌روزی بود .
وی ادامه داد: پس از شهادت ایشان به جنبه علمی، فقهی و اخلاقی شخصیت امام‌جمعه تبریز بیشتر پرداخته شد و کسانی که با ایشان مأنوس بودند ، سابقه همکاری با او داشتند یا به هر نحوی با ایشان  دیدار داشتند خاطراتی از ایشان مطرح می‌کنند لکن من نگران این هستم که با فاصله گرفتن از این مصیبت ،  رفتار و گفتار آیت‌الله آل هاشم به فراموشی سپرده شود.
صمدی گفت: انتظار دارم کتابی تدوین شود و شاخص‌های اخلاقی ایشان مستند شود. تا شاید اگر کسی بخواهد در سالیان آتی امام‌جمعه شهری شود با مطالعه شاخص‌های اخلاقی آیت‌الله آل هاشم بتواند امام‌جمعه موفق‌تری شود. در علم مدیریت به این مسئله مدیریت دانش می‌گویند که مرحله اول آن ایجاد دانش است. باید با کسانی که با ایشان مأنوس بودند مصاحبه دقیق انجام شود و کدهای اخلاقی و رفتاری این سید بزرگوار استخراج شود. سپس دسته‌بندی  و مدون شده و تبدیل به یک کتاب شود. سپس این کتاب در اختیار افراد مختلف قرار داده شود که این مرحله توزیع یا تسهیم دانش نام دارد.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز  اضافه کرد: اگر این کار انجام شود، شاخص‌های اخلاقی آیت‌الله آل هاشم از خطر فراموشی در امان خواهد بود و ما یک الگوی عملی خواهیم داشت. ایشان در برخی موارد ورود می‌کرد و حضور می‌یافت که شاید مدیریت آن به شکل دیگری هزینه زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کرد اما حضور، سرکشی و پاسخ گوئی ایشان ، آن هزینه را به فرصت تبدیل می کرد .
این استاد دانشگاه در خصوص مزایای مستند کردن مکتب آیت‌الله آل هاشم گفت: اولین مزیت آن مستند ماندن خاطرات، مشی، روش و سیره رفتاری این شهید بزرگوار است و دومین فایده آن پیشگیری از خاطره سازی های غیر موثق  است و سومین مزیت  این است که برای کسانی که می‌خواهند در جایگاه امامت جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه قرار بگیرند این کتاب مانند یک درسنامه خواهد بود  که افراد می‌توانند با مطالعه آن بفهمند که رمز مشروعیت، مقبولیت و محبوبیت آیت‌الله آل هاشم چه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها