«جام‌جم» از میزان پرداخت وام ازدواج گزارش می‌دهد

۱۵۱هزار میلیارد تومان برای وام عروس‌ و دامادها

در قانون بودجه امسال بانک مرکزی موظف به پرداخت ۱۴۰هزار میلیارد تومان وام ازدواج بود اما آمارها نشان می‌دهد که تا امروز ۱۵۱هزار میلیارد تومان به تازه عروس‌ و دامادها پرداخت شده است. درواقع ۱۱هزارمیلیارد تومان بیشتر از تکلیف قانونی با این حال هنوز صف وام ازدواج به صفر نرسیده است.
کد خبر: ۱۴۴۷۱۶۶
 
در نگاه اول موضوع کمی ناراحت‌کننده است که چرا صف وام ازدواج وجود دارد اما از سوی دیگر باید به آمارها توجه کرد که میزان ازدواج به حدی زیاد بوده که نه تنها بودجه اصلی آن پرداخت شده بلکه بانک مرکزی مجبور به دریافت خط اعتباری برای پرداخت وام شده است. درباره جزئیات وام ازدواج گزارشی تهیه کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

براساس گزارش بانک مرکزی ازابتدای سال تا ۷اسفند۱۴۰۲ بالغ بر تعداد۷۴۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۱۵۱.۸هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است. آن‌طور که مسئولان بانک مرکزی می‌گویند با توجه به سهمیه تکلیفی درنظرگرفته شده بابت این تسهیلات که تا ۷اسفند ۱۴۰۲مبلغ ۱.۳۸۶هزار میلیارد ریال است، عملکرد شبکه بانکی در این خصوص بیش از ۱۰۹درصد است که نشان‌دهنده همکاری خوب شبکه بانکی در اعطای تسهیلات موصوف در سال جاری است.
   
جزئیات تسهیلات
مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر صفر شدن و کاهش صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تأکید کرد: براین اساس این بانک تمهیداتی اندیشید تا به رغم پیوستگی و سیال بودن جریان ورود و خروج متقاضیان این تسهیلات، علاوه بر تعهدات و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل بابت اعطای تسهیلات ازدواج در سال جاری برای کاهش تعداد متقاضیان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۲۵ هزار نفر از متقاضیان در صف ازدواج و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به تعداد ۱۱۰ هزار نفر از متفاضیان در صف تسهیلات مورد اشاره تا پایان سال جاری اقدام کنند. 
   
تسهیل وثایق
اخیرا مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته موضوع تضامین و همچنین پشت صف ماندن برای دریافت وام ازدواج دو مشکل اساسی است که با پیگیری‌های انجام شده در سال جاری این مشکلات برطرف شد.
مهدی متقی‌فر درخصوص وام‌های ازدواج بیان کرد: یکی ازمهم‌ترین خدماتی که دولت به زوجین ارائه می‌کند بحث وام ازدواج است. درصورتی که یک یا دو مشکل اساسی وام ازدواج برطرف شود،می‌تواند برای زوجین شیرین باشد و به خوبی از آن استفاده کنند. دراین خصوص در بسیاری از بانک‌ها به صورت غیرقانونی سختگیری می‌شود؛ طبق قانون باید یک ضامن خواسته شود ولی متاسفانه دربرخی از بانک‌ها درخواست دوضامن وسه ضامن می‌شودکه این موضوع کاررابرای دریافت وام سخت می‌کند.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در این باره گفت: در راستای تسهیل در شرایط ضمانت و اخذ وثایق در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری موضوع به کرات به شبکه بانکی ابلاغ و تأکید شده و در صورت بروز هرگونه تخلف در این زمینه موضوع از سوی این بانک مورد نظارت و بررسی ویژه قرار گرفته است. ضمن آنکه حسب تأکیدات رئیس‌جمهوری در جلسه مورخ سوم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی جوانان، مجددا مکاتباتی با شبکه بانکی در این خصوص صورت پذیرفته و تأکیدات لازم 
انجام شده است.

کوتاه شدن صف وام ازدواج
متقی‌فر موضوع دیگر را پشت صف ماندن برای وام ازدواج مطرح کرد و یادآور شد: این دو مساله با پیگیری‌های انجام شده در سال جاری با همکاری بانک مرکزی بهبود یافته، به طوری که ۷۵ درصد متقاضیان تا پایان دی‌ماه وام ازدواج را دریافت کرده‌اند و این نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است. صحابی در این باره گفت: تفاهم شد بانک قرض‌الحسنه مهر و قرض‌الحسنه رسالت نیز نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان اقدام کنند. براین اساس، با عنایت به تفاهمات به عمل آمده تعداد متقاضیان در صف تسهیلات یادشده در هفتم اسفند ۱۴۰۲ از تعداد ۲۷۰ هزار نفر (در تاریخ  ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲) به تعداد ۱۸۳ هزار نفر کاهش یافته است. مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با بیان این‌که از زمان راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تاکنون همواره صف متقاضیان تسهیلات ازدواج وجود داشته است، تصریح کرد: به طور میانگین در سنوات اخیر در پایان هر سال با صف بیش از ۱۵۰هزار نفری از متقاضیان همراه بوده است که با توجه به رشد سقف فردی این تسهیلات و عدم تناسب آن با رشد سپرده‌ها و منابع قرض‌الحسنه در چند سال گذشته، این صف افزایش یافته است.
صحابی عنوان کرد: براین اساس، عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات یادشده به صورت مداوم درحال رصد و پایش است و پیگیری به حداقل رساندن متقاضیان درصف تسهیلات مذکور به جدیت دردستور کار بانک مرکزی وبانک‌های عامل قرار دارد و به گونه‌ای که انتظارمی‌رود تاپایان سال جاری شاهد کاهش هرچه بیشتر تعداد متقاضیان درصف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باشیم.‏‏
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها